۲

طب سنتی قاتل یک بیمار شد!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷
طب سنتی قاتل یک بیمار شد!
خانواده مرد ٥٧ ساله در سالن مطب نشسته بودند که مرد میانسال در اتاق پزشک تحت درمان قرار گرفت. بادکش‌های حجامت یکی پس از دیگری بر بدنش فرود می‌آمد و تیغ‌های ظریف مرد پزشک پوستش را می‌خراشید.

ناگهان ورق برگشت، خونریزی بدنش لحظه به لحظه بیشتر می‌شد تا این‌که بعد از مدتی بی‌حال شد. نفس‌هایش به شمارش افتاده بود. وقتی پزشک حجامت کار با صحنه جان دادن بیمارش روبه‌رو شد، بلافاصله خانواده این مرد را در جریان ماجرا قرار داد. حال جسمانی مرد بیمار، لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شد تا این‌که با اورژانس به بیمارستان پیامبران منتقل شد.

چند ساعت بیشتر طول نکشید که مرد میانسال پس از دست و پنجه نرم کردن با مرگ، روی تخت بیمارستان به کام مرگ فرو رفت. وقتی مأموران پلیس کلانتری ١٤٠ باغ فیض در جریان این حادثه مرگبار در یکی از مراکز طب سنتی در غرب تهران قرار گرفتند خیلی زود خود را بالای سر قربانی رساندند و با جسد مرد بیمار روبه‌رو شدند. با اعلام این مرگ مشکوک به قاضی «مدیر روستا» بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران، با دستور او پرونده برای رازگشایی علت مرگ به پزشکی قانونی ارجاع شد.

این درحالی بود که خانواده این مرد قربانی حجامت، با طرح شکایت از مرد پزشک خواستار رسیدگی به مرگ مرموز پدرشان شدند. با دستور قاضی مدیرروستا پرونده برای رسیدگی به دادسرای جرایم پزشکی تهران ارجاع شد. تحقیقات برای روشن شدن زوایای مبهم این پرونده و علت اصلی مرگ مرد میانسال ادامه دارد.

آبروی طب سنتی را نبریم

حجامت یا کوزه‌اندازی تر، یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی است که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی خیس در طب سنتی چین است.

در این روش وسیله‌ای مانند بادکش خون را در زیر پوست جمع می‌کند و سپس با تیغ‌های ظریف خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود. این خراش‌ها باعث می‌شود خون از بدن خارج شود. این روش درمانی سنتی که به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد در قرن ١٩ میلادی با راهیابی علم جدید کم‌کم به فراموشی سپرده شد. اما در قرن ٢١ هم هنوز هستند کسانی که این روش درمان را انتخاب می‌کنند.

با این حال در ایران به دلیل خطرات این روش درمانی مانند انتقال عفونت، خطر خونریزی و...، با مصوبه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخه ۲۳ شهریور ۱۳۷۷، انجام حجامت به دست پزشکان در مطب‌ها ممنوع شد که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع براساس نظر فقهی شورای نگهبان با حکم دیوان عدالت اداری در ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد، اما برخی از پزشکان به دلیل عواقب احتمالی حجامت ازجمله ابتلا به بیماری های عفونی با استفاده کنندگان این روش طب سنتی هشدار داده اند.این در حالی است که موافقان حجامت معنقدند چنانچه این کار اصولی و درست انجام شود برای بدن مفید خواهد بود.
مرجع : شهروند
کد مطلب : ۲۲۶۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.