۱

تحلیل نیویورک‌پست از بازسازی امپراطوری ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۵
یک روزنامه آمریکایی با انتشار مطلبی در روز یکشنبه با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران در مذاکرات هسته‌ای درباره تولد دوباره امپراطوری ایران هشدار داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست در آغاز این گزارش می‌نویسد: «برق سرتیترهای رویدادها نور بینایی ما را گرفته است و ما به همین دلیل موفق نشده‌ایم جرقه‌های راهبردی عصر خودمان را ببینیم: فروپاشی تأمل‌برانگیز امپراطوری‌های اروپا ـ که در متلاشی شدن شوروی اوج گرفت ـ و اکنون در بحبوحه هرج و مرج‌ها و کوته‌فکری‌ها، این اعتقاد از جانب برخی از کشورهای قدرتمند قبلی مبنی بر اینکه می‌توانند امپراطوری خودشان را بازسازی کنند.» نیویورک‌پست در ادامه می‌نویسد: «تاریخ در برابر ناآگاهان کینه‌توز است و ما از لحاظ تاریخی بی‌سواد هستیم.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به شکست تلاشهای ترکیه برای بازسازی امپراطوری نوعثمانی می‌نویسد «سه امپراطوری دیگر دست‌کم یک پایشان را از مدفن خودشان بیرون گذاشته‌اند: امپراطوری ایران، خلافت عربی و امپراطوری سوریه.»

گزارش مورد نظر با بیان اینکه ایران دارد گام به گام به سمت تحقق آرمان بازسازی امپراطوری‌اش پیش می‌رود به انتقاد از سیاست خارجی اوباما در قبال ایران پرداخت و وی را به بی‌توجهی به پیشروی‌های تهران در خاورمیانه متهم کرد.

نیویورک‌پست می‌نویسد عدم تمایل دولت آمریکا برای اعزام نیروی زمینی به عراق موجب شده حملات هوایی واشنگتن در راستای منافع ایران برای مقابله با گروه داعش باشد. این روزنامه، به علاوه عراق را کشوری «فرمانبردار» ایران توصیف کرده است.

سوریه و روابطش با ایران دیگر محوری است که نیویورک‌پست آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. به نوشته این روزنامه، «در صورتی که رژیم بشار اسد در سوریه دوام بیاورد ـ که احتمالاً می‌‌آورد ـ سوریه نیز امپراطوری بازسازی شده پارسی را پاس خواهد داشت.»

تهران همچنین بر اساس این ادعا، از طریق حزب‌الله بر سیاست‌های لبنان اثرگذار است و بنابراین امتناع آمریکا از تسلیح مستقیم کردها باعث می‌شود تنها متحدان آمریکا در بحران داعش به بازوهای ایران برای حفاظت از امنیت این کشور تبدیل شوند.

نیویورک‌پست پس از اشاره به آنچه بنا به ادعای این روزنامه نفوذ ایران در یمن و بحرین است برخی مسائل جامعه‌شناختی ـ تاریخی را از دیگر عواملی دانست که می‌توانند به احیای دوباره امپراطوری ایران کمک کنند.

این روزنامه می‌نویسد در حالی که سایر امپراطوری‌ها از قبیل «هیتی‌ها» یا «آشوری» از بین رفتند «زبان و فرهنگ فارسی در برابر فاتحان، فاتح بود» ضمن اینکه غرور پارسی کماکان نیرومند و بادوام است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۵۶۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.