جنب و جوش در بازار مسکن

مهر , 18 بهمن 1393 ساعت 12:09

ثبات بازار مسکن موجب شده که در نیمه دوم سال متقاضیان واقعی که توان مالی بیشتری دارند، وارد بازار شوند؛ هرچند که هنوز تعداد زیادی از متقاضیان در انتظار برنامه‌های دولت هستند.


بازار مسکن در نیمه دوم امسال نسبت به نیمه اول رونق با متقاضی بیشتری روبرو شده و آمار معاملات مسکن افزایش بیشتری را نشان می دهد. در واقع، متقاضیان واقعی وارد بازار شدند تا در شرایط ثبات قیمت‌ها، ملک مورد نظرشان را خریداری کنند.

مطابق با آمارها، ثبات بازار به نفع افرادی است که با پس انداز و وام بانکی می‌توانند خانه‌ای را خریداری کنند، بنابراین در این دوران متقاضی نسبت به اوایل رکود بیشتر در بازار مسکن وجود دارد.

براساس این گزارش، آمار معاملات مسکن کل کشور در دی ماه نشان می‌دهد ۱۶۰ هزار و ۸۶۶ قرارداد مسکن به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۰۰ هزار و ۹۴۳ قرارداد مبایعه نامه و ۵۲ هزار و ۸۵۴ اجاره نامه بوده، این در حالی است که سال گذشته کل قراردادها ۱۳۸ هزار و ۸۵۰ قرارداد بوده است که رقم معاملات افزایش ۲۲ هزار و ۱۶ قرارداد را نشان می دهد.

همچنین در دی ماه ۹۲، ۸۵ هزار و ۷۴۳ قرارداد خرید و فروش و ۴۵ هزار و ۸۶۴ قرارداد اجاره به ثبت رسید. در واقع، بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال آینده با افزایش خرید و فروش و اجاره روبرو بوده است که آینده بهتری را در این بخش نشان می‌دهد.

شهر تهران که بیشترین تاثیر را در بخش مسکن کل کشور دارد، در دی ماه امسال ۳۲ هزار و ۵۴۳ قرارداد مسکن داشته که از این تعداد، ۱۶ هزار و ۴۲۲ مبایعه نامه و ۱۴ هزار و ۶۸۰ قرارداد اجاره بوده است.

سیر قراردادهای مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد تعداد مبایعه نامه‌ها در آذرماه امسال ۱۴ هزار و ۴۱۸ قرارداد، در آبان ماه ۱۲ هزار و ۲۳۴ قرارداد و در مهر ۱۴ هزار قرارداد مبایعه نامه بوده که این موضوع نشان دهنده سیر صعودی قراردادها و افزایش تمایل مردم به خرید و فروش خانه در نیمه دوم سال است.

این در حالی است که در شهریور امسال تعداد کل معاملات مسکن یکصد و ۸۸ هزار و ۷۵۱ قرار داد بود که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یکصد و ۶۱ هزار و ۱۲۴ قرارداد بوده است.

براساس این گزارش، تعداد معاملات در شهریور امسال نسبت به مرداد هم افزایش نشان داد به‌طوری‌که تعداد کل قراردادهای کشوردر مرداد ۱۶۷ هزار و ۵۸۱ مورد بوده که این تعداد در شهریور ۹۳ به ۱۸۸ هزارو ۷۵۱ قرارداد رسید.

این آمارها نشاندهنده رشد معاملات مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته و افزایش قراردادها در دی ماه نسبت به شهریور است؛ موضوعی که می تواند نشانگر وضعیت بهتری در بازار مسکن نسبت به سال قبل باشد.

در واقع باوجودی‌که کارشناسان از رکود بازار مسکن خبر می دهند اما متقاضیان واقعی وارد بازار شده اند و در حال خرید و فروش املاک هستند؛ هرچند که تعداد زیادی از متقاضیان هم به دلیل نبود توان مالی و سیاست‌های حمایتی دولت، قدرت خرید ملک مورد نظر را ندارند.


کد مطلب: 26327

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/26327/جنب-جوش-بازار-مسکن

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir