۱

واکنش ابتکار به موضوع رانت در واردات بنزین

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱
واکنش ابتکار به موضوع رانت در واردات بنزین
معصومه ابتکار روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در نشست خبری سخنگوی دولت حاضر شد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری دراین نشست خبری پرسید دولت اعلام کرده که عرضه بنزین پتروشیمی از اردیبهشت ماه متوقف شده است اما برخی از نمایندگان گزارش داشته‌اند که این بنزین تا مهر ماه توزیع می‌شده است. همچنین اعلام شده که ایرادات به بنزین داخلی به دلیل رانتی است که در واردات بنزین به وجود آمده و سازمان محیط زیست متهم به سیاسی‌کاری شده است، نظر شما چیست؟

ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت سنجش و پایش مستمر وضعیت هوا در کلان شهرها را بر عهده دارد و ما بر اساس آمار و گزارش‌هایی که در ابتدای دولت یازدهم دریافت کردیم، متوجه وضعیت بسیار ناگوار شاخص‌های مختلف آلودگی هوا شدیم.

وی افزود: علاوه بر این از گزارش‌هایی که از دیگر مراجع از جمله شهرداری و دانشگاه‌های مستقل به ما رسید، به این جمع‌بندی رسیدیم که کیفیت بنزین کیفیت بسیار نامطلوبی است و ما این موضوع را در اواخر سال ۹۲ رسما به وزارت نفت اعلام کردیم. طبق بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که نوع بنزینی که در گذشته عرضه می‌شد، از جمله بنزین پتروشیمی و بنزین پیرولیز مغایرت‌های جدی با استانداردها مخصوصا در موضوع ترکیبات حلقوی و بَنزَن داشت و از این جهت اعلام کردیم که فورا توزیع این بنزین‌ها باید متوقف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نفت بر اساس تعهدات و مصوبات سال گذشته هیات دولت در جهت ارتقای کیفیت هوا ، باید بنزین استاندارد یورو۴ را عرضه می‌کرد و نیز وزارت صنایع در جهت اجرای استاندارد یورو۴ در خودروها و استانداردهایی که حدود هشت سال پیش باید محقق می‌شد، اقدام می‌کردند که در این زمینه وزارت نفت همکاری‌های خوبی با سازمان محیط زیست در جهت توزیع بنزین یورو ۴ انجام داد.

ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست به مقوله واردات بنزین ورودی ندارد، گفت: ورود ما در سنجش کیفیت هواست و در بعضی مواقع نیز کیفیت سوخت را اندازه‌گیری، کنترل و پایش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بنزین پتروشیمی کاملا از چرخه عرضه حذف شده است، گفت: عده‌ای از دوستان می‌خواستند تلقی کنند چون عرضه این بنزین در دولت گذشته صورت می‌گرفته، این اقدام سازمان محیط زیست سیاسی است یا بگویند که رانتی در این کار بوده است؛ چنین چیزی حقیقت ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای هیچ فرد حقیقی چه از نزدیکان من باشد و چه از نزدیکان دیگر اعضای هیات دولت، واردات بنزین در شرایطی که قیمت‌های جهانی بنزین سه تا چهار برابر قیمت بنزین در داخل کشور است، رانتی ندارد. هیچ واردکننده خصوصی نمی‌تواند بنزین ۴۰۰۰-۲۰۰۰ تومان را بیرون از کشور خریداری کند و بیاید داخل کشور هزار تومان عرضه کند. بنابراین این کار دست دولت است.

وی با اشاره به تلاش های وزارت نفت برای ارتقای بنزین پالایشگاه‌ها، گفت: بخشی از این تلاش‌ها در دولت نهم و دهم صورت گرفته که ما از آنها نیز تشکر می‌کنیم ولی رسیدن به تولید بنزین یورو ۴ در ماه‌های آخر سال ۹۲ و ابتدای ۹۳ دارد محقق می‌شود و شهر به شهر همه شهرها دارند بنزین یورو۴ را دریافت می‌کنند که اصفهان آخرین شهر بوده است و مشهد نیز در نوبت است و این اقدام موجب ارتقای کیفیت هوای شهرهای بزرگ ما نسبت به سال‌های گذشته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمارها و شاخص‌های کیفیت هوا در سال ۹۳ نسبت به سال‌های گذشته، گفت: در شهر تهران شاخص آلودگی هوا تا شانزدهم دی ماه یعنی دیروز در مقایسه با سال قبل ۱۰ روز هوای پاک در تهران داشتیم در حالی که در سال ۹۲ تا ۱۶ دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم.

ابتکار افزود: شاخص هوای سالم تا ۱۶ دی ماه در سال جاری ۱۹۳ روز بوده است که سال گذشته تا ۱۶ دی ماه ۱۷۵ روز هوای سالم داشته‌ایم و هوای ناسالم تا ۱۶ دی ماه ۸۶ روز بوده است در حالی که در سال قبل ۱۱۷ روز ناسالم داشتیم و در مجموع هوا در سال ۹۳ نسبت به سال قبل ۴۱ روز سالم‌تر بوده است.

وی با بیان اینکه همه شاخص‌ها از جمله مونوکسید کربن، ازون، ترکیبات ازت و گوگرد برای ارزیابی هوای سالم یا ناسالم در نظر گرفته می‌شود، گفت: تنها شاخصی که هوای تهران در آن مشکل جدی دارد، بحث ذرات ۲.۵ میکرون است و این نسبت به سال‌های گذشته تحول خوبی است. البته مشکل آلودگی هوا به طور کامل رفع نشده و ما باید همچنان اقدامات خود را انجام دهیم تا این مشکلات ذرات ۲.۵ میکرون نیز حل شود. اما میزان بَنزَن در تهران بسیار کاهش پیدا کرده و نزدیک به استاندارد رسیده است.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۱۹۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.