۰

تلاش داعش برای اشغال مکه و مدینه

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۲
تلاش داعش برای اشغال مکه و مدینه
درگیری‌های اخیر میان نیروهای گشت‌ مرزی عربستان با افراط گرایانی که تلاش می‌کردند از عراق وارد عربستان شود، تازه‌ترین علامت‌هایی است که از تمایل داعش برای گسترش نفوذ و کنترل بر عربستان، کویت و سایر کشورهای خلیج فارس حکایت دارد؛ جایی که غنی از نفت است و ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و حامیانش می‌توانند به جایزه نهایی برسند: شهرهای مکه و مدینه.
درگیری مسلحانه از زمانی که بغدادی خواستار افزایش حملات در پادشاهی عربستان شده است، شدت گرفته است.

احتمالا وی به درک این مساله رسیده است که کسی نمی‌تواند بدون کنترل شهرهای مقدسی همچون مکه و مدینه و ثروتی که از آنجا به دست می‌آید، "دولت اسلامی" راه بیندازد. طی ماه‌های اخیر، بغدادی خواستار حملات به داخل عربستان شده و خشونت علیه ساکنان در شهر العوامیه در شرق عربستان تایید می‌کند که افراط گرایان مستقر در این منطقه پیام وی را شنیده‌اند.

این استان شرقی عربستان مأمن اکثر جمعیت شیعیان و اغلب دخایر نفتی عربستان است. کویت و سایر کشورهای خلیج فارس خصوصا بحرین، جمعیت شیعیان زیادی دارند که می‌تواند هدف اولیه برای حملات داعش باشد. درگیری‌های گاه و بیگاه میان شیعیان و اهل تسنن در این مناطق احتمالا موجب می‌شود تا افراط گرایان سنی بیشتری جذب گروه بغدادی شوند. دولت‌های حوزه خلیج فارس چنانچه نتوانند کنترل را به دست بگیرند و تنش‌های فرقه‌ای و همبستگی در مرزهایشان را حفظ کنند، احتمالا با چالش مهمی رو به رو خواهند شد. جغرافیای این منطقه هم اکنون دستخوش تغییراتی شده است و احتمالا با ادامه درگیری‌ها به همین صورت باقی بماند. اما اعتماد میان جوامع که از دست رفته است می‌تواند بار دیگر احیا شده و با رهبری موثر و صرف وقت درست شود. با این حال مقام‌های سعودی و سایر دولت‌های این منطقه باید کارهای بیشتری را برای تقویت حس وفاداری و اجماع میان شهروندانشان انجام دهند.

همچنین نمایش حضور نظامی قدرتمند و همبستگی در منطقه احتمالا برای پیشگیری از تجاوزات خارجی کافی خواهد بود.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۲۳۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.