۲

تخلفی که استقلال و پرسپولیس مرتکب شدند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱
تخلفی که استقلال و پرسپولیس مرتکب شدند
وزارت ورزش و البته امیررضا خادم معاونت حقوقی وزارت در ابتدای فصل امسال کوشیدند تا هزینه‌های استقلال و پرسپولیس را کم کرده و گرانی را از لیگ کم کنند و مهمتر از همه اینکه بار مالی این دو نهنگ را از روی دوش بیت‌المال بردارند.

امروز بهتر می‌توان در مورد این هدف  قضاوت کرد اگرچه برای قضاوت نهایی و تکمیلی تا پایان فصل هم می‌توان صبر کرد و بدهی‌های به جامانده و رتبه در جدول و هزینه‌های انجام شده و هزینه کرد اسپانسر را محاسبه کرد. با این حال امروز می‌توان بر اساس گفته‌های خود مسئولان استقلال، امیررضا خادم و مسئولان سازمان لیگ و البته آمار و ارقام قضاوتی زود هنگام داشت.

اختلال در هر دو تیم پایتخت
امیررضا خادم چندی پیش اعلام کرد که حمیدرضا سیاسی، اسپانسر هر دو تیم پایتخت بوده و حالا همه می‌دانند که این کار از نظر ورزشی درست نبوده و بدتر از آن اینکه سیاسی پس از نشست با عناصر ضد انقلاب برای بازی با رئال مادرید و موارد دیگر در بازداشت به سر می‌برد و به این ترتیب دو اتفاق بد رخ داده است:

نخست اینکه الگوی بدی از نظر اخلاقی برای جوانترهای عاشق این دو تیم رخ داده و مدیرعامل تیم محبوبشان مدت‌هاست که در بازداشت به سر می‌برد، دوم هم اینکه این بازداشت یعنی اخلال در پرداخت‌های آتی اسپانسر.

مستندات موجود

در ادامه به حرف بهرام افشارزاده (در تاریخ ۹۳/۱۱/۴) استناد می‌کنیم که معلوم است وسط گود گیر کرده و روزهای سختی را سپری می‌کند. وی در بازگشت از سفر خود اعلام کرد که «اسپانسر دیگر به آنها پول نمی‌دهد چرا که متوجه شده، واگذاری کاملا جدی است».

به حرف‌های سعیدرضا افجه‌ای سخنگوی باشگاه استقلال (در تاریخ ۹۳/۱۱/۱۳) مراجعه می‌کنیم. آنجا که به خبرنگاران گفت: «از روزی که ما وارد باشگاه شده‌ایم، قرار بر این بوده است تا پایان فصل ۳۵ میلیارد تومان بودجه برای اداره باشگاه فراهم و در اختیار هیات مدیره قرار بگیرد. ما تا الان از اسپانسر نزدیک ۱۴ میلیارد دریافت کرده‌ایم.»

دیدار تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس

طبق فهرستی که وزارت ورزش اواخر سال گذشته منتشر کرد، استقلال پارسال حدود کمتر از ۲۸ میلیارد تومان هزینه کرد. این درحالی بود که استقلال در هفت ماه هم درگیر مرحله پایانی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۳، درگیر مسابقات ۲۰۱۴ مقدماتی و هم لیگ برتر و هم جام حذفی بود. به این ترتیب هزینه‌های بستن تیمی که خود را آماده حضور در چهار جام بزرگ می‌کند، کمتر از تیمی شده که در دو جام شرکت می‌کند.

ضمن اینکه علی فتح‌الله‌زاده مدعی بود قریب به ۲۰ میلیارد تومان در سال مالی ۹۲-۹۳ از اسپانسرها و تولیدات استقلال درآمدزایی کرده که هرگز تکذیب نشد. قاعدتا هزینه‌های سال قبل باید بیشتر از امسال باشد اما ظاهرا اینگونه نیست و رقم بودجه امسال عدد بزرگتری را نشان می‌دهد.

نامه هایی که هرگز اجرایی نمی‌شوند

نکته جالب ماجرا اینجاست که در ابتدای فصل نامه‌ای از وزارت به مدیران عامل این دو باشگاه (به تاریخ ۹۳/۱۰/۷) و از سازمان لیگ به باشگاه‌های استقلال و سپاهان (۹۳/۲/۲۶) نوشته شد که به صراحت در آن اعلام شده بود، حق ندارند از سقف قراردادها که برای استقلال ۱۵ میلیارد و برای پرسپولیس ۱۸ میلیارد بود عبور کنند و در اینصورت با آنها برخورد قانونی می‌شود! با این حال سخنگوی استقلال روشن و واضح می‌گوید: «بودجه استقلال ۳۵ میلیارد تومان است و البته که از برخورد هم خبری نیست.»

هزینه‌های پرسپولیس

اوضاع در پرسپولیس بدتر از استقلال اگر نباشد، بهتر هم نیست. پرسپولیس فصل را با رقم کمتری شروع کرد و خریدهایش خوب نبود اما تا این لحظه آنها کل کادر فنی را جابه جا و متقبل هزینه سنگینی شده‌اند و بازیکنان زیادی هم خریده‌اند اما هنوز روی پای خود نایستاده‌اند و رتبه آنها هم نسبت به فصل قبل به شدت تنزل پیدا کرده است.

در واقع باید گفت تا این لحظه تهدیدها و تعویض‌ها منجر به کم شدن هزینه‌ها نشده و بدتر از آن اینکه پیشرفت فنی هم صورت نگرفته و استقلال از چهارمی آسیا و پنجمی لیگ، در رده سوم لیگ ایستاده و پرسپولیس از رده دوم جدول به رده دهم سقوط کرده است!

نتیجه گیری:

تا این لحظه هدف والای وزارت در مورد کم کردن هزینه‌ها در این دو باشگاه به نتیجه که نرسیده هیچ، به نظر می‌رسد، هزینه‌ها بیشتر هم شده است. البته اصالتا نباید هدف اصلی فقط کم کردن هزینه‌ها از روی دوش بیت المال باشد، بلکه باید صعود فنی هم در دستور کار قرار می‌گرفت که در این مورد هم پیشرفت خاصی دیده نمی‌شود و البته نباید از کنار ماندن نامه‌های دستوری به تاریخ‌های ذکر شده بی توجهی کرد که بی‌توجهی به آنها تبدیل به یک اپیدمی شده است.

فقط استقلال و پرسپولیس نمی توانند؟

در رابطه با این هدف بزرگ، صرف نظر از اینکه به نتیجه رسیده یا نه، جامعه هنوز یک پرسش اساسی دارد و آن این است که چرا از میان این ۱۶ تیم لیگی منهای استقلال خوزستان و پدیده، تمام تیم‌ها می‌توانند از بودجه بیت المال استفاده کنند منهای استقلال و پرسپولیس؟ که برند آنها به خاطر نهایتا ۱۰ میلیارد کمک مالی به پولدارهایی که سر از زندان در می‌آورند، داده نشود؟

مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۶۲۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.