۱

اظهارات مصباح یزدی در روز 9 دی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
اظهارات مصباح یزدی در روز 9 دی
او با اشاره به این‌که بر اساس این بینش، سئوالی مطرح می‌شود، گفت: آیا خداوندی که قصد دارد به وسیله دین و ارسال پیامبران و ائمه (ع)، جهان را اصلاح کند و فساد و تباهی را به حداقل برساند، نمی‌توانست به گونه‌ای عمل کند که انبیاء و ائمه (ع) تا این حد مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؟ آیا رواست که مثلا سید الشهدا (ع) با این مقام نزد خداوند متعال که از برترین موجودات عالم است، به خاطر رفاه مردم و کم شدن ستم، با این وضع فجیع به شهادت برسد؟

آیت‌الله مصباح گفت: حقیقت این است که هر چند اجرای دین در جامعه سبب کم شدن ظلم و ستم می‌شود، اما هدف از خلقت انسان‌ها وتشریع دین و ارسال رسل، نه خوشی و آسایش مردم برای زندگی کردن در این دنیا، بلکه آزمایش آن‌هاست تا در سایه پیروزی در آن‌ها، به کمال ابدی و قرب الهی برسند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که همه زندگی بشر، یک جلسه بزرگ امتحان است، گفت: چنین نیست که با مذاکره و برداشتن تحریم، مشکلات حل شده و مردم همواره در آسایش زندگی کنند، چرا که خداوند متعال اصلا بشر را آفریده تا او را امتحان کند و صد البته که هر کس ظرفیت و استعداد بالاتری دارد، امتحان سخت تری هم در پیش رو خواهد داشت.

علامه مصباح یزدی با اشاره به فراز‌هایی از نهج البلاغه گفت: در برخی امتحانات الهی، انسان‌ها چنان زیر و رو و غربال می‌شوند که برخی کسانی که از پیشگامان در دین بوده اند، سقوط کرده و برخی کسانی که در گذشته تقصیراتی داشتند، بر ایمان و عمل صالح خود افزوده، کمبودهای خود را جبران کرده، در امر دین سبقت گرفته، و در درجات انسانیت و کمال ترقی می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: البته خداوند متعال هر چند همه را مورد امتحان قرار می‌دهد، اما انسان هر راهی را که انتخاب کند، خداوند نیز او را کمک می‌کند؛ ولو راه سقوط باشد.

علامه مصباح یزدی با تأکید بر این‌که بر اساس منطق قرآن و نهج البلاغه، هدف از آفرینش انسان، رسیدن به کمال در سایه امتحانات است، ادامه داد: حتی نعمت‌ها و پیشرفت‌های مادی نیز به نوعی ابزار امتحان به شمار می‌رود. لذا حتی ما با ماهواره، اینترنت، تلویزیون و تلفن همراه آزمایش می‌شویم؛ آیا این وسیله‌ها سبب انس بیشتر ما با قرآن و تهجد می‌شود یا موجب سرگرمی و دوری از خدا؟

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فتنه 88 گفت: گاه در امتحانات پیچیده الهی، کسانی شکست می‌خورند که قابل باور نیست. به عنوان نمونه در فتنه 88، کسانی مردود شدند که باور آن دشوار بود؛ افرادی با سابقه‌های درخشان خدمت به نظام که حتی اگر کسی نسبت به آن‌ها بدبین هم بود، در ذهنش نمی‌گنجید که آن‌ها تا این حد سقوط کنند! اما باید توجه داشته باشیم که امتحان فقط برای آن‌ها نبود؛ برای ما هم هست و به تناسب ظرفیت و پیشرفتمان، امتحاناتمان سخت‌تر نیز می‌شود.

او با بیان این‌که خداوند با هیچ کس قرابتی ندارد، گفت: دنیا، محل فتنه‌ها و بلایاست و هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی از گزند شکست در امتحانات الهی، محفوظ بماند؛ لذا باید از فتنه‌های گذشته عبرت بگیریم و خود را برای فتنه‌های بعدی آماده کنیم؛ چرا که فتنه تمام شدنی نیست.

او با اشاره به این‌که از صدر اسلام و حتی در دوران انقلاب می‌توان نمونه‌های متعددی از مصادیق روایت امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر سقوط پیشگامان را مشاهده کرد، ادامه داد: آیا می‌توان باور کرد که یک مرجع تقلید، بخواهد مرجع تقلید دیگری را به قتل برساند؟ اما در همین انقلاب یکی از مراجع که به نوعی امیدهایی نیز به وی وجود داشت، در کاری شریک شد و از کسانی حمایت کرد که اگر موفق به انجام کار خود می‌شدند، بیت امام (ره) منفجر می‌شد!! در فتنه 88 نیز کسانی نقش اول را در فتنه ایفا کردند که سال‌ها در انقلاب حضور داشتند و زحمت‌ها کشیدند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به راهکار‌های موفقیت در فتنه ها، گفت: گام اول این است که شناخت و درک درست از دین، موقعیت، دوست و دشمن خود داشته باشیم و بتوانیم وظیفه دینی خود را تشخیص دهیم؛ گام بعدی نیز خودسازی است و باید تمرین کنیم تا به لغزشگاه‌ها نزدیک نشویم و در رابطه با احکام الهی با احتیاط رفتار کنیم.

او با بیان این‌که هم کسب شناخت دین و هم خودسازی بسیار دشوار است، ادامه داد: حتی کسانی که ده‌ها سال در حوزه درس خوانده اند، اعتراف می‌کنند که هنوز بینش کامل و جامعی نسبت به اسلام ندارند؛ خودسازی نیز بسیار دشوار است و ترک همه گناه‌ها و انجام واجبات، قدم اول آن به شمار می‌رود و بسیاری از ما در همین گام اول مانده ایم.

عضو خبرگان رهبری گفت: هر چند کسب شناخت و خودسازی بسیار مهم و البته سخت است، اما خداوند متعال علائم و نشانه‌هایی را برای ما قرار داده است تا در هنگام فتنه‌ها با نگاه به آن ها، مسیر حق را تشخیص دهیم. این علائم، همان پیامبر (ص)، ائمه (ع) و ولی‌فقیه است.

او با اشاره به این‌که هرگز کسی نمی‌گوید که ولی‌فقیه معصوم است، ادامه داد: همان‌طور که عمل به فتاوای مرجع تقلید، علی رغم احتمال اشتباه بودن برخی فتواهایش، عقلا و شرعا واجب است، چون همان عقل و خدایی که اطاعت از پیامبر و ائمه (ع) را ضروری می‌داند، به ما می‌گوید تا در زمان غیبت به فقها رجوع کنیم. همین عقل نیز می‌گوید کسی که قانون را بهتر می‌شناسد، تعهد وی در عمل به قانون بیشتر از دیگران است، و مصلحت مردم را هم بهتر می‌فهمد - ولو با کمک مشاوره با متخصصان- باید مورد اطاعت قرار گیرد تا قانون اجرا شود.

او با بیان این‌که برای محفوظ ماندن از فتنه باید فرد اصلح برای ولایت را شناخت و از او اطاعت نموده و وی را حمایت کرد، گفت: تضعیف مقام ولایت، بزرگ‌ترین خیانت به اسلام، انقلاب و خون شهداست.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با اشاره به اعتقاد ما مبنی بر حضور امام عصر (عج) گفت: ما می‌دانیم که امام عصر (عج) در جامعه حاضر است و دعا کردن او برای ما و توسل به او، تأثیر دارد و همین مسأله روح کار است که در کنار اسباب ظاهری که ذکر شد، باید مورد توجه قرار بگیرد؛ لذا باید همواره سعی کنیم تا دلمان را با امام زمان (عج) مرتبط نگاه داریم.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی
کد مطلب : ۲۱۲۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.