۴

دولت مساله آفرینی نکند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۴
دولت مساله آفرینی نکند
محمد کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به موضوع رفراندوم در قانون اساسی، اظهار داشت: در قانون اساسی در دو اصل ۱۷۷ و ۵۹ به موضوع رفراندوم اشاره شده و در اصل ۵۹ آمده است که «در مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردمی صورت گیرد و درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان برسد».

وی افزود: این اصل یعنی اینکه قوه مقننه اگر بخواهد قانونی را اعمال کند، ترجیح می‌دهد از طریق همه‌پرسی آن را به تصویب برساند.

انبارلویی گفت: اصل ۵۹ هیچ وظیفه‌ای را برای رئیس‌جمهور تعیین نکرده است که بیاید در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رفراندوم برگزار کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به اصل ۱۷۷ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: این اصل هم در حوزه اختیارات رهبری است که بازنگری قانون اساسی را اعلام می‌کند. در واقع مقام معظم رهبری می‌تواند با استناد به این اصل پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی حکمی اعلام کند که باید در قانون اساسی بازنگری شود و اجرای آن را نیز به رئیس‌جمهور بدهد. بنابراین این موضوع هم از اختیارات رهبری است و رئیس‌جمهور فقط مجری محسوب می‌شود.

انبارلویی با بیان اینکه قانون اساسی هیچ وظیفه‌ای برای رئیس‌جمهور جهت انجام رفراندوم تعیین نکرده است، اظهار داشت: اجرای رفراندوم در صورتی است که موضوع رفراندوم هم مطرح شود؛ مثلا بگوییم برای مسائل اقتصادی بیاییم همه پرسی برگزار کنیم و تصمیم بگیریم یارانه ثروتمندان را قطع بکنیم یا نکنیم اما امروز هیچ موضوع مهم اقتصادی و سیاسی مطرح نیست که مورد اختلاف باشد. بنابراین برگزاری رفراندوم در موضوع هم منتفی است.

وی اعمال همه‌پرسی را جزو اختیارات قوه مقننه دانست و افزود: در مسائل سیاسی و اقتصادی اگر لازم به همه‌پرسی باشد، از طریق اصل ۵۹ باید اعمال شود اما در هیچ از یک از اصول قانون اساسی به رئیس‌جمهور گفته نشده است که در مورد همه‌پرسی تصمیم‌گیری کند.

انبارلویی با تاکید بر اینکه پیشنهاد همه پرسی را هر حزب و گروهی می‌تواند بدهد، گفت: باید ببینیم این پیشنهاد در چه موضوعی است اما امروز به لحاظ تقنینی و اساسی موضوعی برای همه‌پرسی نداریم. حالا فرض می‌کنیم موضوعی هم وجود داشته باشد، اما باید رئیس‌جمهور موضوع آن را مطرح کند، در صورتی که در سخنرانی اخیر خود اشاره‌ای به موضوع خاصی نکرده است پس معلوم می‌شود موضوعی در کار نیست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تاکید کرد: اگر موضوعی در کار بود، باید یک حزب، گروه و نخبه یا خود رئیس‌جمهور مطرح می‌کرد در صورتی که امروز در خصوص همه‌پرسی چنین چیزی مطرح نیست.

رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه با بیان اینکه برخی می‌گویند منظور رئیس‌جمهور از رفراندوم در موضوع هسته‌ای است، گفت: اگر موضوع هسته‌ای باشد یعنی باید بگوییم ما انرژی هسته‌ای می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟ ما نمی‌خواهیم از سخنان رئیس‌جمهور نیت‌خوانی کنیم. اصلا محال است ایشان برخلاف میل مردم که شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» را سرمی‌دهند، بیاید بگوید در این موضوع رفراندوم بگذاریم.

انبارلویی با تاکید بر اینکه این پیشنهاد ساده‌انگارانه‌ای است که بگوییم استقلال ملی را به رفراندوم بگذاریم، تصریح کرد: پیشنهاد رفراندوم بر اساس یک توهم مطرح شده است و اگر موضوع مشخصی بود، باید رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد ولی مشخصا در مساله هسته‌ای که یک مساله علمی است، ما نمی‌توانیم بگوییم بیاییم و رفراندوم بگذاریم چرا که موضوع رفراندوم باید یک موضوع عقلایی و منطقی باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه گفت: طراحان سخنرانی رئیس‌جمهور در اتاق فکر نهاد ریاست جمهوری به دلیل اینکه سوژه‌ای پیدا نمی‌کنند، چنین مطالبی را مطرح می‌کنند که اصلا موضوعا و مصداقا مساله اصلی امروز مملکت نیست.

وی موضوع اصلی امروز کشور را پیشبرد سامانه‌های اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: ما امروز در حال مبارزه با دنیای غرب هستیم و باید فکر کنیم که چطور می‌توانیم کشور را به جلو ببریم.

انبارلویی با بیان اینکه اقتدار ملی ما در منطقه و جهان تثبیت شده است و ما دنبال متغیر اصلی در منطقه هستیم، گفت: دنیا امروز به این اقتدار جمهوری اسلامی حسادت می‌کند بنابراین امروز رئیس‌جمهور باید به فکر اقتصاد، اقتدار ملی کشور و استقلال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد چرا که طبق قانون اساسی سوگند خورده است که از استقلال ملی کشور دفاع کند نه اینکه بیاید همه‌پرسی بگذارد که ما انرژی هسته‌ای می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم و استقلال ملی را هم به حراج بگذارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه در موضوع اقتصادی یک بار دولت در ابتدای سال جاری رفراندومی را برگزار کرد، اظهار داشت: این رفراندوم هم مساله دریافت نقدی یارانه‌ها بود که ۹۷ درصد اعلام کردند که یارانه نقدی را دریافت می‌کنند، با وجود اینکه دولت می‌دانست ۱۰ میلیون نفر در کشور پردرآمد هستند و مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به تصویب رسیده است، باید ۱۰ میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کند اما دولت خلاف قانون عمل کرد و این ۱۰ میلیون نفر را کم نکرد.

انبارلویی با تاکید بر اینکه ما در مسائل سیاسی کشور موضوع اختلافی نداریم، گفت: آقای روحانی در سال ۹۲ با یک رای میلی‌متری انتخاب شد و همه رقبایش دست آن را فشردند که در سیاست داخلی او را کمک می‌کنند. بنابراین ما امروز در مسائل سیاسی مشکل و اختلافی نداریم.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور باید به وعده‌هایش عمل کند و اگر به این وعده‌ها نمی‌تواند جامعه عمل بپوشاند، نباید برای کشور مساله‌آفرینی کند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۲۲۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.