۲

ارابه های مرگ هنوز در جاده های کشور

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
ارابه های مرگ هنوز در جاده های کشور
اتوبوس اسکانیا در کشور لقب‌های مختلفی دارد. از ارابه مرگ گرفته تا توپولف جاده‌ها! این اتوبوس در طول تاریخ ترددش در جاده‌های کشور، جان بسیاری از هموطنان را به خطر انداخته و حتی در مواقعی مرگبار بوده است.

هنوز از یادها نرفته است که نام اتوبوس اسکانیا پس از تصادف این خودرو و مرگ ۱۷ مسافر در مهرماه سال گذشته در جاده هفت گل خوزستان مطرح شد. تصادفی که به علت برخورد اتوبوس از روبرو با یک کامیون کمپرسی رخ داد.

پس از این تصادف اما چند بار دیگر نیز تصادف این اتوبوس و آتش گرفتنان ده‌ها کشته برجای گذاشت تا اسکانیا ارابه مرگ بر روی زمین لقب بگیرد.

مهم‌ترین تصادف این خودرو نیز در نوزدهم شهریور ماه سال گذشته در اتوبان قم رخ داد که به علت آتش گرفتن دو اتوبوس اسکانیا ۴۴ مسافر در آتش سوختند.

مسافرانی که به علت نداشتن ایمنی خودرو و نبود تجهیزات ایمنی از جمله چکش نتوانستند از میان جهنم اسکانیا خارج شوند و جان خود را از دست دادند.

پس از این حادثه بسیاری از مسئولان پلیس، قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی رسیدگی به پرونده تصادفات اتوبوس اسکانیا را در دستور کار خود قرار دادند تا اتوبوسی که تنها در ۹ تصادف جان ۱۰۵ هموطن را گرفته بود در پیشگاه محاکمه قرار گیرد و سرانجام با انتشار گزارش سازمان استاندارد در مورد اتوبوس اسکانیا مشخص شد که این خودرو بدون اینکه نمره استاندارد را در ۱۹ بخش کسب کند، مجوز شماره‌گذاری از این سازمان دریافت کرده است و قرار شد شماره گذاری این اتوبوس متوقف شود.

اما هنوز در حالیکه داغ خانوارهای آسیب دیده از این تصادفات داغ بود مجلس اعلام کرد اسکانیا دوباره شماره گذاری می‌شود.

اوایل اسفند ماه سال ۹۲ بود که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مستندات پلیس راهور برای جلوگیری از شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا بررسی شد که قدرت و استحکام لازم را نداشت و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که مستندات پلیس در ممنوعیت شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا کافی نیست.

افضلی فرد همچنان گفت که بر اساس تصمیم گرفته شده مقرر شده شرکت عقاب افشان تا تاریخ ۶ اردیبهشت به رفع برخی ایرادات اتوبوس‌ها اقدام و پلیس راهور نیز از ۲۴ اسفند سال گذشته شماره‌گذاری را آغاز کند. به این ترتیب بود که ارابه مرگ دوباره مجوز سفر در جاده‌ها را یافت.

بعد از آن اما بارها و بارها خبر آتش گرفتن اسکانیاهای مرگبار روی خط رسانه‌ها رفت.

انتقادها به شماره گذاری اسکانیا

اما در حالی است که در یک سال گذشته شماره گذاری یا عدم شماره‌گذاری این اتوبوس حادثه‌ساز همواره محل بحث و تبادل نظر بوده است.

در این میان، افشاگری‌هایی درباره غیراستاندارد بودن اتوبوس اسکانیا انجام شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دستکاری این اتوبوس برای ایجاد باک اضافه نام برد.

خرداد امسال رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفته بود: بر اساس بازدید به عمل آمده شاسی و موتور اتوبوس اسکانیا ۱۰۰ درصد وارداتی است و استانداردهای لازم را دارد و از این منظر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، اما سازمان ملی استاندارد ما باید سخت‌گیرتر از این باشد.

