۲
به مناسبت هفته وحدت:

«لا الله الا الله»، ریسمان اتحاد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۴
«لا الله الا الله»، ریسمان اتحاد
به گزارش «تعادل» ؛ اسلام به عنوان آخرين و كاملترين دين الهي براي نجات بشريت از گمراهي و جهل، توسط پيامبراكرم(ص) به بشريت عرضه شد. اما از آنجا كه روشنگري و آگاهي بخشي آن موجب مي‌شد تا مردمان از بردگي خلاصي يابند، همواره دشمنان دين براي نابود كردن آن تلاش كرده و با انواع ترفندها، از آغاز نبوت پيامبر تا امروز قصد داشتند با ايجاد تفرقه بين مسلمين از اشاعه و رشد اسلام جلوگيري نمايند. در اين ميان مهم‌ترين و بزرگترين دست آويز مخالفان حقيقت، بحث شيعه و سني و اختلاف ميان اين دو مذهب از مسلمانان است. بنابراين لزوم حفظ وحدت ميان مسلمين از جمله اموري است كه همواره از سوي بزرگان و رهبران مذهبي مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.
حقيقت مفهوم «وحدت» و به عبارت صحيح‌تر «اتحاد» آن است كه با حفظ عقايد قطعي و مسلم خود، در مقابل دشمن مشترك موضع واحدي داشته و از او غافل نباشيم.[۱] شهيد مطهري(ره) قائل است وحدت اسلامي متوقف بر اين نيست كه فرق و مذاهب از ميان برود.[۲]
با وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷، حساسيت دشمنان اسلام براي ايجاد اختلاف و پراكندگي در ميان مسلمانان بيشتر شد. بنابراين حضرت امام خميني(ره) با درك اين موضوع كه دو مذهب تشيع و تسنن كه از پيروان زيادي در سراسر جهان برخوردار هستند، هر اندازه بتوانند ديدگاه‌هاي خود را به يكديگر نزديك كنند، تأثير بسيار مهم و ارزشمندي در اعتلا و عزت و سربلندي مسلمان در جهاني كنوني خواهند داشت و توطئه‌هاي هر روزه آن‌ها را نقش بر آب خواهند كرد، روزهاي دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول را تحت عنوان «هفته وحدت» نام گذاري كردند. و يكي از مهم‌ترين راه‌هاي ايجاد وحدت ميان جامعه مسلمين را عرضه نمودند. در اين خصوص دكتر كريم راستگو مي‌گويد:
«اين هفته از دو منظر قابل توجه است. اول اينكه نامگذاري آن در ايام تولد حضرت ختمي مرتبت كه ابتداي آن به نقل پيروان سني و پايان آن به عقيده شيعيان است، و چون ايام شاد و مباركي است، از نظر روان شناسي نيز بهترين زمان براي بحث در مقوله وحدت مسلمين است. و دوم هم توجه به بافت مذهبي كشور ايران است همانطور كه مي‌دانيم با اينكه مذهب رسمي كشور ما شيعه است و تعداد شيعيان در اينجا بيشتر است، اما اقوام و مردم بسياري نيز مذهب سني را انتخاب كرده و به آن معتقدند، بنابراين وجود اختلاف ميان آن‌ها موجب مي‌شود كه در ايران نيز اختلاف ايجاد شده و حتي امنيت كشور به خطر افتد و لذا حفظ وحدت و قرار دادن ايامي از سوي امام (ره) علاوه بر جنبه مذهبي و شرعي از نظر اجتماعي و امنيتي نيز اقدامي به جا و قابل تأمل است».[۳]

مقام معظم رهبري در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان مي‌فرمايد:
«اين هفته وحدت، اين هفته مشترك الاحترام بين مسلمين را قدر بدانيد، همه سعي كنند وحدت و اتحاد نيروها و در يك جبهه قرار گرفتن نيروهاي مسلمين را كه رمز سعادت و مايه سربلندي مسلمين و بزرگترين حربه ملت‌ها در مقابل استكبار جهاني است مغتنم بشمارند و قدر بدانند».[۴]

