۰

هوای پاک در اولویت دولت نیست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
هوای پاک در اولویت دولت نیست
این هفته را هفته پاک نامگذاری کرده اند ، هفته ای که چند سالی است توأم با آلودگی هوا، ریزگردها، ذرات معلق و... به ویژه در کلانشهرها می گذرد.
چند سالی است که آلودگی هوا سبب شده تا هوای پاک برای مردم کشور و به ویژه پایتخت نشینان به آروزیی دور دست تبدیل شود.

بررسی وضعیت چند سال اخیر هوا در تهران نشان می دهد که حل معضل آلودگی هوا تنها در گرو همکاری های متقابل مدیریت شهری و دولت و همچنین ترغیب مردم به مشارکت های اجتماعی است .

این در حالی است که در دولت های نهم و دهم و همچنین دولت یازدهم گویا عزم جدی برای مقابله و رفع این معضل که اثر مستقیم بر روی جان و سلامت شهروندان برجا می گذارد، وجود نداشته و ندارد زیرا پرداخت نشدن سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی که تاثیر فراوانی در کاهش این موضوع دارد را می توان مصداق این مساله دانست.

یک عضو شورای شهر درباره نقش و وظیفه دولت در کاهش آلودگی هوای تهران گفت: برای کاهش و کنترل آلودگی هوا، دولت باید چند مبحث مهم را دنبال کند، یکی مساله سوخت است به طوری که باید به طور رسمی اعلام شود که سوخت در حال مصرف و وارداتی آیا منطبق با استانداردهای بین المللی و یورو ۴ است یا خیر؟

دکتر اقبال شاکری افزود: همچنین از ابتدای دولت یازدهم اعلام شد که کیفیت سوخت تولید داخل مناسب نبوده و باید توزیع آن در کلانشهرها به ویژه تهران قطع شود، در این زمینه بحث ها و اظهار نظرهای فراوانی مطرح که اما تاکنون هیچ کدام از مراجع رسمی مانند سازمان استاندارد و... غیر استاندارد یا استاندارد بودن این سوخت را تایید یا تکذیب رسمی نکرده اند بنابراین هرچه سریعتر ابهامات موجود باید برطرف و اطلاعات صحیح در اختیار شهروندان به عنوان مصرف کنندگان اصلی آن قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دولت باید به طور شفاف درباره سوخت تولید داخل و همچنین بنزین وارداتی و کیفیت آنها اطلاع رسانی کرده و توضیح دهد که بنزین تولید داخل که توزیع آن قطع شده دارای چه مشخصاتی بوده است.

وی تصریح کرد: برای داشتن هوای پاک، باید خودروهای پاک و استاندارد نیز تولید کنیم بنابراین دولت باید مانع تولید خودروهای بی کیفیت و با حداقل استانداردها شود.
شاکری در ادامه به افکارنیوز گفت: دولت همچنین باید سهم خود در توسعه حمل و نقل عمومی را پرداخت کند زیرا اکنون شهرداری و شهروندان تهران مطالبات فراوانی در این بخش دارند و بدهی دولت با پرداختی ها دارای فاصله معناداری است.

وی بیان کرد: دولت باید با برنامه ریزی صحیح هرآنچه مطابق بودجه و قانون در قبال شهرداری و.. متعهد شده،عمل کرده و بدهی های خود را پرداخت کند زیرا در غیر این صورت مدیریت شهری در سال ۹۴ با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی تاکید کرد: اگر واقعا خواهان هوایی پاک و عاری از هرگونه آلودگی هستیم دولت باید هرچه سریعتربه تعهدات خود در پرداخت سهم خود در توسعه شبکه مترو، خرید اتوبوس های جدید و تحویل به شهرداری، پرداخت سهم شهرداری از هدفمندی یارانه ها، پرداخت سهم مدیریت شهری از جریمه های راهنمایی و رانندگی و مالیات بر ارزش افزوده و... عمل کند.

وی توضیح داد: توسعه نیافتن خطوط مترو به حد لازم به دلیل پرداخت نشدن سهم دولت است، همچنین اکنون در تهران نیازمند خدمات رسانی ۱۱هزار اتوبوس هستیم در حالی که به دلیل کمبود بودجه تنها ۶هزار و ۶۰۰ اتوبوس وجود دارد که ۲هزار دستگاه از آنها فرسوده و نیازمند جایگزینی هستند.

وی گفت: بنابراین برای این که از شهروندان بخواهیم با خودروی شخصی در شهر تردد نکنند نیازمند ایجاد زیرساخت ها هستیم اما در شرایط فعلی چگونه می توان انتظار داشت تا شهروندان با مدیریت شهری همکاری کنند زیرا امکانات با نیازها همخوانی ندارد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که برای دریافت مطالبات از دولت چه اقداماتی انجام شده، اظهار داشت: ۳ نماینده از سوی شورای شهر تعیین شده و این عزیزان ارتباطات لازم را با دولت برقرار کرده و پیگیر هستند همچنین رییس شورای شهر و شهردار تهران نیز باید در کمیسیون کلانشهرها این موارد را به طور جدی از دولت مطالبه کنند.

وی خاطر نشان کرد: حل معضل آلودگی در گرو انجام تعهدات از سوی بخش حاکمیتی است زیرا در سال های اخیر شهرداری تهران برای به ثمر رساندن پروژه هایذ توسعه حمل و نقل عمومی بیش از سهم و توان خود پرداخت کرده است.
شاکری ادامه داد: دولت و شهرداری با انجام تعهدات خود می توانند زمینه های خروج شهر از فضای آلوده و استمرار هوای پاک را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: تامین و توزیع سوخت پاک، تولید خودروهای با کیفیت و استاندارد، جایگزینی خودروهای فرسوده،تجهیز ناوگان اتوبوس ، بی آر تی و تاکسی، تامین مالی به منظور توسعه خطوط مترو از جمله مواردی است که دولت نقش مهم تری در آن داشته و باید به وظایف و تعهدات خود برای داشتن هوای پاک عمل کند.

این عضو شورای شهر در پایان گفت: در عمل نمی توان از خواسته مردم غافل شد اما متاسفانه در چند سال اخیر شاهد بوده ایم که جایگاه حمل و نقل عمومی در میان مسوولان دولتی، ذهن ها را به خود مشغول نکرده و ضرورت آن برای کاهش آلودگی هوا و داشتن هوای پاک احساس نشده در نتیجه اگر خواهان تغییر شرایط هستیم باید هرچه زودتر نوع نگاه ها، دیگاه ها و روش های را تغییر دهیم.
مرجع : افکار نیوز
کد مطلب : ۲۳۶۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.