۰

پایان روزهای خوش صهیونیست‌ها در جبهه شمالی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۹
پایان روزهای خوش صهیونیست‌ها در جبهه شمالی
تحلیل‌ها و اخبار زیادی در مورد نحوه واکنش حزب‌الله نگاشته شد و دشمن نیز نیروهای زمینی و هوایی خود را در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی به حال آماده‌باش درآورد و هواپیمای شناسایی خود را برای مقابله با هر اقدام احتمالی مقاومت در مرزهای جنوبی لبنان یا جبهه جولان اشغالی در سوریه به تحرک واداشت.

رسانه‌های اسرائیلی از پایان روزهای خوش در جبهه شمالی این رژیم خبر می‌دهند، چرا که سال‌ها آرامش در این بخش حاکم بود، آنها تأکید دارند که حزب‌الله لبنان عملیات جولان را بدون پاسخ نخواهد گذاشت، حتی اگر این پاسخ در اراضی سوریه انجام شود. به‌نوشته این رسانه‌ها حمله به جولان حادثه‌ای جدید بود که مثل آن تا پیش از این دیده نشده بود، بنابراین حزب‌الله لبنان در هر رویارویی آینده با اسرائیل به‌دنبال ورود به الجلیل خواهد بود.

بهترین پاسخ مقاومت به تجاوز رژیم صهیونیستی

طبعاً آنچه باعث شده رسانه‌های دشمن به این دلیل اشاره کنند، این علت است که حزب‌الله لبنان در هیچ تجاوز از سوی اسرائیل حتی پس از آغاز بحران سوریه وعده‌ای نداده که به آن عمل نکرده باشد. پیش‌ از این دشمن سعی کرد یک منطقه خالی وابسته به حزب‌الله در مرزهای لبنان و سوریه را هدف بگیرد، اما واکنش حزب‌الله انفجار در گشتی اسرائیلی در داخل مزارع شبعا بود. همچنین ورود نیروهای اسرائیلی به منطقه اللبونه نزدیک الناقوره نیز با واکنش سریع و مشخص حزب‌الله لبنان همراه شد.

به همین علت رسانه‌های اسرائیلی به‌دنبال پاسخ‌هایی برای کیفیت واکنش حزب‌الله به این حمله و زمان آن می‌گردند، در این جا است که باب تحلیل‌ها در این زمینه باز شده و برخی می‌گویند که این حمله در جولان اتفاق می‌افتد و برخی دیگر می‌گویند که اسرائیل با حمله به خارج از مرزهای خود قواعد درگیری‌ها را تغییر داده و در نتیجه مسئولیت تغییر قواعد در واکنش‌های حزب‌الله به‌عهده این رژیم است. پاسخ به این حمله می‌تواند در اراضی اشغالی سوریه یا در اراضی اشغالی لبنان و یا حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گیرد. احتمال این موضوع البته با تحرکات و اقدامات گسترده اسرائیلی‌ها همراه شده که با آماده‌باش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان آغاز نشده و با رفتن شهرک ‌نشینان صهیونیست به پناهگاه و افزایش حالت آماده‌باش در رژیم صهیونیستی از شمال گرفته تا جنوب آن به پایان نخواهد رسید.

برخی معتقدند که حزب‌الله به این حمله واکنش نشان نخواهد داد، چرا که این واکنش اوضاع را به‌سوی جنگی می‌کشاند که پیامدهایی بزرگی دارد و ممکن است کل منطقه را به جنگی بزرگتر بکشاند. برخی می‌گویند حزب‌الله در شرایط کنونی به این حمله پاسخ نمی‌دهد و احتمالاً بر اساس ماهیت واکنش موردنظر خود آن را به آینده‌ای نزدیک یا دور موکول خواهد کرد، چرا که تعیین ماهیت این واکنش و سنجش دیدگاه‌ها و انتخاب زمان و مکان مناسب برای آن باید از سوی رهبران مقاومت انجام شود. در اینجا است که این موضوع مطرح می‌شود که پاسخ با تأمل و موکول کردن واکنش به این حمله تا فرا رسیدن زمان مناسب بهترین انواع واکنش‌ها به چنین حملاتی است.

