۲

دولت باید عدم پذیرش «ابوطالبی» را پیگیری حقوقی می‌کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
محمدصالح جوکار با اشاره به عقب‌نشینی دولت از معرفی نماینده اولیه خود در سازمان ملل (حمید ابوطالبی) اظهار داشت: حدود یک سال و نیم می‌گذرد که جمهوری اسلامی ایران نماینده رسمی در سازمان ملل نداشته و با سرپرست کار را اداره می‌کرده است؛ این موضوع نیز به این مشکل برمی گردد که آمریکایی ها به گونه‌ای وانمود می کنند که در رأس هرم ترسیم کرده توسط خودشان در جهان قرار دارند و تحت این فشار، ایران نتوانست نماینده خود را اعزام کند.

وی افزود: از ابتدا نیز روشن بود که این اتفاق قرار است بیفتد و متأسفانه دولت نیز اصراری بر اینکه باید همان نماینده معرفی شده مورد پذیرش قرار بگیرد و آمریکایی ها نباید ممانعت کنند، نکرد و با یک گام عقب‌نشینی که شاید تاکتیکی بوده، فرد دیگری معرفی شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این خلاف عرف دیپلماتیک بود که آمریکایی‌ها نماینده رسمی معرفی شده از سوی جمهوری اسلامی را نپذیرفتند؛ معتقدم ما نیز از جهت حقوقی کمتر پیگیری کرده‌ایم که زیر بار زورگویی‌های آمریکا نرویم و در نهایت منجر به این شد که در برابر این زیاده‎خواهی کوتاه آمدیم.

جوکار تصریح کرد: این مسئله از یک طرف نشان دهنده بی‌ضابطگی و بی‌قانونی موجود در بین آمریکایی‌هاست که مقر سازمان ملل در کشورشان قرار گرفته و این نیز یکی از ظلم هایی است که امروز در دنیا می‌شود؛ چون مقر سازمان ملل باید در یک کشور بی‌طرف باشد.

کوتاه بیاییم برای سفرهای رئیس جمهور نیز مانع درست می‌کنند/ کمیسیون امنیت ملی مسئله را بررسی می کند

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر در این عرصه کوتاه بیاییم، آنها قطعا جری‌تر می‌شوند و در آینده بیشتر در رابطه با مطالبات نامشروع‌شان اصرار می کنند.

نماینده مردم یزد در مجلس خاطرنشان کرد: خوب بود که دولت از طریق مجامع بین المللی و نیز رایزنی با کشورهای دیگر و حتی طرح موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل، مشکل را پیگیری می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد.

جوکار اظهار داشت: اگر در این قضیه کوتاه بیاییم چه بسا آمریکایی ها در آینده در رابطه با مسائلی مثل سفر رئیس جمهور ما به مقر سازمان ملل نیز مشکل ایجاد کنند؛ بنابراین عقب‌نشینی در این مسائل قطعاً به صلاح کشور نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در پایان خاطرنشان کرد: پس از بررسی مقدماتی، این موضوع قطعاً در کمیسیون مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۵۵۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.