لزوم حفظ اتحاد همواره مورد توجه مسئولان نظام اسلامي در ايران بوده است. شهيد مطهري (ره) در خصوص اهميت وحدت مسلمانان مي‌نويسد:
«چه خوب گفته است علامه فقيه كاشف الغطاء «بني الاسلام علي كلمتين: كلمه التوحيد و توحيد الكلمه» يعني اسلام بر روي دو اصل و دو فكر بنا شده است. يكي اصل پرستش خداي يگانه است، ديگر اصل اتفاق و اتحاد جامعه اسلامي است».[۵]

مسلمانان از نظر اختلافات مذهبي طوري نيستند كه نتوانند وحدت داشته باشند، نتوانند با يكديگر برادر و مصداق «انما المؤمنون اخوه» بوده باشند، زيرا خدايي كه همه پرستش مي‌كنند يكي است. همه مي‌گويند: «لا الله الا الله» همه به رسالت محمد(ص) ايمان دارند و نبوت را به او پايان يافته مي‌دانند و دين او را خاتم اديان مي‌شناسند. همه قرآن را كتاب مقدس آسماني خود مي‌دانند و آن را تلاوت مي‌كنند و قانون اساسي همه مسلمين مي‌شناسند، همه به سوي يك قبله نماز مي‌خوانند و يك بانگ به نام اذان بر مي‌آورند، همه در يك ماه معين از سال كه ماه رمضان است روزه مي‌گيرند، همه روز فطر و اضحی را عيد خود مي‌شمارند، همه مراسم حج را مانند هم انجام مي‌دهند و با هم در حرم خدا جمع مي‌شوند. و حتي همه خاندان نبوت را دوست مي‌دارند و به آن‌ها احترام مي‌گذارند. اين‌ها كافي است كه دل‌هاي آن‌ها را به يكديگر پيوند دهد. و احساسات برادري و اخوت اسلامي را در آن‌ها برانگيزد[۶]
بدون شك هفته وحدت و طرح اين مسئله و ضرورت آن مي‌تواند گام مهمي در راستاي وحدت مسلمانان باشد. تمامي مسلمانان بايد با توجه به موارد اتفاق خويش اتحاد و انسجام خويش را حفظ كنند و با اتحاد خويش توطئه‌هاي دشمنان را نقش بر آب كنند خصوصاً ما شيعيان بايد با الگو قرار دادن ائمه اطهار(ع) بايد ثابت كنيم كه پيرو واقعي آن بزرگواران هستيم. موسي بن جعفر(ع) مي‌فرمايد:
«چنان رفتار كنيد كه هر كس شما را ببيند بگويد: خدا رحمت كند جعفر بن محمد را كه چه خوب يارانش را تربيت كرده است»[۷]

در جاي ديگري مي‌فرمايد:
«شما شيعيان موجب آبرومندي ما باشيد، نه مايه آبرو ريزي ما».[۸]

پی نوشت:

[۱]- رضواني، علي اصغر؛‌غدير شناسي، قم، مجمع جهاني اهل بيت (عليه‌السّلام)، بي‌تا، ص ۱۱.
[۲]- مطهري، مرتضي؛ حج، تهران، صدرا، ۱۳۸۰، ص ۱۱.
[۳]- مقاله «وحدت اساس اسلام» محمد حسين فروزان، نشريه راه مردم ۳/۲/۸۴.
[۴]- همان.
[۵]- مطهري، مرتضي؛ پيشين، ص ۱۹.
[۶]- همان، ص ۱۱-۱۰.
[۷]- خميني، سيد مصطفي؛‌ مستند تحرير الوسيله، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خميني (ره)، ۱۴۱۸، ج۱، ص ۴۰۵، به نقل از وسائل الشيعه، ج۸، ص ۴۳۰.
[۸]- شيخ صدوق؛ امالي، قم، مؤسسه البعثه، ۱۴۱۷، ص ۴۸۴.
کد مطلب : ۲۱۵۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.