۲

واکنش مردم عرب نسبت به سخنان روحانی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
واکنش مردم عرب نسبت به سخنان روحانی
بیشتر این کاربران معتقدند که ایران می تواند به آسانی و با تکیه به تجربه ۳۵ سال ایستادگی در برابر تحریم ها جایگزین های دیگری بیابد .برخی از دیدگاههای کاربران دست کمی از تحلیل اقتصادی نداشت آنجا که برخی به ویژگی های اقتصاد ایران و توانایی های صادرات کشورمان اشاره داشتند. برخی از این افراد نیز تلاش کردند تا توانمندی اقتصادی ایران را به توان دیپلماتیک آن در کشورهای منطقه پیوند بزنند . البته اندکی از کاربران عرب مقیم امریکا که بیشتر سعودی بودند ، تلاش کردند تا ایران هراسی را مطرح کنند ولی در مجموع واکنش کاربران منصفانه بود. بخشی از این دیدگاهها به شرح زیر است:


*ایران و روسیه تکیه کمتری به نفت دارند تا کشورهای عربی خلیج فارس.


*اگر ایران تنگه هرمز را ببندد وضعیت همه کشورهای عربی کف دست اژدها می شود.


*موضوع فقیر شدن مردم یک کشور نیست هم اکنون نیز بیشتر کشورهای عربی و غربی ، غرق در وام و بدهی هستند و اقتصاد ورشکسته ای دارند و این ایران است که در برابر تمامی تحریم ها ایستاده است.


*رضوان الشیخ سوئد: ایران مانند کشورهای عربی ضعیف و متکی به یک نفت نیست . منابع درامد ایران گسترده است. ملت ایران کار می کند و خلیجی های تنبل باقی مانده اند.یعنی یک ضربه نظامی ساده می تواند تمام هستی انان را نابود کند.


*یونس القطری: سعودی ها در همه چیز دنباله روی امریکایی ها هستند و برای انها هزینه ساز نیز هست. ما همواره ایران و روسیه را به دلیل ضعف و خواری و اعتماد به امریکایی ها سرزنش می کنیم و گویی که سعودی ها چیزی از طمع و خباثت امریکایی ها در منطقه نمی دانند و در حقیقت این امریکایی ها هستند که ریشه تمامی بحران های منطقه بشمار می روند.


*سامح از امارات: به خاطر منافع منطقه ، ایران باید از غرور خود دست بکشد! و با فروتنی دستش را بسوی سعودی دراز کند! و با بقیه کشورهای عربی خلیج (فارس) همکاری کند!


*ناشناس از لندن: شرایط اینگونه باقی نمی ماند و بهای نفت باردیگر افزایش خواهد یافت.

*محمود ناصر : ایران براساس گزارش های بین المللی در روز یک میلیون بشکه نفت صادر می کند و عربستان سعودی ۱۰ میلیون بشکه در روز صادر می کند . زیان کدام یک بیشتر است ؟ این در حالی است که ایران به گاز هم تکیه زیادی دارد و سهم زیادی نیز در این بازار دارد تا جایی که به هند و ترکیه نیز صادر می کند. صنایع خودروسازی این کشور رو به رشد است و از همه مهمتر ایران تجربه ۳۵ سال تحریم و محاصره اقتصادی را در اختیار دارد؟ اما سعودی ها چه در اختیار دارند ؟

*نبیل العلی : مثل اینکه خیلی ها نمی دانند که بخش مهمی از صادرات ایران را زعفران و پسته تشکیل می دهد که برابر صادرات کشورهای عربی از نفت است .بخش مهمی از صادرات روسیه نیز گندم است . ایران و روسیه از جایگزین های زیادی برای صادرات برخوردار هستند که به فکر کسی ازحاکمان عرب هم نمی رسد. حاکمانی که تنها صادرات نفت را می دانند که این ذخیره در اینده نزدیک تمام خواهد شد.

*احمد؛ مصر : باید صادرات خاویار به اروپا و امریکا را نیز به آن افزود. این در حالی است با وجود اینکه مصر در دریای مدیترانه و دریای سرخ و رود نیل قرار دارد اما هنوز میلیون ها مصری هستند که طعم ماهی را نچشیده اند ؟

*هانی السعودی؛ امریکا: چرا ارز ایران و روسیه فروپاشید؟ باید بگویم نفت خلیج ( فارس ) برای ۲۰ سال دیگر هم کافی است !به اعتقاد من نمی توان از زعفران و گندم برای جبران بهای نفت بهره گرفت.

