۰

در زندان‌های بحرین چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۲
در زندان‌های بحرین چه می‌گذرد؟
جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین گروه شیعه مخالف در این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد، پس از فراخوان صدها تن از زندانیان زندان‌های رژیم آل خلیفه و درخواست برای فراهم کردن شرایط انسانی در این زندان‌ها با توجه به شرایط دشوار و بدی که آنها دارند، فایل‌های صوتی نیز از ده‌ها تن از آنها منتشر شدند.
الوفاق تاکید کرد، تعدادی از زندانیان سیاسی در دوره گذشته به دلیل شرایط مرگبار داخل زندان‌های آل خلیفه و به دلیل شرایط محیطی بسیار بد و محرومیت از درمان‌های لازم و برخورد تحقیرآمیز با آنها، جان خود را از دست داده و در مسیر برقراری عدالت، ‌آزادی و احترام و تحقق انسانیت در کشورشان به شهادت رسیدند و علاوه بر آنها تعداد زیاد دیگری زیر شکنجه برای گرفتن اعتراف‌های دروغین به شهادت رسیدند.
در زندان‌های بحرین چه می‌گذرد؟
این جمعیت در ادامه نیز تاکید کرد: آنچه در زندان‌های آل خلیفه بر سر زندانیان سیاسی می‌آید جنایت بوده و زندگی آنها را به خطر می‌اندازد و درست نیست که با زندانی‌ها برخورد انتقام‌جویانه‌ای در خصوص غذا، سلامت و نیازهای اصلی‌شان صورت بگیرد.
الوفاق همچنین اعلام کرد، محرومیت زندانی‌های سیاسی از آب، دارو، درمان، گرما، نور خوشید و روابط عادی با خانواده و دیگر شرایط غیرانسانی جنایت و حمله‌ای برنامه‌ریزی‌شده علیه زندگی آنها است که به دلیل مطالبات حقوقی، سیاسی، انسانی و نیز آزادی‌های عمومی بازداشت شدند.
این جمعیت مخالف بحرینی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد، چشم‌پوشی از آنچه در بحرین رخ می‌دهد و نادیده گرفتن تمامی تعرض‌ها و جنایات علیه حقوق بشر از سوی تمامی کشورهای غربی و طرف‌های حامی رژیم آل خلیفه مردود و غیر قابل قبول بوده و به منزله مشارکت در این جنایات است و سوال‌های بیشتری را درباره نقش برخی کشورها و طرف‌های بین‌المللی در پرونده‌های حقوق بشر و آزادی‌ها ایجاد می‌کند.
الوفاق افزود، ملت بحرین نظاره‌گر بسیج بین‌المللی در خصوص تمامی مسایل مربوط به آزادی‌ها و حقوق بشر در برخی کشورها و نادیده گرفتن عامدانه و آشکار اتفاقات جاری در بحرین هستند، برخی کشورها و اعضای برخی پارلمان‌های غربی که هدایا و سفرهایی را از طرف آل خلیفه دریافت کرده و در تلاش برای بهبود و زیبا جلوه دادن نقض‌ها، زورگویی‌ها و استبدادها هستند، زشت‌ترین تصاویر از استانداردهای دوگانه را ارائه می‌دهند.  
این جمعیت مخالف بحرینی در ادامه گزارش داد، زندانی‌های سیاسی بحرین به دلیل اینکه خواستار دموکراسی، عدالت، آزادی و احترام به حقوق بشر بودند، بازداشت و شکنجه شده، سال‌های طولانی حبس برای آنها صادر شده، تابعیت آنها سلب شده و از نظر سیاسی و غیرنظامی در انزوا قرار گرفتند و قرار دادن بیشتر مردم بحرین زیر آتش و مشت و اجبار آنها به سکوت به دلیل منافع اقتصادی به منزله وحشی‌گری یک حامی است.
همچنین ۶۷۸ تن از زندانیان سیاسی بحرین با امضای یک طومار انسانی در ساختمان‌های زندان مرکزی "جو" ایجاد شرایط انسانی را برای خود خواستار شدند.
چند روز قبل ۱۶۲ زندانی سیاسی در ساختمان شماره ۱۰ از طریق مدیر مرکز بازپروری و اصلاح زندان "جو"، نامه‌ای را خطاب به مقامات رژیم آل خلیفه تنظیم و ارسال کرده و از آنها خواستند با توجه به شرایط بد و بسیار دشوار و غیرانسانی داخل زندان‌های این کشور، شرایط انسانی برای آنها فراهم شود.
