۰

جزئیات جدید از اعمال نفوذ چینی ها در گزارش های کرونایی اروپا

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۸
جزئیات جدید از اعمال نفوذ چینی ها در گزارش های کرونایی اروپا
به گزارش عصر تعادل وزارت کشور آلمان تائید کرده که دیپلمات‌های چینی با تعدادی از کارمندان وزارت‌خانه‌های مختلف آلمان تماس گرفته‌اند تا آنها را به اظهار نظر مثبت درباره مدیریت بحران کرونا در چین ترغیب کنند.

آلمان تلاش دیپلمات‌های چینی برای ترغیب کارمندان دولتی این کشور به تبلیغ برای مثبت جلوه دادن مدیریت بحران کرونا در چین را تائید کرد. نشریه "ولت" گزارش داد که وزارت خارجه آلمان از ماه مارس در جریان این تلاش‌ها بوده است.

به گزارش ایسنا، وزارت کشور آلمان در پاسخ به پرسش یکی از اعضای فراکسیون سبزهای پارلمان فدرال (بوندس‌تاگ) تائید کرده که دیپلمات‌های چینی با تعدادی از کارمندان وزارت‌خانه‌های مختلف آلمان تماس گرفته‌اند تا آنها را به اظهار نظر مثبت درباره مدیریت بحران کرونا در چین ترغیب کنند.

روزنامه "ولت" در شماره روز یکشنبه خود درباره این تماس‌ها گزارش داده بود. دولت آلمان ضمن تائید این تلاش‌ها تاکید کرده که همکاران دولت به درخواست پکن پاسخ مثبت نداده‌اند.

دولت آلمان می‌گوید شفافیت در اطلاع‌رسانی در مبارزه موفقیت‌آمیز با گسترش ویروس جدید کرونا نقشی محوری دارد و دیدگاه خود در این زمینه را به طور شفاف با دولت جمهوری خلق چین در میان گذاشته است.

وزارت کشور آلمان در بیانیه خود می‌افزاید که برلین به رغم رد درخواست پکن، از تلاش‌های چین برای مهار شیوع بیماری کووید- ۱۹ قدردانی می‌کند و دو کشور در چارچوب همکاری‌های استراتژیک خود به خاطر "مسائل بیشماری" در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند که تبادل نظر منظم با دیپلمات‌های چینی بخشی از آن است.

به گزارش دویچه وله، مارگارته باوزه، سخنگوی حقوق بشر فراکسیون سبزها که پرسش درباره تلاش پکن برای اعمال نفوذ بر همکاران دولت آلمان را مطرح کرده است، می‌گوید پاسخ وزارت کشور بار دیگر سکوت و مماشات برلین با دولت چین را آشکار می‌کند.

او در گفت‌وگو با نشریه "ولت" تاکید کرده این سکوت در حالی ادامه دارد که نهاد هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا چین را جزو کشورهایی می‌داند که در ماجرای بحران کرونا حامی کارزار تبلیغاتی انتشار اخبار نادرست و تئوری‌های توطئه هستند.

باوزه از دولت آلمان انتقاد می‌کند که به گفته او حتی حاضر نشده در برابر تلاش چین برای اعمال نفوذ بر کارمندان دولت به طور آشکار و صریح موضع‌گیری کند.

اتحادیه اروپا پنجم اردیبهشت در گزارشی روسیه و چین را به ادامه پخش "اخبار نادرست" در مورد بحران کرونا متهم کرد و افزود این دو کشور همچنان به "اشاعه هدفمند اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کردن" افکار عمومی جهان در مورد ویروس کرونا ادامه می‌دهند.

تعدیل گزارش اتحادیه اروپا با فشار چین

نشریه "پولیتیکو" یک روز بعد با استناد به سخنان سه منبع آگاه که هویتشان فاش نشده خبر داد که پیش‌نویس گزارش اتحادیه اروپا لحن انتقادی و صریح‌تری داشته که "تحت فشار چین" تعدیل و ملایم‌تر شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روایت مشابهی در مورد فشار چین برای حذف و بازنویسی بخش‌هایی از این گزارش منتشر کرده است.

روزنامه "ولت" روز یک‌شنبه گزارش داده که وزارت خارجه آلمان از ماه مارس در جریان تماس دیپلمات‌های چینی با برخی کارمندان دولتی بوده و این موضوع را به دیگر وزارت‌خانه اطلاع داده است.

این نشریه می‌گوید اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، مهم‌ترین تشکیلات اطلاعاتی آلمان، نیز تائید کرده که مقامات چینی تلاش خود برای پیشبرد سیاست‌های تبلیغی حکومت در ارتباط با بحران کرونا را شدت داده‌اند. بنابر این گزارش وزارت خارجه آلمان به پرسش‌های مکرر درباره این ماجرا پاسخی نداده و از تائید یا تکذیب آن خودداری کرده است.

نخستین موارد شیوع ویروس جدید کرونا در شهر ووهان، مرکز استان هوبئی چین در روزهای پایانی سال گذشته میلادی به طور رسمی تائید شد.

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد سران چین خیلی پیشتر از شیوع بیماری کووید- ۱۹ اطلاع داشته‌اند و در مورد آن سکوت کرده بودند.

دستگیری یک پزشک بیمارستان مرکزی ووهان و چند دوست او که پیش از تائید رسمی درباره شیوع کرونا گزارش داده بودند و واداشتن آنها به تکذیب اظهاراتشان از همان روزهای نخست بر بی‌اعتمادی به تبلیغات رسمی پکن درباره بحران کرونا دامن زد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۵۱۱۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}