۰

جنگ آینده در نوار غزه چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۲
جنگ آینده در نوار غزه چگونه خواهد بود؟
مجله آمریکایی نیوزویک گزارشی را با عنوان «یک فرمانده اسرائیل فاش می‌کند که جنگ بعدی در داخل غزه چگونه رخ خواهد داد» منتشر کرد. در این گزارش بنی آهارون، فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی فاش می‌کند که در صورت وقوع درگیری دیگر میان ارتش رژیم صهیونیستی و نظامیان فلسطینی که از نوار غزه مشرف بر دریای مدیترانه سرازیر می‌شوند، چگونه نیروهایش برای انجام حمله زمینی در این منطقه برنامه ریزی می‌کنند.
در ادامه این گزارش آمده است، با ادامه خشونت‌آمیز شدن درگیری‌های چند دهه‌ای میان اسرائیل و فلسطین، برخی از بزرگ‌ترین تنش‌ها در طول این قرن بین ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه به رهبری جنبش حماس در وهله اول رخ داد چرا که در پی حملات موشکی این جنبش به شهرهای صهیونیستی و حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، درگیری‌های شدیدی در سال‌های گذشته رخ داد هرچند ارتش این رژیم از سال ۲۰۱۴ تاکنون به پایگاه زمینی فلسطینی‌ها حمله نکرده است؛ اما به گفته آهارون نیروهای اسرائیلی طرح جدیدی دارند که جزء اصلی آن مربوط به مانورها در خود نوار غزه است.
آهارون گفت: طی ۲۰ سال گذشته عملیات‌ زیادی انجام شده است، هر چهار یا پنج سال یک بار یک عملیات بزرگ انجام می‌شود و بقیه هوایی است. گاهی اوقات این می‌تواند آرامشی را ایجاد کند که می‌خواهیم به آن برسیم؛ اما گاهی اوقات کافی نیست و زمانی که غیرنظامیان ما در خطر هستند، می‌خواهیم برنامه‌ای داشته باشیم که بتواند جلوی این خطر را بگیرد.
در این گزارش آمده است، این استراتژی جدید موضوع یک رزمایش ارتش اسرائیل در ماه گذشته بود که یک درگیری در آینده نزدیک در غزه با عنوان "جاده آتش" را شبیه سازی کرد. در این رزمایش تاکتیک‌های به گفته آهارون، قوی‌ترین واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی تمرین شد. وی گفت که ارتش اسرائیل تنها از پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین تانک‌ها و نفربرها مانند «نامر» استفاده می‌کند که وزارت جنگ رژیم ادعا می‌کند «یکی از مجهزترین خودروی نظامی زرهی در جهان» است.
علاوه بر تسلیحات سنگین، «ناوگان زرهی مجهز به سیستم شناسایی و هشدار خواهد بود که یک پلتفرم با فناوری پیشرفته است. در این رابطه یکی دیگر از افسران ارشد ارتش اسرائیل قبلاً به مجله نیوزویک گفته بود که این پلتفرم نیروهای اسرائیلی را قادر می‌سازد تا به صورت دیجیتالی از میدان نبرد در زمان نبرد نقشه‌برداری کنند».
آهارون به مجله گفت: «امروز نوعی رایانه در تانک‌ها داریم که می‌تواند به تمام رایانه‌های ارتش اسرائیل متصل شود، بنابراین، اگر سرباز اطلاعاتی صدای دشمن را شنود کند و بداند که موشک ضد زره در ساختمانی وجود دارد، فرمانده تانک می‌تواند آن را ببیند و در رایانه خود آن را تعریف و منهدم کند.
وی افزود: سرعت بالا در چنین درگیری‌ها و سرعتی که نظامیان دشمن می‌توانند اطراف مناطق خود پنهان شوند به این معنی است که نیروهای اسرائیلی تنها یک دقیقه فرصت پاسخگویی دارند.
در واقع، آهارون اظهار داشت، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که ارتش اسرائیل در رویارویی با حماس و گروه‌های متحدش با آن مواجه بود؛ استفاده آنها از سیستم گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی بود کا آنها را قادر ساخت تا در گرماگرم نبرد از شناسایی اسرائیل فرار کنند. با اینکه ارتش اسرائیل "می‌تواند هر چیزی را در نوار غزه بشنود و ببیند"؛ اما "حماس این را می‌داند" و از آن زمان استراتژی خود را تغییر داده است.
بر اساس این گزارش، مشکل عمده دیگری که آهارون بر اساس تجربیات گذشته ارتش اسرائیل در عملیات در داخل غزه شناسایی کرد، هزینه‌ای است که چنین درگیری‌ها روی دست غیرنظامیان داخل غزه می‌گذارند.
کد مطلب : ۱۵۵۸۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}