۰

سفر به مریخ با الهام از شیرینی دونات!

تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
برخی منابع خبری از تلاش گروهی از محققان و مهندسان در ناسا برای طراحی و ارایه مکانیسم فرود قابل انعطافی به شکل شیرینی دونات در مریخ خبر می دهند. اما داستان از چه قرار است؟

به طور کلی اتمسفر نازک مریخ مشکل اصلی در ارسال فضاپیماهای بزرگ به این سیاره است به طوریکه در این شرایط راکت ها کارایی خاصی برای کاستن از سرعت فضاپیمای در حال فرود ندارند. از آن گذشته هیچ چتر نجاتی نیز در این شرایط کاربرد تأثیرگذاری ندارد. در نتیجه تنها می توان سیستم های فضایی به بزرگی یک مریخ نورد یا چیزی شبیه آن را روانه این سیاره کرد.


دانشمندان مرکز تحقیقات Langley ناسا طی یک دهه گذشته بر روی ایده های مختلفی کار کرده اند تا راهی برای ورود بی خطر فضاپیماهای سرنشین دار آینده به اتمسفر این سیاره پیدا کرده و شرایط مناسبی جهت فرود آنها فراهم کنند.

تلاش آنها در یک دهه گذشته حالا به ثمر نشسته است. آنها به این نتیجه رسیده اند که ساختار بزرگ و سپرگونه ای همچون یک شیرینی بزرگ دونات (که بدون شک آرزوی خوردنی و دوست داشتنی هر کودکی است) که ساختاری قابل انعطاف داشته باشند می تواند بهترین گزینه درنظر گرفته شود.

ناسا این سپر حراراتی جالب توجه را HIAD نام گذاری کرده است. این دونات غول پیکر مملو از نیتروژن شده و با نوعی لایه حرارتی پوشانده می شود. این سپر حرارتی در زمان فعال شدن مانند کیسه هوای خودرو عمل کرده و درحقیقت ترمز فضاپیما خواهد بود.

ناسا به زودی نخستین سری از آزمایشات مربوط به این ایده جدید را آغاز می کند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۲۱۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.