۰

مراجع فکر می‌کنند نظرشان بی‌اثر است و سکوت کرده‌اند

تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸
مراجع فکر می‌کنند نظرشان بی‌اثر است و سکوت کرده‌اند
محمد اشرفی اصفهانی نماینده اصلاح‌طلب پیشین مجلس و رئیس وقت هیات بدوی تخلفات نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به اعدام‌های انجام شده در چند وقت اخیر اظهار داشت: اینکه کسی را پای چوبه دار ببرید و اعدام کنید، به این آسانی نیست زیرا اگر قرار باشد جان انسانی گرفته شود باید بررسی کرد و هیچ جای شک و شبهه‌ای نماند زیرا صدور حکم اعدام قابل برگشت نیست و مثل زندان نیست که طرف با به دست آمدن اسناد دیگر، آزاد شود، بنابراین باید همه جوانب را سنجید و حتی این موضوع را بررسی کرد که مثلا خطا بر اساس عقل بوده یا لحظه‌ای اسیر احساس شده است.
 
او می‌گوید: تشخیص برای صدور حکم اعدام بسیار بسیار دشوار است بنابراین اینکه کسی را به راحتی به بر هم زدن امنیت ملی و ... متهم کرده و در صدور حکم اعدام عجله کنیم، کاری است که حتماً به لحاظ عقلی، انسانی و شرعی ایراد دارد و هر چقدر بیشتر فکر می‌کنم و به بررسی شرایط می‌پردازم، بیشتر به این نتیجه می‌رسم که اعدام‌های چند وقت اخیر با موازین شرع جور در نمی‌آید.                    فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: اینکه نظام حکمرانی چرا به راحتی به این مسائل و صدور سریع احکام اعدام تن می‌دهد، موضوعی است که از درک من خارج است.‌ ای کاش قاضی‌هایی که برای مردم رای اعدام صادر می‌کنند، یکبار بیایند و توضیح بدهند بر چه مبنایی چنین احکامی صادر می‌کنند. این رفتار‌ها در شرایطی است که همه دنیا ما را قضاوت می‌کنند.
 
اشرفی اصفهانی می‌گوید: اینکه بخواهند افرادی را به راحتی متهم به محاربه کرده و به راحتی اعدام کنند، رفتاری است که به هیچ وجه مصلحت نیست.‌ای کاش مقام معظم رهبری بزرگواری کنند و طبق توصیه قرآن که فرموده «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» آبی بر آتش بریزند و با هدف آرامش کشور به دستگاه قضایی اعلام کنند با بازداشت‌شدگان با رافت اسلامی برخورد شود. اگر ایشان چنین کاری انجام بدهند مثل بمب در دنیا صدا خواهد کرد و بهترین تبلیغ برای نظام اسلامی خواهد شد. آن‌هم در شرایطی که شرق و غرب علیه ایران تبلیغات منفی انجام می‌دهند.
 
نماینده پیشین مجلس می‌گوید: اینکه به نام اسلام، اعدام می‌کنند اصلاً و ابداً کار درستی نیست و چهره نظام اسلامی را مخدوش می‌کند. موضوع دیگر اینکه شایعات نحوه برخورد در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها بسیار زیاد است و حرف‌های گفته می‌شود که اگر خدای ناکرده درست باشد، باید با دو دست به سرمان بزنیم و مصیبت بخوانیم. تکرار می‌کنم کافی است دستگاه قضایی رافت اسلامی به خرج بدهد تا هم از تشدید بحران‌های داخلی جلوگیری شود، هم مانع خدشه‌دار شدن وجهه نظام و حتی اسلام در دنیا شویم.
 
اشرفی اصفهانی می‌گوید: مراجع عظام باید به این مسائل ورود کنند زیرا جایگاه ممتازی بین مردم و مسئولان دارند. شاید برای سکوت‌شان دلیل یا توجیهی داشته باشند. شاید مراجع فکر می‌کنند، نظرشان بی‌اثر است و به همین دلیل سکوت کرده‌اند. البته در جایگاهی نیستم که راجع به مرجعیت محترم نظری بدهم. 
کد مطلب : ۱۵۵۵۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}