۰

سرمایه ها از بورس به سمت دلار

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۴
سرمایه ها از بورس به سمت دلار
طی دو روزگذشته موج تازه ای برای انتقال سرمایه ها به سمت بازار ارز آغاز شده است. برخی تحلیلگران بازار چنین اقدامی را تا حدودی هدفمند ولی بدون برنامه ریزی قبلی می دانند. پس از انتشار اطلاعات تازه در مورد مذاکرات هسته ای، شاخص بورس روند نزولی را آغاز کرده است ولی از روزشنبه، موجی از تغییر جهت سرمایه ها در بازار ایجاد شده است. فعالان بازار نقل می کنند، نگرانی از آینده قیمت دلار و نفت دلیل اصلی انتقال دارایی ها به بازار ارز است. رئیس کل بانک مرکزی شب قبل در گفت و گوی خود به فعالان اقتصادی اطمینان داد که حتی با وجود کاهش قیمت نفت بازهم ورودی دلار به کشور کم نمی شود.

با این وجود گمانه زنی های در سطح بازار نشان می دهد که اصلی ترین بخش تحلیل ها حکایت از رشد بیشتر قیمت دلار دارد. با این حال برخی کارشناسان اقتصادی مانند سعید لیلاز در گفت و گو با خبرآنلاین نقل می کنند:« روند صعودی قیمت دلار تداوم ندارد و قیمت ها می تواند کمی تعدیل شود.» برهمین اساس از ابتدای امروز سرمایه گذاری در بازار ارز با ریسک نسبی همراه شده است چراکه در صورت کاهش قیمت دلار تا مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان، زیان مالی برای خریداران دلار ۳ هزار و ۴۰۰ تومانی ایجاد می شود. در حال حاضر با وجود اینکه تحلیل ها از کاهش ورودی دلار به اقتصاد کشور خبر می دهد ولی گفته های رئیس کل بانک مرکزی مانعی را در برابر رشد بیشتر قیمت ها ایجاد کرده است.

با این وجود برخی تحلیل ها نیز تایید می کند که طی روزهای آینده فعالیت های شرکت های پتروشیمی می تواند فضای حاکم بربازار ارز و بازار سرمایه را تغییر دهد. دلار طی شش روزگذشته به میزان ۸ درصد بازدهی داشته است. البته گزارش میدانی خبرآنلاین از بازار استانبول تایید می کند قدرت نقدشوندگی دلار به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر به غیر از فعالان اقتصادی که نیاز به خرید و فروش ارز دارند، صرافان نه ارزی خرید می کنند و نه می فروشند. برهمین اساس با وجود رشد قیمت دلار، بازدهی ۸ درصدی برای این ارز مطرح معنای نقدشوندگی ندارد.

اما دلار در حالی قدرت گرفته که گزارش سازمان بورس نشان می دهد شاخص بورس امروز بازهم کاهش داشته است. شاخص کل با ۱۰۵۵ واحد کاهش (۴۴ / ۱ درصد) به رقم ۷۲۱۸۹ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۸۵۰ واحد کاهش به رقم ۵۳۲۹۸ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۵۹۷ واحد کاهش عدد ۱۴۱۲۰۵ واحد را تجربه کرد. همچنین بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، گروه مپنا، بانک تجارت، بانک صادرات، مخابرات ایران، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و ایران خودرو به خود اختصاص دادند.

همچنین در پایان معاملات امروز نماد معاملاتي شرکت های سيمان آرتا اردبيل با توجه اعلام پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به ۱۳۹۴/۰۹/۳۰،شركت حمل و نقل بين المللي خليج فارس با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به ۱۳۹۳/۱۲/۲۹، حق تقدم شركت بيمه پارسيان با توجه به اعلام مهلت پذيره نويسي، پارس مينو پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني برتصويب افزايش سرمايه و محور سازان ايران خودرو پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره بازگشایی شد.

از سویی دیگر نماد معاملاتي شركت مارگارين با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم متوقف شد.

در بازار بدهي ۵۱۰۰۶ برگه از نمادهاي اوراق اجار فولاد کاوه جنوب کیش ( صکاوه ۷۰۶۱)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز ۱۳۹۳(مشیر۶۱۲۱)، شهرداری شیراز(۹۴۱۲۱)، گواهي سپرده ليزينگ رايان سايپا (رايان ۵۱۲۱) و اوراق مشارکت توليد اتومبيل سايپا (مساپا ۹۵۵۱) به ارزش بیش از ۵۱ ميليارد ريال معامله شد.

در این بازار تعداد ۱۳۰۰۰۰ اوراق اختيار فروش بانک صادرات ایران به ارزش بیش از ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال، تعداد ۱۸۸۳۵۰اوراق اختيار فروش مخابرات ایران به ارزش بیش از ۳۲ میلیون و ۷۷۲ هزار ریال و ، تعداد ۲۰۷۹۲ اوراق اختيار فروش ارتباطات سیار ایران به ارزش بیش از ۲۷ میلیون و ۶۳۲ هزار ریال مبادله شد.

اين در حالي است که تعداد ۸۰۰ واحد از صندوق سرمايه گذاري صنوين (صنوين۱) به ارزش بیش از ۹ ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. بررسی ها نشان می دهد حتی با وجود کاهش قیمت دلار در بازار هنوز امکان عملیاتی برای رشد شاخص بورس ایجاد نشده است.
مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۲۳۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.