۱

چاپ LED بر روی بافت عصبی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۷
چاپ LED بر روی بافت عصبی
فناوری چاپ سه بعدی روز به روز ابعاد بیشتری از زندگی مدرن را در برمی گیرد و حالا کار به جایی رسیده که تولید LED های کاربردی نیز با استفاده از این فناوری امکانپذیر شده است.

محققان دانشگاه پرینستون با فراهم آوردن امکان تولید LED به چنین روشی گامی بلند در راستای توسعه فناوری چاپ سه بعدی برداشته اند.

بدین ترتیب راه برای تولید مدارهای الکترونیکی کاربردی از نیمه هادی ها و سایر مواد هموارتر از گذشته می شود. از آن گذشته این ابتکارعمل به ابداع شیوه ای متفاوت برای تلفیق تجهیزات الکترونیکی با مواد زیست سازگار و حتی بافتهای زنده منجر می شود.

به گفته محققان در حال حاضر استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در تولید مدارهای نمایشگری و پردازشگرهای رایانه ای کاربردی ندارد چون این تجهیزات آنچنان ساختار پیچیده ای دارند که با دستاوردهای فعلی چاپ سه بعدی امکان تولیدشان به این روش وجود ندارد اما ساخت تجهیزات پزشکی و ایمپلنتهایی که بر روی آنها قطعات الکترونیکی چاپ شده با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی امکانپذیر است.

از این رو می توان تصور کرد که به زودی چارچوب کوچکی بر روی بافتهای عصبی به عنوان نسل جدیدی از ایمپلنتها وارد بدن بیماران شود.

همچنین با LED هایی که بر روی بافتهای عصبی چاپ می شوند امکان استفاده از نور برای تحریک رشته های عصبی فراهم می شود.

از آن گذشته از این نوع ایمپلنتها می توان برای برقراری سطحی از تعامل با اندامهای مصنوعی درون بدن هم استفاده کرد.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۵۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.