۰

علت شیوع انحراف ستون فقرات

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
دکتر مجتبی کامیاب دکترای تخصصی ارتوز و پروتز و سخنران مدعو در یازدهمین کنگره سراسری ارتوز و پروتز ایران، گفت: از آنجایی که تنوع رفتاری و عملکردی نوجوانان نسبت به نسل های قبل بسیار کمتر شده است و به جای پرداختن به فعالیت های متنوع ورزشی و یا انجام بازی های پر جنب و جوش، نوجوانان تمایل دارند ساعات طولانی از وقت خود را در مقابل کامپیوتر، تبلت و یا موبایل سپری نمایند و این کم تحرکی در وهله اول ضعف عضلات را در پی دارد و در وهله دوم سبب خم نگه داشتن ستون فقرات به سمت پایین (به منظور تداوم نگاه به صفحه موبایل، تبلت، ...) برای ساعات طولانی خواهد شد که این دو عامل در کنار هم باعث افزایش موارد انحرافات ستون فقرات در نوجوانان می شود.

وی گفت: اگر انحرافات ستون فقرات بدون درمان باقی بماند به دلیل خصوصیت پیش رونده بودن، مقدار آن به تدریج افزوده می شود و متاسفانه هر چه شدت آن بیشتر باشد، سرعت پیشرفت آن نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین لازم است هر چه زودتر برای درمان اقدام انجام شود تا درمان ساده تر و کم هزینه تر باشد. هزینه در اینجا شامل تمامی دردسر های مرتبط با درمان از جمله درد، استرس، خطر، نگرانی و غیره است و تنها به هزینه مادی درمان اشاره نمی نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عوارض انحرافات ستون فقرات را در ظاهر ایستادن و نشستن، کوتاهی قد (یعنی بخشی از قد در این انحنا غایب باقی می ماند)، کاهش ظرفیت تنفسی، خستگی زودرس، احساس دردهای شدید در ناحیه کمر یا پشت و در موارد خیلی شدید تاثیر بر سیستم قلبی عروقی عنوان کرد و گفت: برای اینکه به این مرحله نرسیم بهترین راه پیشگیری است به گونه ای که ما باید از کودکانمان بخواهیم که درست بنشینند، سطحی که کتاب مورد مطالعه روی آن قرار می گیرد باید زوایای مناسبی داشته باشد تا کودک برای مطالعه لازم نباشد خم شود و باید از نشستن در ساعت های طولانی مقابل کامپیوتر، تبلت و موبایل اجتناب کرد و از کودکان و نوجوانان خواست در فواصل زمانی در حین استفاده از کامپیوتر و موبایل حرکات ورزشی و کششی انجام دهند.

معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: فعال بودن، اشتغال به ورزش، دریافت آفتاب و تغذیه مناسب همه عواملی هستند که می توانند باعث پیشگیری و یا کاهش شدت انحرافات ستون فقرات شوند.

یازدهمین کنگره ارتوز و پروتز ایران از ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.