*یک عرب مسلمان خطاب به هانی عرب سعودی امریکایی:من از مدافعان ایران نیستم ... من معتقدم که ذخیره نفت و گاز نمی تواند اعراب را بی نیاز کند .این موارد ظرفیت های اقتصادی هستند که تنها غرب می داند با برگه ان بازی کند انها هستند که تصمیم می گیرند چه موقع قیمت ها را بالا و پایین کنند.

*فلسطین : من نمی خواهم وارد این بحث شوم اما پرسش من از هانی سعودی این است که این اطلاعات را از کجا آورده است که ذخیره نفتی سعودی تا ۲۰ سال کفایت بودجه ان را می کند؟؟

*ابراهیم؛ لندن : من با دیدگاه ناصر موافق هستم . ایران تجربه مهمی در هنگام کاهش بهای نفت در زمان جنگ عراق و ایران دارد. در ان زمان بهای هر بشکه نفت ۶ تا ۷ دلار بود. در ان موقع نیز سعودی ها و برخی از کشورهای عربی شیطنت کردند. امروز ایران به بسیاری از کشورها صادرات خودرو و دارو و مواد غذایی دارد . در دارو رتبه دوازدهم صادرات جهان است . فرش ایرانی ، آهن ، سیمان و زعفران و خاویار هر روز به کشورهای جهان صادر می شود.پرسش اینجاست که عربستان سعودی چه چیز بجز نفت صادر می کند ؟ تروریسم ...و تکفیر

*ناشناس؛ زمانی که یک تیم فوتبال اروپایی در بازی بازنده می شود ، مردم اتحادیه اروپا گریه می کنند اما چگونه است که عرب ها با دشمنان خود علیه خودمان متحد می شوند؟

*حسن؛ اسپانیا: دشمنی در منطقه جز ویرانی و خرابی به بار نمی آورد. تنها استفاده کننده این اختلاف ها دشمن مشترک است.

عاطف؛ فلسطین : متاسفانه امروز جهان اسلام و عرب چون هیزمی است که برای بقای اروپا سوزانده می شوند . عرب ها در دیدگاه غرب مانند افریقایی ها هستند که باید با ایدز و ایوبلا انان را از بین برد.

* فارس : ایران تنوع اقتصادی زیادی دارد و از هزاران سال پیش امپراتوری بود پیش از انکه جهان ، نفت را بشناسد. ایران در برابر سعودی زانو نمی زند و هیچ گاه در برابر امریکا ، پرچم سفید بلند نخواهد کرد. ایران از این بحران پیروزمندانه بیرون خواهد رفت و از تکیه اقتصادی به نفت می کاهد.

* عاول؛ سومالی : کاهش بهای نفت اقتصادی است و نباید عوامل سیاسی آن را فراموش کرد. مهمترین دلایل سیاسی ان حمایت ایران و روسیه از سوریه است . سعودی ها هم باید بدانند که این کاهش نفت به سرمایه گذاری بیشتر امریکا در زمینه نفت صخره ای منجر خواهد شد.

*سامح؛ امارات : عزیزان من برای تحلیل این موضوع باید از تعصب دور ماند. کاهش بهای نفت بشدت به کشورهای تولید کننده اسیب می رساند و در همان حال سود زیادی را عاید مصرف کننده ها می کند . اتفاقی که در بورس می افتد . این موضوع برای تسلیم ایران و روسیه است . و مثل عربی می گوید : مصیبت های یک قوم در نزد قومی دیگر .. منفعت است.

* الجزایر : من برای برخی دیدگاهها متاسفم که به شدت از کاهش بهای نفت برای اسیب رساندن به ایران حمایت کرده اند. زمانی که برادران ما در ایران دچار مشکل و بحران اقتصادی شوند و در برابر غرب ، پرچم سفید بلند کردند ، ایا شادمان و خرسند می شوید؟متاسفانه روزگار ما این است ، زمانی که با سیاست کشوری موافق نیستیم دشمن ان می شویم . متاسفم که تو مسلمان هستی و شهادتین هم می گویید!

*ناصر؛ لندن : آنچه ولیعهد سعودی درباره سیاست نفتی حکیمانه گفته است ، گریه آور و خنده دار است. حتی یک طفل هم می داند که اقدام سعودی در کاهش نفت اشتباه است.
مرجع : جام نیوز
کد مطلب : ۲۳۵۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.