۰

وقتی اکثر مردم از ماهواره استفاده می کنند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
گويي هيچ کدام از کانل ها عطش بي پايان را فرو نمي نشانند .در واقع برای بسیاری عادت شده است که با روشن کردن ماهواره برنامه های مطلوب خود را در شبکه های های خارجي جستجو کنند و ساعت ها بدون اينکه گذشت زمان را حس کنند در دنيايی بيگانه غوطه ور شوند تا فردا شب و تکراری ديگر ...

امروزه جوانان زمان زيادی از شبانه روز را به تماشاي برنامه هاي "ماهواره" اختصاص مي دهند و همين امر عاملي در تغییر فرهنگ نظام اکثر خانواده های ايرانی شده است .

به تازگی نیز، معاون فرهنگي سپاه اعلام کرده: امروز ۱۶۰ کانال ماهواره‌اي به زبان فارسي فعاليت می‌کنند که ۶۰درصد مردم ايران نيز از اين ماهواره‌ها استفاده مي‌کنند.

محمد حسین نجات با بيان اينکه اين شبکه‌ها دفاع از نظام شاهنشاهي و انحرافات عقيدتی و اجتماعي را ترويج مي‌کنند، تصریح کرده: امروزه هاليوود، دانشگاه‌ هاروارد و ماهواره‌ها سه بال هجمه‌هاي غرب بر عليه اسلام هستند به اين صورت که دانشگاه‌ هاروارد تئوري مي‌سازد، هاليوود آن را تبديل به هنر مي‌کند و ماهواره آن را منتشر مي‌کند.

وی اضافه کرده: هنر يک ابزار جاذب براي انتقال پيام و انديشه است کمااينکه روشنفکران امروزي تلاش مي‌کنند که علم و تفکر خود را در قالب هنر به جامعه منتقل کنند.

چرا ماهواره بینی زیاد شد؟

برخي کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسايل ارتباط جمعي ساده همانند تلويزيون و يا ويدئو را جوابگوي نيازهاي خود نمي دانند به همين علت هميشه به دنبال راهی هستند که از طرق مختلف با دنيای بيرون خود ارتباط پيدا کنند و برای همین اقناع رسانه ای ضرورت پیدا می کند.

در عصر ارتباطات واطلاعات ،توانایی آگاه سازی و اطلاع رسانی اقناع کننده ،امری حیاتی برای رسانه های ارتباط جمعی به شمار می رود زیرا اگر یک رسانه نتواند مخاطب خود را اقناع کند ،حتما او را از دست خواهد داد .

دسترسی آسان مخاطبان و بخصوص جوانان به رسانه های مختلف و ابزار و وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت وماهواره ،حق انتخاب مخاطبان را بسیار بیش از پیش افزایش داده است و مخاطب به راحتی می تواند رسانه ای که از نظر او صریح ، با صداقت و حتی سرگرم کننده است را انتخاب کند و بخواند،گوش کند و یا تماشا کند.

و اینچنین است که به لطف پیشرفت تکنولوژی ،بازار رقابت بین رسانه ها داغ می شود و صدا و سیما نیز به عنوان یک رسانه،خواه و ناخواه وارد این رقابت می شود . امروزه روز ،ملی بودن یک رسانه نمی تواند دلیلی باشد بر پر مخاطب بودن آن و باید دید صدا و سیما چقدر توانسته است به عنوان نهادی مستقل ،مخاطبان خود را حفظ کرده و همچنین جذب مخاطب کند.

با نگاهی به عملکرد صدا و سیما در ۵ سال اخیر می توان فهمید ،این رسانه در جذب مخاطب موفق نبوده است و عملا تعدادی از مخاطبان خود را نیز از دست داده است.ظهور شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و افزایش روز افزون تعداد آنها خود دلیل روشنی بر این امر است زیرا اگر شبکه ای مخاطب نداشته باشد،تاسیس نمی شود.

آنچه مسلم است، با وجود اينکه برنامه هاي ماهواره اي داراي محتواي علمي و آموزنده نيز هستند اما امروزه اکثر جوانان ماهواره را براي استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بيشتر تمايل به ديدن برنامه هایی دارند که آن را در برنامه های داخل کشور نمي يابند.

کافیست سری به پشت بام خانه ها زد تا دیشهای ماهواره را مشاهده کرد و از همه گیر شدن این وسیله ارتباط جمعی مطمئن شد چرا که با وجود منع قانونی باز هم ماهواره در خانه ها حضور مو ثر دارد و به نظر می رسد ،شگردهای قانونی مانند برخورد و مجازات به تنهایی راهکار موثری نیست و نخواهد بود .

در واقع می توان گفت، بی توجهي به برنامه های تفريحي و علمي جوانان عاملی شده تا اکثر جوانان برای تفريح و پر کردن اوقات فراغت خود به تماشای برنامه های ماهواره ای بپردازند.

در هر حال، نکته اینجاست که شبکه‌ها ی فارسی زبان که از سوی بنگاه‌های اقتصادی غربی حمایت می‌شوند، بنیان خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند و مهم‌ترین هدف آن‌ها تغییر سبک زندگی ایرانی است.

اهمیت این حوزه تا آن اندازه برای متولیان شبکه‌های ماهواره‌ای مذکور اهمیت دارد که حاضرند حتی به قیمت غیر اقتصادی شدن کار نیز به سرمایه گذاری سنگین خود ادامه دهند، چرا که معتقدند با فاصله زمانی معقول، سود عملیاتی پروژه را در عرصه‌های دیگر اجتماعی و سیاسی به دست خواهند کرد.

بی‌تردید، موثر‌ترین راه مبارزه با جنگ فرهنگی-سیاسی کانالهای ماهواره‌ای، ایجاد شبکه‌های موازی در راستای فرهنگ ایرانی-اسلامی است و ایجاد فضای رقابتی و دادن قدرت انتخاب و مقایسه به مخاطب می‌تواند در این زمینه راه گشا باشد و باید دید در آینده‌ای نزدیک اجازه کار شبکه‌های مجاز ماهواره‌ای صادر خواهد شد و یا واکنش‌ها به این مساله همچنان پنهان کاری و سکوت است.
مرجع : خبر ایرانی
کد مطلب : ۲۵۳۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.