۰

اقتصاد ایران چند قدم از بحران هم فراتر رفته است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۱
اقتصاد ایران چند قدم از بحران هم فراتر رفته است
مرتضی عزتی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی گفتن اینکه «گره اقتصاد با این شرایط باز نمی‌شود» گفته «مردم ایران در شرایطی به لحاظ معیشتی، محدودیت‌های عدیده‌ای را متحمل می‌شوند که باید اذعان کرد، امیدی برای اصلاح امور ندارند. در واقع دولت مستقر در این یکسال و چند ماه به قدری از خود انفعال نشان داده که افکار عمومی امیدی به ترمیم فضا در هیچ کدام از حوزه‌های مهم را ندارد. با این توضیح که فشارهای اقتصادی بیشتر از هر مقوله‌ای به جامعه آسیب می‌زند.
این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: تحریم اصلی‌ترین عامل به هم ریختگی اقتصاد است و مشاهدات روزمره این پیام را در پی دارد که نمی‌توانیم به بهبودی رابطه با دنیا شانسی قائل شویم و بنابراین اقتصادِ ایران همچنان چاره‌ای جز مواجهه با محدودیت‌های بین‌المللی ندارد تا این سوال مطرح شود که «چاره چیست؟»
عزتی می‌گوید: در چنین شرایط لازم است پتانسیل‌های فعلی به بهترین نحو ممکن مدیریت شوند. به همین دلیل توقع اول و اصلی چیزی جز این نمی‌تواند باشد که تصمیم‌گیری برای اقتصاد بر عهده کسانی گذاشته شود که از عِلم و تجربه کافی برخوردر باشند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: دولت فعلی در همه بخش‌ها، به خصوص در مناصب اقتصادی مسئولانی را روی کار می‌بیند که به طور کاملاً ملموسی از تجربه و تخصص لازم بی‌بهره‌اند. بنابراین باید گفت تیمِ اقتصادی دولت باید بدون فوت وقت ترمیم شود. مساله‌ای که البته اگر دولت بی‌توجه باشد، از طریق مجلس و رای نمایندگان مجلس امکان‌پذیر خواهد بود.
او ادامه می‌دهد: معضلی که متاًسفانه در همه دولت‌ها مشاهده شده است، چیزی جز رانت نیست. رانت در گزینش مدیران، رانت در بحث صادرات و واردات، رانت در پروژه‌های عمرانی و …. آفتی است که اگر برچیده نشود، ساختار اقتصادی را به کل به هم خواهد ریخت. تاًکید می‌کنم، تا زمانی‌که شایسته‌سالاری نباشد و در انجام فعالیت‌های اقتصادی، رابطه نسبت به منافع ملی در اولویت قرار بگیرد، در اقتصاد بر همین پاشنه غلط می‌چرخد و در نتیجه، کاهش مشکلات اقتصادی محال خواهد بود.
عزتی می‌گوید: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که می‌توان گفت، از بحران هم چند قدم فراتر رفته‌ایم. اگر دولتمردان بنا را بر واقع‌بینی و تصمیم‌های کارشناسی نگذارند، وضعیت بدتر و شاید بتوان گفت، غیرقابل اصلاح شده و مردم دشواری‌های‌شان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
کد مطلب : ۱۵۵۸۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}