۳

بغض فرشچیان از این بی​توجهی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
بغض فرشچیان از این بی​توجهی
محمد فرشچیان پدر نگارگری گفت: بیش از 80 سال است که کار می‌کنم، هنوز در این سن و سال همان اشتیاق و علاقه یک جوان 40 تا 50 ساله را دارم.

وی افزود: هنوز هم در زمان خلق اثر با همان ذوق جوانی، طراحی و اثری را خلق می‌کنم.

 
تابلوی عصر عاشورا همه را منقلب می‌کند

وی درباره خلق تابلوی ماندگار عصر عاشورا عنوان کرد: تابلو عصر عاشورا، نه تنها افراد مسلمان بلکه آنان که با اسلام آشنایی ندارند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرشچیان بیان کرد: عنایت امام حسین(ع) به بنده، باعث تاثیرگذاری تابلوی عصر عاشورا شده است.

وی یکی از دلایل تاثیر گذاری این تابلو را تکنیک آن می‌داند و ضمن اشاره به المان‌های استفاده شده در این اثر گفت: تکنیک‌های خاص در این تابلو به کار رفته و ناخودآگاه بر روی تماشاگر اثر می‌گذرد.

پدر نگارگری ایران گفت: استفاده از یک سری تکنیک‌ها در این تابلو آسان بود ولی می‌خواستم تابلو حالت غربت و تنهایی و فشاری که به اهل بیت (ع) آمده را نشان دهد، بنابراین از المان های چون دهنه رها شده اسب استفاده کردم تا تاثیرگذاری اثر بیشتر باشد.
 
 
شهادت حضرت ابوالفضل (ع) در تابلو پرچمدار حق
 
وی درباره یکی دیگر از آثار ماندگارش با عنوان "پرچمدار حق" عنوان کرد: در تابلو "پرچمدار حق" نیز همان شیوه اثر عصر عاشورا را داشتم در حقیقت می‌خواستم در عین آنکه تصاویر غیرعادی و مصنوعی را به تصویر نکشم، واقعه‌ی غم‌انگیز شهادت حضرت اباالفضل (ع) را نشان دهم. بنابراین فکر کردم با تصویر سازی مرد رشیدی که پرچمدار اسلام بوده و دستهایش را از دست می دهد قدرت حضرت را نشان دهم.

پدر نگارگری ایران گفت: بنابراین پرچم را طوری به تصویر کشیدم که چهره حضرت مشخص نشود و اثر پرچمدار حق را خلق کردم. 

در تابلو معراج چهره پیامبر را پشت نشان دادم

وی همچنین درباره تابلو معراج نیز به نمایش ندادن چهره پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: تابلو معراج را طوری خلق کردم که حضرت پیغمبر (ص) را از پشت می‌بینید و حضرت با سرعت به بارگاه عرش نزدیک می‌شوند و این موضوع (بالا رفتن به عرش) در تابلو مستتر است.
 
دلم از بی‌توجهی به هنر اسلامی پر است
 
استاد فرشچیان که در طول بیش از هفت دهه به خلق اثر با ظرافت داستان وصف نشدنی اسلامی می‌پردازد، از نبود توجه به هنر اسلامی گلایه کرد و گفت: آنقدر دلم پر است که بغض می‌کنم از بی‌توجهی به هنر اسلامی که صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تاکنون به هر مسئول ،‌ وزیر و ... که مسئولیت پذیرفته نامه نوشتم که این مملکت به طراح احتیاج دارد و نیاز به تقویت هنرهای دینی – اسلامی دارد، اما متاسفانه این درخواست بنده برای توجه به هنر اسلامی در دست اندازهای بعضی اداره‌ها گیر می‌افتد و موضوع در دست کسانی قرار می‌گیرد که به کل معتقد به هنرهای دینی – مذهبی نیستند و به این شیوه کاری به جایی نمی‌رسد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۱۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.