۲

ظریف دو شرط برای توافق جامع اعلام کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲
ظریف دو شرط برای توافق جامع اعلام کرد
«محمدجواد ظریف» روز سه شنبه پس از ملاقات و گفت وگوی «هنری اوکلو اوریم» وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مشترک خبری با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: امکان دستیابی به توافق وجود دارد.

او با بیان این که دستیابی به انرژی هسته ای تحت معاهده ان.پی.تی حق مسلم ما است، گفت: ما این فناوری را داریم و هیچ کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد زیرا دانشمندان ما توانسته اند به این فناوری دست یابند.

ظریف گفت: ما برای نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و ارایه تضمین به جهان تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورهایی که مورد تهدید تروریسم هستند، خودشان می توانند علیه سلطه تروریسم ائتلاف ایجاد کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که خشونت و افراطی گری از چالش های بزرگ ایران و آفریقا است، گفت: باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم و با تکیه بر ارزش ها، اصول و منافع خود با آن برخورد کنیم.

ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی منافع و زمینه های همکاری مشترک بسیاری دارند؛ گفت: هدف از این سفر بررسی فرصت ها و راهکارهای مقابله با چالش ها از جمله مقابله با افراطی گری و همچنین گسترش همکاری های دوجانبه است.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و اوگاندا در مسایل سیاسی همیشه همراه هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده اند.

ظریف در ادامه درباره روابط اقتصادی با جهان از جمله آفریقا گفت: یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط اقتصادی با کشورها و صادرات غیر نفتی است که وزارت خارجه به عنوان وظیفه خود، این بحث را دنبال می کند.

به گفته او، روابط ایران و آفریقا دارای جنبه های متعدد و راهبردی در تمامی زمینه ها است و روابط اقتصادی هم به نفع کارآفرینان و هم سبب گسترش روابط است.

پیش از این مصاحبه، دو طرف یادداشت تفاهم همکاری مشورتی را بین وزارت خارجه ایران و اوگاندا امضا کردند.

ظریف قرار است در ادامه سفر به چهار کشور آفریقایی تا ساعتی دیگر اوگاندا را به مقصد بروندی ترک کند.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۲۵۷۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.