رحمت‌ا... حافظی با اشاره به اینکه نکته مهم در مورد تمامی اتوبوس‌های درون و برون‌شهری معاینه فنی آن‌هاست، ادامه داد: متاسفانه به‌دلیل نبود نظارت بر عملکرد این مراکز مشکلاتی پیش می‌آید که قابل پذیرش نیست. زمانی که تابلوی برق اتوبوس دستکاری می‌شود یا مخزن سوخت آن از ۷۰۰ لیتر به ۱۴۰۰ لیتر افزایش می‌یابد و به بمب متحرک تبدیل می‌شود و مراکز معاینه فنی به‌راحتی با وجود این دستکاری‌های فنی در اتوبوس برگه معاینه فنی را صادر  می‌کنند، چه توجیهی وجود دارد! اگر این اتوبوس به هر دلیلی دچار سانحه شود چه کسی پاسخگو است؟

آخرین حادثه رسانه ای شده اسکانیا

آخرین حادثه اما ۱۰ تیر ماه رخ داد.

حادثه ای که درآن بنابر گزارش پلیس راه استان لرستان در ساعت ۲:۴۰ بامداد، اتوبوس اسکانیا که از مبداء اهواز به سمت تهران در حرکت بوده در کیلومتر ۲۵ آزادراه خرم آباد- پل زال دچار آتش سوزی می‌شود که با هوشیاری راننده و اقدام به موقع وی کلیه مسافرین تخلیه شده و خوشبختانه به هیچ یک از سرنشینان آسیبی وارد نشد، اما اتوبوس کاملاً در آتش می‌سوزد به گونه ای که تنها اسکلت فلزی آن باقی می‌ماند.

پرونده اتوبوس‌های مرگبار به کجا رسید؟

حالا اما بعد از این همه جنجال، به تازگی معاون دادستان کل کشور از شناسایی ۴ مقصر در پرونده اتوبوس‌های اسکانیا بر اساس نظر هیات کارشناسی ۹ نفره خبر داده و گفته: قرار بود بازپرس پرونده تا اواخر این هفته، قرار نهایی را صادر کند.

مرتضی بختیاری درباره آخرین وضعیت پرونده اتوبوس اسکانیا اظهار کرده: هیات کارشناسی ۹ نفره، نظر کارشناسی خود را درباره این حادثه اعلام و نظر کارشناسی در اختیار بازپرس دادستانی قم قرار گرفته است.

بختیاری اضافه کرده: در بررسی‌های هیات کارشناسی، ۴ مقصر شناسایی و معرفی شدند.
به گفته او، قرار بود بازپرس پرونده تا اواخر این هفته قرار نهایی را در خصوص متهمان پرونده صادر کند اما این‌که قرار صادر شده یا خیر، اطلاعی ندارم.

گفتنی است، اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا ۲۱ دی پارسال با بیان اینکه ۹/۹ درصد خودروهای کشور متعلق به اتوبوس‌های اسکانیاست، اعلام کرد: ۵۳ درصد کشته‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی متعلق به این اتوبوس‌هاست.

محسنی‌اژه‌ای، دادستان سابق کل کشور نیز ۲۱ خرداد امسال در سفر به مناطق سیل‌زده شمال کشور، درباره پرونده اسکانیا گفته بود: یکی از مشکلات اتوبوس‌های اسکانیا، آتش‌گرفتن این اتوبوس‌هاست که در یک مورد اکثر سرنشینان آن سوختند و در موارد دیگر نیز مصدوم شدند.

او با بیان اینکه دادستانی کل کشور پیگیر این پرونده است، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه در مقام مچ گرفتن نیستیم بلکه تلاش داریم اگر این اتوبوس‌ها اشکالات فنی دارند برطرف شوند.

به گزارش شهرخبر، اژه‌ای با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز با جدیت پیگیر موضوع است، افزود: در این پرونده از وزارت صنایع و سازمان استاندارد، افرادی آمده و رفته‌اند و اکنون تعدادی از افراد در مظان اتهام قرار دارند که ممکن است پرونده برخی از آنان به دادگاه برود. به گزارش تسنیم اردیبهشت امسال نیز مدیرعامل اسکانیا درباره پرونده‌های متعدد این شرکت بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد که اژه‌ای ۲۹ اردیبهشت در نشست خبری با حضور خبرنگاران، بازداشت و آزادی مدیرعامل اسکانیا را تائید کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه پرونده جنجالی این اتوبوس‌های مرگ به کجا ختم می‌شود.
مرجع : شهرخبر
کد مطلب : ۲۱۶۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.