۱

حل مشکل ویزای معاون روحانی با تدبیر خاص!

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
حسینی معاون رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد غلامعلی خوشرو به عنوان نماینده دایم ایران در سازمان ملل منصوب شده است! این اقدام پس از دهن‌کجی یک ساله دولت آمریکا به سیاست اعتمادسازی دولت روحانی صورت می‌گیرد.
بهمن سال گذشته وزارت خارجه با نظر ویژه رئیس جمهور، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری را برای تصدی نمایندگی ایران در آمریکا معرفی کرد اما دولت آمریکا با طرح این ادعا که ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا دخالت داشته و «تروریست» است از خجالت طرف ایرانی درآمد!
گروکشی غیرقانونی دولت آمریکا در ماجرای ابوطالبی ضمن اینکه یکسویه بود، صلاحیت رژیم آمریکا در میزبانی سازمان ملل را زیر سؤال می‌برد. با این وجود وزارت خارجه پیگیری این موضوع را مسکوت گذاشته و ظاهراً ترجیح داد در حباب اعتمادسازی و تنش‌زدایی با شیطان بزرگ رخنه‌ای حاصل نشود!
دولت آمریکا در حالی رأساً در برابر فرستاده دولت ایران کارشکنی کرد که آقای روحانی پس از سفر شهریور ماه سال گذشته به نیویورک و گفت‌وگوی تلفنی با وی، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: اوباما را مؤدب یافتم(!)
یکی از شعارهای تبلیغاتی روحانی در انتخابات سال ۹۲ بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی بود اما دست بر قضا اکنون پاسپورت سفیر ویژه او به سازمان ملل، مورد دهن‌کجی مستکبران آمریکایی قرار می‌گرفت و اهتمامی هم برای دفاع از حیثیت این یک پاسپورت ویژه وجود نداشت.
به دنبال کارشکنی دولت آمریکا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشته بود: ایران زخمی است که هرگز سر آن بسته نمی‌شود.
توماس بیکرکینگ نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز فروردین ۹۳ گفت: ممانعت واشنگتن از صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در این سازمان می‌تواند هزینه‌هایی را به دولت آمریکا تحمیل کند. امتناع از صدور ویزا برای فرستاده احتمالی می‌تواند برای دولت باراک اوباما هزینه داشته باشد.
بیکرکینگ به بی‌بی‌سی گفت: «اگر این فرد به رئیس جمهور ایران نزدیک باشد، رد درخواست ویزای او می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. همین طور، اگر ویزای شخصی که می‌خواهد به عنوان نماینده سازمان ملل به آمریکا سفر کند، صادر نشود موضوع تعهدات ما به سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.»
در همین حال رادیو فردا از قول حسین علیزاده دیپلمات سابق که در جریان فتنه سبز در اروپا پناهندگی گرفت، گفت: آقای ابوطالبی سابقه مدیریتی درخشانی را در پرونده کاری خودش دارد، در زمانی که آقای روحانی در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کار می‌کردند، جزو حلقه‌های نزدیک به آقای حسن روحانی بود و اخیراً به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری منصوب شده بودند. پس اینها نشان می‌دهد که یک نزدیکی و تقاربی با آقای روحانی داشته و دارد.
گفتنی است غلامعلی خوشرو در دولت اصلاحات معاون وزارت خارجه بود. انتشار خبر جا به جایی بی‌سر و صدای وی با ابوطالبی در غروب روز چهارشنبه (و تعطیلات آخر هفته) در نوع خود قابل تأمل به نظر می‌رسد.
مرجع : پارس
کد مطلب : ۲۴۹۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.