۳

سایه سنگین امپراتوری علاء الدین

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
سایه سنگین امپراتوری علاء الدین
بررسی برخی گزارش ها در خبرها در هفته گذشته نشان می دهد در کوچه پایین تر از پاساژ علاء الدین و در کوچه سام، ملک دیگری وجود دارد که متعلق به مالک این پاساژ است. بنایی که قرار است سرانجام تبدیل به یک آپارتمان مسکونی شش طبقه با هشت طبقه زیر زمين شود!

ملکی که عملیات ساخت و ساز آن از تاریخ ۲۲خرداد ۱۳۹۰آغاز و پس از گودبرداری عمیق به صورت نیمه کاره رها شده است؛ تا اینجای کار شاید مساله ای در میان نباشید اما بررسی نقشه های قدیمی از تهران نشان میدهد در این کوچه عمارتی وجود دارد که معروف است به نام «عمارت سام» که جزو معماری دوره قاجار است که اکنون به دلیل این گودبرداری به عمق ۲۰ متر بخشی از دیوارهای دو ملک تاریخی موجود در این کوچه تخریب شده و فرو ریخته است.

بر اساس قوانین و به گفته مسوولان سازمان میراث استان تهران برای ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی باید از این سازمان استعلام صورت گیرد و مجوزهای لازم اخذ شود هرچند هیچ گونه مجوزی برای این ملک از سوی میراث فراهنگی صادر نشده است.

این در حالی است که وحيدرضا محمدی٬ معاون شهرسازی منطقه ۱۱ چند روز قبل در گفت و گو با روزنامه فرهیختگان مدعی شده بود: صدور مجوز این پروژه با استعلام از سازمان ميراث فرهنگی انجام شده است.

وی گفته بود: «در تاریخ ۲۸/۷/۱۳۸۹ طی نامه هایی به شماره ۱۱۲۹۲۲۹ / ۱۵۱ از ميراث فرهنگی برای ساخت این بنا استعلام شده که در جواب نامه به تاریخ ۱۳۸۹.۰۸.۱۶ و شماره ۱۲۶­ ۱۴۴۶۴ سازمان ميراث فرهنگی ساخت این بنا را با توجه به طرح تفصيلی منطقه بلامانع اعلام کرده است.»
به گفته وی؛ «سازمان ميراث فرهنگی باید در استعلام اوليه٬ واجد ارزش بودن خانه های همسایه را ذکر و برای آن ضوابط مشخص میکرده که این اتفاق نيفتاده است.»

نامه های مورد اشاره شهرداری متعلق به ملک دیگری است

برای اطلاع از صحت این ادعا به سراغ معاون ميراث فرهنگی استان تهران رفتیم. سپيده سيروس نيا گفت: شماره نامه های مورد ادعای شهرداری منطقه ۱۱ در مورد این بنا اصلا در آرشیو پرونده های میراث فرهنگی وجود ندارد و یکی از این شماره ها نیز متعلق به پرونده یک هتل در جاجرود است.
وی تاکید کرد: هیچ مکاتبه ای از سوی شهرداری منطقه ۱۱ با سازمان میراث فرهنگی استان تهران درباره صدور مجوز برای این ملک انجام نشده و انچه اتفاق افتاده بدون انجام استعلام و اخذ مجوزهای لازم بوده است.
وی افزود: شهرداری منطقه باید پاسخ دهد چگونه بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز تخیرب و گودبرداری در مجاورت این بناهای تاریخی که دارای ارزش حفظ و نگهداری است، صادر شده است؟

این مسوول سازمان میراث فرهنگی توضیح داد: در اسفند ۹۲ و با توجه به انجام گودبرداری های انجام شده در این کوچه نامه ای برای حفظ ملک همسایه این پلاک به شهرداری منطقه ۱۱ ارسال اما با وجود گذشت بیش از ۱۰ ماه به آن پاسخی داده نشده است.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد گودبرداری عمیقی که بدون نصب هیچ سازه نگهبان در این ملک انجام شده تعمدی بوده و با هدف برهم ریختگی بناهای تاریخی مجاور صورت گرفته زیرا با کمترین میزان بارش باران و برف به حتم شاهد ریزش دیوارهای این عمارت ها خواهیم بود.

سیروس نیا خاطر نشان کرد: بنده تاکنون چند بار بناها و مجوزهای ارائه شده در محدوده کوچه های سام و هاتف را بررسی کرده ام اما تاکنون مجوزی مبنی بر استعلام ساخت و ساز ملک مورد اشاره در این محدوده را نیافته ام بنابراین اگر شهرداری منطقه ۱۱ نامه و یا مجوزی و استعلامی در مورد این ملک دارد کپی آن را به ما نیز ارائه دهد تا آن را بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ملک دیگری نیز در منطقه ۱۱ با چنین شرایطی وجود داشته یا دارد، توضیح داد: چندی پیش شاهد ساخت و ساز در کنار موزه مقدم بودیم که در مکاتبات خود با شهرداری اعلام کردیم هرگونه ساخت و ساز در حریم موزه که بنا را دچار مشکل منظری کند، غیر قانونی است اما شهرداری منطقه ۱۱هیچ گونه ترتیب اثری به نامه های ما نداد و از ساخت و ساز مورد اشاره نیز ممانعت نکرد.
مرجع : افکار نیوز
کد مطلب : ۲۲۴۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.