۲

عددسازی در حوزه دام و طیور؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۲
 آمارهای تولید بی‌توجه به شرایطی همچون وضعیت اقلیمی و بازار، همواره روند افزایشی نشان می‌دهد. هرچند این موضوع مختص به چند سال اخیر نیست و ریشه در گذشته دارد اما در سال‌های گذشته با شدت بیشتری در جریان بوده است.

مهران برادران نصیری كارشناس مركز پژوهش‌ها تاکیدمی‌کند: مطالعات نشان می‌دهد که برخی بررسي آمارها و مقايسه آن با آنچه از سوي وزارت جهادكشاورزي دولت قبل اعلام شده است ، نشان مي‌دهد عددسازي‌ها به حوزه دام و طيور نيز سرايت كرده است.

آمارهای تولید اعلامی وزارت جهادکشاورزی از اشکالات اساسی برخوردار است. سیاست‌های تنظیم بازار مواد پروتئینی نشان می‌دهد، بازار متکی به واردات بوده و ورود محصولات دامی خارجی نوسانات شدید تولید و قیمت خوراک دام و فرآورده‌های دامی را به همراه آورده است.

در جداول ارایه شده از سوی دستگاه‌های متولی، آمارهای تولید بی‌توجه به شرایط محیطی اعم از شرایط اقلیمی و بازار، روند افزایشی داشته است.

آثار زیانبار خشکسالی سال ۱۳۸۷ بر اقتصاد ملی اگرچه از طریق هزینه کردن دلارهای نفتی و واردات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار در مرحله فراموشی است اما تبعات آن بر دوش بخش عظیمی از تولیدکنندگان کشاورزی به‌خصوص دامداران کشور هنوز سنگینی کرده و اقتصادمان هنوز از تکانه‌های ناشی از این بحران در رنج است.

محسن صمدی دیگر کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز می‌گوید: خشکسالی بارز سال ۱۳۸۷ و عدم سیاست‌گذاری مناسب برای تامین علوفه و نداشتن توجیه اقتصادی فعالیت‌های دامداری منجر به عرضه بخش وسیعی از دام‌های مولد به کشتارگاه و در نتیجه کاهش تولید در سال‌های بعد شد. این درحالی است که دستگاه متولی با چشم‌پوشی از این واقعیت در آمارهای خود، شرایط مطلوبی از تولید محصولات دامی را به تصویر کشید.

تضاد گزارش‌های ارایه شده مسوولان با واقعیت زمانی روشن‌تر می‌شود که به روند رو به رشد قیمت پروتئین دامی و رشد شتابان واردات گوشت نگاهی بیندازیم. از سوی دیگر آمارهای منتشره از سوی مجامع رسمی کشور، تردیدهای جدی در صحت آمارهای تولیدی ایجاد می‌کند.

تاثیر خشکسالی و کاهش تامین علوفه در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۷ و افزایش عرضه دام به کشتارگاه‌ها و کاهش عرضه دام و به‌ویژه دام سبک در سال‌های بعد از خشکسالی به‌خوبی در آمار کشتار این سال‌ها مشهود است.

درحالی که آمارهای تولید وزارت جهادکشاورزی همواره روند رو به رشد دارند اما آمار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در سال‌های مختلف، متفاوت است..
صمدی اظهار می‌کند: اختلاف آمار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها با آمار اعلامی وزارت جهادکشاورزی، تحت عنوان کشتار غیر رسمی توجیه می‌شود.

تعداد کشتار دام در آمارهای منتشره وزارت جهادکشاورزی همواره یک روند از قبل پیش‌بینی شده است و بنا به تغییر شاخص‌هایی مانند عرضه دام، تعداد کشتار و تغییرات قیمت خوراک دام، هیچ تغییری نکرده است. در حالی که در سال‌های خشکسالی مانند سال ۱۳۸۷، عرضه دام مولد در کشتارگاه‌ها افزایش یافته و در سال‌های بعد به دلیل حذف چشمگیر دام‌های مولد قاعدتا باید شاهد کاهس تولید باشیم.
مرجع : تابناک
کد مطلب : ۲۴۸۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.