۰
سایت یدیعوت آحارنوت (ynetnews)؛

بن بست اصلی مذاکرات خارج از اتاق گفتگو

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
بن بست اصلی مذاکرات خارج از اتاق گفتگو
سایت یدیعوت آحارنوت (ynetnews) در گزارشی، به دلیل اصلی بن بست مذاکرات هسته ای ایران و غرب پرداخت و نوشت: «تحلیلگران بر این باورند که دلیل اصلی بن بست در مذاکرات هسته ای ایران را باید در خارج از اتاق های گفتگو و فراتر از میز مذاکرات جستجو کرد.»


یدیعوت آحارنوت افزود: «باید گفت شانس توافق ایران با کشورهای غربی، صفر است و علت آن نیز، هیچ ربطی به مذاکرات و تعداد سانتریفیوژها و مساله بازرسی‌ها از برنامه هسته ای و برنامه نظامی ایران ندارد؛ بلکه دلیل اصلی این بن بست هسته ای، عدم اعتماد ایرانی ها به آمریکا و شخص رئیس جمهور آمریکاست.»

این روزنامه صهیونیستی می نویسد: «بعد از چندین ماه مذاکرات، ایرانی ها پی برده اند که آمریکا به این توافق، نیاز مبرم دارد. این موضوع برای آمریکا حیاتی است و ایالات متحده حاضر است برای آن هزینه های زیادی را نیز بپردازد.

این در حالی است که ایرانی ها در مذاکرات، رفع بلافاصله تحریم ها بعد از امضای توافق نامه را، خواستار شده اند و این درخواست اصلی ایران است.»


یدیعوت آحارنوت با اشاره به موضع احتمالی رئیس جمهور آمریکا درباره خواسته اصلی ایران در مذاکرات می افزاید: «اوباما نیز خواستار کاهش تدریجی این تحریم هاست؛ زیرا از سویی می خواهد خیالش از بابت ایران راحت باشد و هم اینکه کنگره در قدم اول قبول نخواهد کرد که به یکباره کلیه تحریم ها برداشته شوند.

ایران نیز نگران این است که رئیس جمهور بعدی آمریکا به این توافق ملتزم نباشد و این توافق تنها از سوی ایران به اجرا درآید.»


این روزنامه صهیونیستی با اذعان به اینکه "بسیاری از سازمان های اطلاعاتی در غرب بر این باورند که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده" ادامه می دهد: «طرف های آمریکایی نیز پذیرفته اند که ایران، برنامه سلاح اتمی را از برنامه خود خارج کرده و خود آمریکایی ها نیز در طول روند مذاکرات، همه چیز را پذیرفته اند و این روند اگر برای ۱۰ سال ادامه یابد، برای آمریکایی ها کافی است.»

یدیعوت آحارنوت با نگرانی از اوضاع این روزهای رژیم صهیونیستی و با بیان اینکه "جدای از مساله برنامه هسته ای ایران، ثبات منطقه (رژیم صهیونیستی و متحدان عربی آمریکا) نیز بزرگترین مشکل است" می افزاید: «رابطه اوباما و نتانیاهو بسیار ضعیف شده و نفوذ اسرائیل در آمریکا در مورد مساله ایران به صفر رسیده است.

هرچند که آمریکایی ها، اسرائیل را از روند مذاکرات باخبر می سازند و ایده ها رد و بدل می شود؛ اما زمانی که اعتمادی نباشد، اتفاقی هم نخواهد افتاد.»



این روزنامه صهیونیستی می افزاید: «ثابت شده است که دولت آمریکا در خصوص پروسه هسته ای ایران، نفوذ خوبی در منطقه ندارد. آمریکایی ها به دنبال این هستند که از یک شکست دیگر در سیاست خارجی خود جلوگیری کنند و حاضرند برای جلوگیری از این شکست هر بهایی را بپردازند.


همه این تلاش ها باعث خواهد شد که مذاکرات حداقل برای سه ماه یا بیشتر ادامه یابد. اما ایرانی ها در این زمینه هزینه کمتری را متحمل می شوند و مشکل اینجاست که بعد از این، آمریکا چیزی برای از دست دادن در مذاکرات ندارد، زیرا تمامی داشته های خود را تاکنون فروخته است.»
مرجع : جام نیوز
کد مطلب : ۱۷۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.