۲

پیشنهاد هفتمین ثروتمند ایرانی برای بیکاری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
پیشنهاد هفتمین ثروتمند ایرانی برای بیکاری
آخرین آمارها از وضعیت بیکاری کشور حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری با یک درصد افزایش، در پاییز امسال به ۱۰.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که در فصل تابستان پس از سال‌ها نرخ بیکاری تک‌رقمی و ۹.۵ درصد اعلام شده بود.

در این شرایط، در حال حاضر این سوال مطرح است که با توجه به آمار و اطلاعاتی که وجود دارد، آیا اوضاع بیکاری و اشتغال مساعد است یا خیر و عملکرد دولت در یک‌سال و نیم گذشته در این زمینه چگونه بوده است؟ اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره در برنامه «اقتصاد روز» رادیو ایران چنین توضیح داد: «دولت یازدهم در این زمینه مناسب عمل کرده، اما آنچه که برای رفع بیکاری جوانان نیاز داریم، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع کوچک و متوسط است.»

به گفته وی، «صنایع کوچک و متوسط کشور اشتغالزا است و بیمه‌های اجتماعی هم که وظیفه دیگری دارد، در توسعه صنایع کوچک و متوسط می‌تواند وظیفه‌ای یا خدمتی را در نظر بگیرد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ذکر خاطره‌ای، تصریح کرد: «همه می‌دانیم که مرحوم شهید رجایی می‌گفت کابینه من 36 میلیون نفری است. حالا امروز ایران ما 78 میلیون نفری است. به این معنا که ما از فاصله زمان شهید رجایی تاکنون، 40 میلیون نفر جوانان کمتر از 35 سال داریم.»

وی ادامه داد: «این 40 میلیون نفر نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه یک تا 1.5 میلیون دختر و پسر در مرز 20 تا 25 سالگی تحویل جامعه داده‌ایم، بنابراین برای یک تا 1.5 میلیون نفر حداقل سالانه 800 هزار شغل نیاز داریم تا بتوانیم بیکاری را قلع و قمع کنیم.»

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: «در همه دنیا رسم بر این است که وقتی بیکاری بالایی وجود دارد، شغلی را ایجاد می‌کنند که ارزبری کمتری داشته باشد تا بتوانند کارآفرینان را تشویق کند.»

عسگراولادی با بیان این‌که چندی پیش بیمه‌های اجتماعی یک طرحی را اجرا کردند که در کارگاه‌ها تا 5 نفر را از خدمت بیمه معاف می‌کرد، متذکر شد: «این طرح، طرح بسیار عالی‌ای بود که از آن نتیجه گرفتیم. اگر همین طرح را بتوانیم اجرا کنیم و بودجه‌اش را نیز داشته باشیم، ناگهان اشتغال بزرگی را می‌توان ایجاد کرد.»

وی یادآور شد: «من به خاطر دارم در زمان نخست‌وزیری دولت 8 ساله، همراه آقای سعید امانی یک روزی با نخست‌وزیر وقت دیدار داشتیم. ما به ایشان قول دادیم که اگر قوانین کار به ما کمک کند، از تمام شاغلان شهر تهران تقاضا می‌کنیم که یک نفر را استخدام کنند. استخدام یک نفر در آن زمان، یک میلیون و 400 هزار نفر می‌شد.»

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه گفت: «ما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که در سال باید بین 500 تا 800 هزار شغل تازه ایجاد کنیم. این اتفاق نمی‌افتد مگر با سرمایه‌گذاری، اتکا به صنایع کوچک و متوسط که اشتغالزا است.»

عسگراولادی افزود: «در آمریکا این اتفاق در سال 1929 که یک ورشکستگی بزرگ پیش آمد، افتاد. رییس‌جمهور وقت طرح اجرای 50 هزار کیلومتر اتوبان را تصویب کرد و جوانان را از شهرهای بزرگ به سمت بیابان‌ها سوق داد. این اتوبان ظرف 3، 4 سال در آمریکا ساخته شد.»

وی با تاکید بر این‌که ما باید سرمایه‌گذاری برای شغل‌های اشتغالزا داشته باشیم، تصریح کرد: «صنایع کوچک و متوسط ما در حال حاضر دچار یک ضعف و محرومیت هستند و برای این‌که این شغل‌ها تقویت شود، باید برای کالاهایی که می‌توانیم در آنها شغل‌های کوچک و متوسط ایجاد کنیم، بازار را محدود کنیم.»

مرجع : خبر آنلاین
کد مطلب : ۲۱۶۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.