سرانجام دختران نیجریه ای ربوده شده توسط بوکوحرام چه شد؟

فردا , 23 دی 1393 ساعت 10:49

در سال های اخیر جنایات داعش، القاعده، طالبان و ... جنجال زیادی برپا کرد. در این بین جنایت متفاوتی رخ داد؛ دختران نیجریه قربانی اعمال و خواسته های سلفی گروهایی به نام "بوکوحرام" شدند که قصد فروش این دختران را داشتند.


گروه بوکوحرام که در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط محمدیوسف که سلفی بوده و حتی کروی بودن زمین را نیز زیر سوال برده است، در نیجریه پایه گذاری شد و از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از صدها هزار نفر را در حملات تروریستی کشته است. محمد یوسف به ‌شدت با دموکراسی، آموزش سکولار و دانش مخالف بود. با کشته شدن محمدیوسف در سال ۲۰۰۹، ابوبکر شیکاو، رهبری این گروه را به عهده گرفت. در پی هلاکت فرمانده بوکوحرام در سال 2009 اعمال خشونت آمیز این گروه تشدید شد، به طوری که به تمام مناطق نیجریه حمله کردند.

 

بوکوحرام یعنی حرام بودن تحصیل غربی

 

در زبان هوسی، "بوکوحرام" به معنی حرام بودن تحصیل غربی یا حرام بودن کتاب خوانی است و همان طور که از اسم این گروه مشخص است اعضایش با تحصیلات و درس خواندن مخالف است! اگر محصل زنان باشند که مسلما "حرام" بودن شدت می گیرد.

 

هدف بوکوحرام چیست؟

 

برای بوکوحرام آدم ربایی تبدیل به شغل شده است و آنها توریست ها و کسانی که برای شرکتهای غربی کار میکنند، را هدف قرار می دهند. در یکی از نمونهها، گفته میشود بوکوحرام برای آزادی یک زن و شوهر فرانسوی که در شمال کامرون ربوده شده بودند، ۳ میلیون دلار دریافت کرده است. هر بار که نیروهای نیجریه تلاش کردند عملیات نجات انجام دهند، منجر به کشته شدنِ گروگانها شده است.

این گروه هدف خود را پیاده کردن به اصطلاح قوانین شریعت در پرجمعیت ‌ترین کشور آفریقایی می‌داند؛ کشوری که میان اکثریت مسلمان شمالی و جنوب عمدتا مسیحی تقسیم شده است. در سال ‌ها و ماه‌ های اخیر حملات شان تشدید شده است. هدف اعلامی این گروه تخریب، نابودی و از پا در آوردن دولت است.

گروه بوکوحرام مدعی "اسلام‏گرایی" است و با به راه انداختن موج جدیدی از درگیری ‏ها در ترسیم چهره ‏ای خشن و غیرواقعی از اسلام، به رسانه‏های غربی و اسلام ستیز، کمک شایانی کرده است.

 

ربودن دختران دانش آموز نیجریه ای

 

فروردین ماه 1393 رسانه های نیجریه ای اخباری را مبنی بر ربوده شدن حدود 200 دانش آموز در شهر شیبوک منتشر کردند. اما در ابتدا ربوده شدن 223 دختر دانش آموز در چهاردهم ماه آوریل در نیجریه توسط گروه تروریستی بوکوحرام مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت؛ زیرا همه رسانه ها در آن زمان به غرق شدن کشتی در کره جنوبی و عملیات جستجوی پرواز مفقود شده MH 370 مالزی توجه داشتند.

این گروه با ربودن دختران دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه، جنایاتش رو بیش از پیش نمایان کرد. ۱۱ تن از این دختران که بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن دارند، از مکان دیگری ربوده شده بودند.

گروه تروریستی اسلام‌گرای بوکوحرام در نیجریه ضمن پذيرفتن مسئولیت ربودن ۲۷۶ دانش‌آموز دختر مسيحي، اعلام كرده بود که این دختران را به عنوان برده معامله خواهد کرد و یا به زور به ازدواج مردان درخواهد آورد. وی همچنین گفته بود که خودش نیز با دو تن از این دختران، یکی ۹ ساله و دیگری ۱۲ ساله ازدواج خواهد کرد! همچنین رویترز در این باره گزارش داد که ابوبکر شیکاو، در یک پیام گفته است: «من دختران شما را ربودم و آن‌ها را در بازار می‌فروشم، این خواست خداوند است!» به گفته شیکاو این دختران به جای مدرسه رفتن باید ازدواج می کردند!