وحشت دشمن از واکنش مقاومت لبنان

کسانی که اعتقاد دارند جنایت القنیطره مقاومت و رهبران آن را به حاشیه برده است، اشتباه می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که این اقدامات می‌تواند مقاومت را به واکنش نشان دادن بدون فایده بکشاند، این در حالی است که دشمن به‌دنبال ادامه جنایت‌ها و مداخله آشکار در جنگ سوریه کنار گروه‌های تروریستی است و اعتقاد دارد که مقاومت صبر نخواهد کرد و به‌احتمال فراوان واکنش خود را سریع انجام خواهد داد، به همین علت هم مقاومت و هواداران آن باید صبور باشند، چرا که رهبران مقاومت از واژه صبر مدت‌هاست که در جنگ بر ضد اسرائیل استفاده می‌کنند، چون در برخی مواقع صبر و تحمل و پایداری و بررسی دقیق دیدگاه‌ها و آرامش می‌تواند واکنش مورد نظر را در حد و اندازه تجاوز انجام شده، قرار دهد تا نتایج تأثیرگذارتری را به‌دنبال داشته باشد.

در اینجا می‌توان به این نکته اشاره کرد که صبور بودن در پاسخ دادن به جنایت دشمن باعث می‌شود تا دشمن در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی در سطوح مختلف فرماندهی و شهرک‌نشینان و عناصر امنیتی و نظامی همواره در ترس و وحشت مستمر ناشی از انتظار برای واکنش مقاومت قرار داشته باشند، به این ترتیب چندین هدف در یک حمله محقق می‌شود.

امین حطیط تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در گفت‌وگو با سایت المنار تأکید کرد که اسرائیل با انجام تجاوز القنیطره به‌دنبال ارسال پیام به چندین جبهه بود:

پیام اول مختص جبهه مقاومت بود. حطیط می‌گوید اسرائیل قصد داشت به مقاومت بگوید که اجازه توسعه جبهه مقاومت و مرتبط کردن جبهه سوریه به جبهه لبنان و ایجاد ارتباط بین این دو عرصه را نمی‌دهد. وی افزود از آنجایی ‌که جبهه لبنان عناصر قدرت زیادی را در ۲ طرف مرزها در اختیار دارد و معادله بازدارندگی در برابر اسرائیل را ایجاد کرده، اسرائیل نگران است که این موازنه بازدارندگی به جبهه سوریه نیز منتقل شود و تغییرات ساختاری و استراتژیک در موقعیت جولان صورت بگیرد که باعث تغییر قدرت اسراییل در تسلط بر اوضاع منطقه شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که اسرائیل خواست این پیام واضح و مستقیم را به مقاومت برساند که آمادگی هر اقدامی برای جلوگیری از این موضوع را دارد. وی تصریح کرد که آنچه در جبهه جولان حاکم خواهد شد به واکنش مقاومت به این تجاوز بستگی دارد؛ اگر مقاومت بخواهد پاسخ دردناک و شدیدی به این حمله بدهد، دو نتیجه اساسی را محقق خواهد کرد؛ اول اینکه پیام اسرائیل را با پاسخی جدی از سوی محور مقاومت مواجه خواهد کرد و دوم اینکه موازنه‌های قدرت را تثبیت خواهد کرد، این بدان معناست که مقاومت معادله‌های جدیدی را در جولان ایجاد خواهد کرد.

پیام دوم متوجه سوریه بود. حطیط می‌گوید که اسرائیل سعی داشت با این تجاوز به دولت سوریه بگوید که به‌دنبال ایجاد کمربند امنیتی برای خود است و با حمایت از گروه‌های تروریستی در این منطقه جغرافیایی سعی دارد این کمربند را ایجاد کند. وی ادامه داد که واکنش سوریه به این حمله باید با افزایش عملیات‌ها و ممانعت از ارتباط گروه‌های مسلح در منطقه و ممانعت از تشکیل کمربند امنیتی براساس خواسته‌های اسرائیل باشد.

پیام سوم برای ایران بود. به‌اعتقاد این کارشناس مسائل بین‌المللی اسرائیل با این اقدام می‌خواست به ایران هشدار دهد از نزدیک شدن به مرزهای فلسطین اشغالی بپرهیزد. البته بعد از تهدید جدی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه واکنش ایران به این حمله ویرانگر خواهد بود، اسرائیل از ارسال این پیام عقب‌نشینی کرد و سعی کرد آن را از کانون توجهات خارج کند، چرا که برخی اخبار رسانه‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه از وجود سرلشکر ایرانی در هیئت هدف قرار گرفته لبنان خبر نداشته است.

پیام چهارم متوجه آمریکا است؛ حطیط می‌گوید این تجاوز پیامی نیز برای آمریکایی‌ها داشت که به‌دنبال تکمیل گفت‌وگوها با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای برآمده‌اند و اوباما هشدار می‌دهد که بر ضد تحریم‌‌هایی که ممکن است کنگره علیه ایران به تصویب برساند، از حق وتو استفاده خواهد کرد. وی می‌افزاید: نتانیاهو می‌خواست به آمریکا بگوید که آماده است و می‌تواند در صورت ادامه مذاکرات آمریکا با ایران برگه‌های منطقه‌ای را به هم بریزد.

پیام پنجم متوجه افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی است؛ حطیط می‌گوید که منافع شخصی نتانیاهو ایجاب می‌کند که در عرصه داخلی مدعی شود که می‌تواند از اسرائیل و ساکنان آن حمایت کند، اما اگر افکار عمومی داخلی اسرائیل از واکنش حزب‌الله به تجاوز القنیطره متألم شوند، ساکنان سرزمین‌های اشغالی متوجه خواهند شد که نتانیاهو درک دقیقی از معادله‌های بازدارنده با مقاومت ندارد و نمی‌تواند از اسرائیل حمایت کند. اگر واکنش حزب‌الله قبل از انتخابات انجام شود، این رویکردی است که بر انتخابات حکمفرما خواهد شد.

حطیط در مورد واکنش مقاومت به این تجاوز و زمان آن می‌گوید: آنچه حزب‌الله به‌دنبال آن است واکنش دردناک و تأثیرگذار است، نه واکنش سریع و شتاب‌زده. فرماندهان نظامی باید زمان‌های مناسب و کیفیت مناسبی برای واکنش پیدا کنند و این مربوط به ارزیابی‌های آنها است. پاسخ حزب‌‌الله مشخصاً در رویکرد نظامی و میدانی و یا در ابعاد سیاسی و استراتژیک خواهد بود. منحصر کردن واکنش احتمالی به مکان خاص یا تعیین زمان خاص برای آن، فرصت‌هایی را که ممکن است به وجود آید ضایع می‌کند، به‌ویژه اینکه کسی نمی‌تواند اجبار به تعیین محدوده زمانی بر این تجاوز نماید. علاوه بر اینها صحبت در مورد زمان خاص با قواعد نظامی متناقض است و در علوم نظامی همیشه کسانی که زمان تعیین می‌کنند، اشتباه می‌کنند.

وی می‌افزاید: تأخیر در زمان عملیات انتقام جویانه بخشی از نکات مثبت آن است، چرا که همواره دشمن را در نگرانی و وحشت ناشی از انتظار برای واکنش نگه می‌دارد و این خود بخشی از واکنش مورد نظر است. اسرائیلی‌ها امروز از انتظار بر این واکنش رنج می‌برند، دیروز سه‌شنبه نیروهای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی یکی از وزرای کابینه را از سفر به شمال سرزمین‌های اشغالی منع کردند، چرا که می‌ترسیدند مقاومت واکنشی دردناک به تجاوز القنیطره داشته باشد.

مداخله مستقیم و سریع دشمن صهیونیستی در القنیطره به همه ثابت کرد که اسرائیل در جنگ سوریه حضور دارد، و این جنگ همان‌طور که از روز اول مشخص بود، با دشمن اول امت اسلام درگرفته است که همان اسرائیل است، حال این سؤال مطرح است که کسانی که پیشتر در مورد نقش مقاومت تردید داشتند، با کنار رفتن نقاب دشمن واقعی در عرصه سوریه چه مواضعی از خود نشان خواهند داد؟
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۳۸۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.