علوی الموسوی، فعال بحرینی درباره وضعیت موجود در زندان‌های رژیم آل خلیفه به المنار گفت: نمی‌توان بدون اشاره به یکی از مهمترین مشکلات بحرین یعنی زندانیان سیاسی درباره بحران سیاسی این کشور چیزی گفت، از نظر تاریخی زندان‌های رژیم آل خلیفه به ویژه در طول سه دهه گذشته از زندانی سیاسی خالی نبودند و بازداشتی‌های امروز همان بازداشتی‌های دهه نود و در راس آنها شیخ علی سلمان هستند، می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های بحرینی یک یا دو یا بیشتر زندانی دارند که از جمله آنها برادران شهدا همانند برادران شهید علی المومن و برادران شهید سامی مشیمع هستند.
الموسوی اظهار کرد: این مخالفان تنها به این دلیل بازداشت شدند که نظر خود را به شکلی مسالمت‌آمیز بر اساس دستورات علمای دینی به ویژه پدر شیخ عیسی احمد قاسم بیان کردند؛ اما با فجیع‌ترین انواع شکنجه‌های جسمی و روحی مواجه شدند و علاوه بر آنها رفتار تحقیرآمیزی با آنها شد و آزادی انجام مناسک دینی از آنها گرفته شده و از مراقبت‌های درمانی و پزشکی محروم شدند و این محرومیت به سطح سیاست مرگ تدریجی و حتی تعرض جنسی رسید.
او در ادامه تاکید کرد: به تازگی نیز مشکلات زندانیان سیاسی بحرین به دلیل محرومیت از حقوقشان و نقض آشکار اصول تعامل با زندانیان به شدت افزایش یافته و آنها از نور خورشید، غذای سالم و ارتباط آزاد با خانواده‌هایشان و دیدار با آنها محروم شده و در بخش زندانی‌های کیفری قرار داده شده و با محاکمه‌های غیرقانونی و حبس در سلول انفرادی مواجه شدند.
این فعال بحرینی افزود: از سال ۲۰۱۱ نهادهای حقوقی داخلی و بین‌المللی بیش از ۲۰ هزار و ۱۵۰ مورد بازداشت بدون اتهام را رصد و گزارش کردند که بیش از ۷۰۰۰ مورد آنها قربانی شکنجه و بدرفتاری شده بودند، تعداد کودکان بازداشت شده از ۱۷۰۰ تن فراتر رفته و بیش از ۳۵۰ زن بازداشت شدند، آل خلیفه پنج زندانی سیاسی را اعدام کرد و در حال حاضر ۱۲ تن دیگر پس از محاکمه‌های ظالمانه و غیرقانونی در یک دستگاه قضایی سیاست زده و غیرعادلانه در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
الموسوی تاکید کرد: زندان‌های بحرین همانگونه که مردم این کشور می‌گویند اتاق‌های مرگ هستند که از ساده‌ترین وسایل زندگی محروم بوده و در واقع سلول‌های کوچکی هستند که چند نفر را در خود جای داده‌اند، در نتیجه این وضعیت و غفلت پزشکی بسیاری از زندانی‌ها جان خود را از دست می‌دهند، نهادهای بین‌المللی نیز تنها به صدور بیانیه‌های صوری اکتفا می‌کنند زیرا توسط دولت‌های بزرگی مدیریت می‌شوند که منافع استراتژیکشان در اولویت است و اگر این نهادها واقعا نگران وضعیت زندانیان سیاسی بحرین بودند، لحظه‌ای درباره مداخله و اعمال فشار برای آزادی آنها اهمال نمی‌کردند.
این فعال بحرینی در ادامه گفت: در زندان‌های آل خلیفه چهره‌های برجسته سیاسی، علمی و فرهنگی حضور دارند، آنها مجرم نیستند بلکه از بهترین‌های کشور هستند که به شدت به دنبال تحقق منافع و حاکمیت آن هستند و نبود آنها به روند عادی‌سازی کمک می‌کند.
او افزود: دولت بحرین عامدانه دروغ  می‌گوید و با همکاری نهادهای نظارتی وابسته به خود که از پایین‌ترین سطوح اعتماد برخوردار هستند، چهره خود را با ارائه تصویری خوب از زندان‌های تاریکش بهبود می‌بخشد همچنین نمایندگان بحرین نماینده مردم نبوده و دروغ می‌گویند و در خدمت برنامه‌های حاکمیت هستند.
الموسوی در پایان تاکید کرد، نه مردم و نه زندانی‌ها هرگز سازش نخواهند کرد چرا که به طرح ملی، حقوق مشروع، حاکمیت و استقلال کشورشان پایبند هستند حال هزینه آن هر چه می‌خواهد باشد، مساله زندانی‌ها در راس حل بحران است؛ اما همانگونه که روشن است دولت عامدانه این مردم وفادار را حذف کرده و تحقیر می‌کند.
کد مطلب : ۱۵۵۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}