 

شرط بوکوحرام برای آزادی دختران دانش آموز

 

پس از آن گروه بوکوحرام در نیجریه اعلام کرد که دختران دانش آموز ربوده شده را در مقابل آزادی تعدادی از اعضای بازداشت شده‌اش آزاد خواهد کرد. رهبر بوکو حرام در یک نوار ویدیویی با ادعای نمایش دادن دختران ربوده شده گفت که این دختران مسلمان شده‌اند و تا زمانی که زندانیان این گروه آزاد نشوند در اختیار بوکو حرام باقی خواهند ماند.

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکو حرام در این نوار ویدئویی 17 دقیقه‌ای قبل از فیلمی که ادعا شده تصویری از 130 دختر ربوده شده است صحبت کرد. در این نوار دختران با حجاب کامل و در حال نماز در یک منطقه که محل آن مشخص نیست نمایش داده می‌شوند.

25 مهر 1393، برابر با 17 اکتبر، ارتش نیجریه با اعلام حصول آتش بس با بوکوحرام، از آزادی قریب الوقوع دختران ربوده شده توسط این گروه خبر داده بود اما بوکوحرام با تکذیب این خبر گفت دختران ربوده شده آزاد نشده اند، چرا که همگی ازدواج کرده و رفته اند!

تاکنون دختران دانش آموز ربوده شده آزاد نشده اند.

 

بوکوحرام سرزمینی به مساحت 20 هزار مایل شده است

 

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: بوکو حرام به یک دولت کوچک تبدیل شده که سرزمین هایی را تحت کنترل خود درآورده است.

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی افزود: بوکو حرام کنترل سرزمینی به مساحت 20 هزار مایل مربع یعنی معادل مساحت بلژیک را در اختیار دارد و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک دولت تروریستی است که روستاها را تخریب می کند و مردم بی گناه را به قتل می رساند.

ارتش نیجریه نیز که فساد و بی کفایتی آن را فلج کرده، نشان داده است که توان مقاومت در برابر پیشروی این تروریست ها را ندارد.

ابوبکر شیکاو سرکرده بوکوحرام سپتامبر گذشته به تبعیت از سرکرده داعش خود را خلیفه خواند. دیپلمات ها بر این باورند که این اقدام در واقع به معنی توسعه مبارزه بوکو حرام بود. اندرو پوکوک، سفیر انگلیس در نیجریه گفت: بوکو حرام از داعش تقلید می کند و معتقد است اگر داعش می تواند خلافت خود را اعلام کند چرا ما نتوانیم؟!

وی افزود: بوکو حرام می خواهد نشان دهد که می تواند یک سرزمین را تحت کنترل در آورد و یک حکومت خلیفه گری را اداره کند.

این روزنامه نوشت: بوکو حرام شاخه ای از القاعده است که علاوه بر تصرف برخی از شهرها به اجرای عملیات بمب گذاری در دیگر شهرهای نیجریه از جمله ابوجا می پردازد. عناصر این گروه همانند نیروهای طالبان در افغانستان و داعش در عراق در استفاده از وسائل انفجاری مهارت خاصی مهارت خاصی پیدا کرده اند. به عبارتی آنها فنون قدیمی القاعده را آموخته اند. بوکو حرام نفربرهای زرهی، سلاح های ضدهوایی و سامانه های پرتاب موشک و در کل سلاح های سنگین یک ارتش متعارف را در اختیار دارند.

 

دختران جوان؛ تاکتیک جدید بوکوحرام

 

شینهوا در گزارشی نوشت: بر اثر انفجار یک بمب در بازاری شلوغ در شهر مایدوگوری در شمال شرق نیجریه از سوی عامل انتحاری که دختری 10 ساله بود، بیش از 38 نفر کشته و زخمی شدند.

بر این اساس بر اثر انفجار بمب در بازاری در شهر مایدوگوری واقع در شمال شرق نیجریه 20 نفر کشته و 18 فرد دیگر زخمی شدند.

رویترز نیز در این رابطه می نویسد انفجارهای انتحاری از سوی دختران جوان تاکتیک جدید بوکوحرام برای انجام حملات تروریستی در نیجریه است که در بخش شمالی این کشور تسلط داشته و باعث فرار ساکنان این منطقه با استفاده از بمب‌ گذاری‌ ها و حملات انتحاری شده اند.

