۳

حقایقی خواندنی در مورد عربستان سعودی

تاریخ انتشار
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
حقایقی خواندنی در مورد عربستان سعودی
مرگ پادشاه عربستان و پیش از آن جلوگیری عربستان از کاهش تولید نفت اوپک از جمله اخباری هستند که طی چند هفته اخیر در مورد این کشور منتشر شده اند. اما در کنار این اخبار، حقایقی خواندنی در مورد اقتصاد عربستان وجود دارد که دانستن آن ها جالب است:

۱ـ بازار شتر ریاض

پایتخت عربستان سعودی یعنی شهر ریاض یکی از مشهورترین بازارهای شتر دنیا را دارد و روزانه حدود ۱۰۰ نفر شتر در این بازار خرید و فروش می شوند.

۲ـ وفور کارگر خارجی


جمعیت نیروی کار در عربستان به حدود ۸.۵ میلیون نفر می رسد اما ۸۰ درصد این افراد (یعنی حدود شش میلیون نفر) ملیتی غیرعربستانی دارند و بیشتر آن ها نیز در بخش نفت و یا بخش خدمات مشغول به کارند. دولت عربستان در حال حاضر تلاش می کند تا نرخ بیکاری در میان عربستانی های این کشور را کاهش دهد.

۳ـ ذخایر نفتی بی پایان


ذخایر نفتی عربستان به حدی است که با آن می توان بیش از ۴ میلیون و هفتصد هزار استخر مخصوص بازی های المپیک را پر کرد. ذخایر نفتی عربستان معادل ۷۵ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

۴ـ هزینه های نظامی هنگفت


هزینه های نظامی عربستان در سال ۲۰۱۳ معادل ۶۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن به میزان ۱۴ درصد رشد کرده است و اکنون از نظر هزینه های نظامی، عربستان چهارمین کشور جهان محسوب می شود (پس از آمریکا، چین و روسیه).

۵ـ جمعیت جوان


نزدیک به نصف (به طور دقیق ۴۷ درصد) جمعیت عربستان کمتر از ۲۴ سال سن دارند. همچنین بیش از یک چهارم جمعیت عربستان نیز کمتر از ۱۴ سال سن دارند.

۶ـ سهم بالای نفت در درآمد کشور


درآمد ناشی از بخش نفت عربستان حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. آخرین داده های موجود نشان می دهند که درآمد نفتی عربستان بیش از ۳۳۵ میلیارد دلار در سال است.
مرجع : فرهنگ نیوز
کد مطلب : ۲۴۱۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.