 

 

شباهت های داعش و بوکوحرام

 

هم سنجی اقدام ‌های داعش در عراق و بوکوحرام در نیجریه آشکار می‌کند شیوه ایجاد رعب و وحشت این ۲ گروه شباهت ‌های بسیاری به هم دارد. حتی هر ۲ گروه، وحشی گری‌های یکدیگر را در ربایش و کشتن افراد تایید می‌کنند. در زمینه اقدام ‌های وحشیانه و جنایت ‌های تندروانه نیز میان این ۲ گروه شباهت‌ هایی وجود دارد.

 

در شرایطی که گروه بوکوحرام برخی از روستاهای مسیحی نشین را در نیجریه آتش زد و با ۲۰۰ دختر ربوده شده همانند بردگان رفتار کرد، داعش هم صدها تن از اقلیت‌های ایزدی و مسیحی شهر «موصل» در عراق را سر برید و زنان و دختران را به بردگی گرفت. همچنین در شرایطی که عناصر گروه داعش ده‌ها نفر و از جمله «جیمز فولی» خبرنگار آمریکایی را سر بریدند عناصر مسلح گروه بوکوحرام نیز دستکم ۲۰۰ نفر از ساکنان منطقه «غوزا» در ایالت بورنو در شمال شرق نیجریه را به طرز فجیعی به قتل رساندند. همچنین بوکوحرام با الگوبرداری از اقدام داعش در سرزمین عراق و شام، دوم شهریور در نیجریه اعلام خلافت اسلامی کرد. از این رو به نظر می‌رسد از نظر پایه‌های فکری، گرایش‌های اعتقادی، اهداف، راهبردها و شیوه‌های اجرایی میان داعش و بوکوحرام شباهت‌های بسیاری وجود دارد.

جنایت اخیر بوکوحرام؛ زنده سوزاندن 2000 نفر

 

شبه ‌نظامیان بوکوحرام روستاهایی در شمال نیجریه را به آتش کشیده و نزدیک به ۲ هزار نفر را کشتند.

مقام‌های محلی روز جمعه گفتند که این شبه‌نظامیان با کامیون‌هایی که همراه داشتند نه تنها نیروهای خود را پیاده کردند، بلکه موتورسیکلت‌هایی را هم پیاده کرده و سوار بر این موتورها هر که را می‌یافتند، می‌کشتند. «بابا ابا حسن»، یکی از ساکنان محلی هم ضمن تایید همین خبر می‌گوید: «اجساد همه جا پخش هستند و فضا آنقدر امن نیست که بتوانیم بیرون برویم و جسدها را دفن کنیم.» او می‌افزاید: «کسانی هم که در خانه‌هایشان پنهان شده بودند زنده زنده در آتش سوختند

به گزارش سی‌ان‌ان، در طی حملات بوکوحرام که از ۳ ژانویه شروع شد صدها مرد مسلح شهر بقا و روستاهای پیرامون و یک پایگاه نظامی چندملیتی را محاصره و تسخیر کردند. ساکنان محلی می‌گویند حملات بوکوحرام عمدتا در اوایل سپیده دم شروع می‌شود که مردم در خواب هستند. مقام‌های محلی می‌گویند تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر آواره شده‌اند. حدود ۲۰هزار آواره در اردوگاهی در شهر «مایدوگوری»- مرکز ایالت بورنو- استقرار یافته‌اند.

ترور سیاستمداران و رهبران مذهبی هم یکی دیگر از اقدامات روزمره این گروه است. حملات بوکوحرام فقط مختص نیجریه نیست. این گروه به تازگی در پیامی رئیس‌جمهور کامرون را هم به انجام آنچه در نیجریه رخ داده تهدید کرده است. هفته ‌ای که گذشت شبه ‌نظامیان این گروه ۱۸۵ زن و کودک را ربود و ۳۲ تن از آنان را در روستایی در شمال نیجریه کشت. به گزارش سی‌ان‌ان، این گروه «دشمن خونی مردان» است و زنان و کودکان طعمه ‌های این گروه هستند که همگی را سوار بر کامیون به نقاط نامعلوم می‌برند.


کد مطلب: 22550

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/22550/سرانجام-دختران-نیجریه-ربوده-شده-توسط-بوکوحرام

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir