۰

تحمیل قرارداد یکطرفه به متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۰
سازمان ملی زمین و مسکن سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان قرارداد نهایی متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر را آماده کرد و آن را در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران قرار داد تا متقاضیان طی مدت دو روز اگر اعتراضی نسبت به این قرارداد دارند آن را به اطلاع مسئولان برسانند.
اما نکته قابل توجه در این میان این است که این قرارداد به زعم بسیاری از متقاضیان کاملا یک طرفه و قراردادی در حد ترکمانچای است! چرا که مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن در این قرارداد فقط متقاضیان را در بندهای مختلف مسئول دانسته و گویا خود هیچ وظیفه‌‌ای ندارند که در قرارداد بخواهند به آن اشاره کنند.
در قرارداد نهایی بسیاری از مواردی که مسئولان چه به صورت شفاهی و یا چه به صورت کتبی در پیش قرارداد به آن اشاره کرده بودند آورده نشده که به تعدادی از این تناقضات در ذیل اشاره می‌شود:
۱. در حالی که سند واحدهای مسکن ویژه تهرانسر قرار است تا پایان پرداخت اقساط نزد سازمان ملی زمین و مسکن بماند، اما در قرارداد نهایی قرار است آن‌طور که آورده شده از متقاضیان برای ضمانت در پرداخت اقساط، سفته، گواهی کسر از حقوق و ضامن معتبر گرفته شود! که متقاضیان مدعی‌اند این امر کاملا برخلاف قانون و مقررات قرارداد است.
۲. در این قرارداد هیچ اشاره‌ای به جریمه تاخیر تحویل واحدهای مسکونی نشده، در صورتی که در پیش قرارداد آورده بودند از تاریخ ۳۰ بهمن ۹۲ در صورتی که پانزده ماه واحدها تحویل متقاضیان نشود جریمه تاخیر شامل حال سازمان ملی زمین و مسکن خواهد شد.
۳. مسئولان در قرارداد نهایی مهلت پانزده روزه‌ای را پس از اعلام به متقاضیان برای پرداخت قسط پنجم و دریافت کلید و دفترچه اقساط قرار داده‌اند، در حالی که حداقل می‌توانند فرصت یک ماهه‌ای را به متقاضیان بدهند تا آنها نسبت به تامین مبلغ ۴۵ میلیون تومان که با توجه به وضعیت مالی‌شان و این که بیشترشان مستاجر هستند رقم کمی نیست اقدام کنند.
۴. در این قرارداد هیچ اشاره‌ای به زمان تحویل سند نشده است.
۵. قبلا به متقاضیان اعلام شده بود فروش، انتقال به غیر و یا رهن و اجاره واحدهای ویژه مسکن تهرانسر آزاد است، اما در قرارداد نهایی آورده شده باید صلاحیت خریدار واحدها توسط مسئولان تایید شود که متقاضیان معتقدند این بند باید حذف گردد، چرا که متقاضیان پول ساخت واحدهای مسکن ویژه تهرانسر را به طور کامل پرداخت کرده‌اند و تنها پول عرصه قرار است در مدت ۱۰ سال از آنها گرفته شود. پس دیگر نیازی به این کار نیست.
۶. در پیش قرارداد به طور دقیق امکانات این واحدها از قبیل آسانسور، کابینت و... آورده شده، اما در قرارداد نهایی اشاره‌ای به آنها نشده است. همچنین در این قرارداد آورده نشده در صورتی که در قسمت‌های مختلف ساختمان تخریبی صورت بگیرد پیمانکار چه مسئولیتی در قبال متقاضیان خواهد داشت و زمان گارانتی این واحدها تا چه مدتی است.
۷. در قرارداد نهایی آورده شده هزینه‌هایی مانند انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب و خدمات زیربنایی عمومی، عوارض قانونی، پروانه ساختمان، نقل و انتقالات، بیمه، آموزش و پرورش و... از متقاضیان دریافت خواهد شد. در صورتی که این مبلغ پیش از این از متقاضیان اخذ شده است.
همچنین آورده شده مجموع این واحدها به عنوان شهرک محسوب نمی‌شود و شهرداری منطقه ۲۱ در خصوص اقداماتی که در محدوده بلوک‌ها انجام دهد مانند سایر نقاط مختار خواهد بود، اما از سوی دیگر هزینه‌های خدمات زیربنایی را از متقاضیان دریافت می‌کنند؛ در صورتی که این موضوع از مسئولیت آنها خارج است و همچنین آورده شده پس از تسویه حساب کامل اقساط در هنگام تحویل سند متقاضیان موظفند که هزینه ثبت و اسناد املاک، کارهای مربوط به شهرداری و اداره اوقاف را با هزینه خود پرداخت کنند که مغایر با مفاد قرارداد است.بنابراین گزارش: متقاضیان در تماس‌هایی که داشتند درخواست این را دارند که مسئولان نسبت به اجحاف صورت گرفته در حق‌شان رسیدگی کنند.
ابلاغ افزایش ۵ میلیونی تسهیلات مسکن مهر
در همین حال وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای به شماره ۶۰۲۵۹/۱۲۵ به تاریخ ۱۵ بهمن ماه جاری پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر را جداگانه به ادارات راه و شهرسازی، شهرهای جدید و بنیاد مسکن ابلاغ کرد.
به گزارش فارس بانک مسکن نیز طی نامه‌ای جداگانه به شماره ۵۵/۹۴۴۵ به تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه جاری پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر را به شعب بانک مسکن ابلاغ کرد.
بنابراین گزارش در دستورالعملی که به تازگی میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن توافق و تدوین شده است تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به پروژه‌هایی تعلق خواهد گرفت که بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و پروژه‌های آنها نیز فعال باشد. براساس این گزارش فعال بودن پروژه‌ها با تایید بانک خواهد بود.
پیش از این قرار بود این تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به پروژه‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تعلق گیرد اما چون تنها ۱۵۰۰میلیارد تومان از اعتبار مسکن مهر باقی مانده است تنها ۳۰۰هزار واحد مسکونی مهر مشمول این افزایش ۵میلیون تومانی قرار خواهند گرفت.
همچنین علی‌اصغر قانع معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور به ایسنا گفت: در صورت تامین مالی زیرساخت‌های آب و فاضلاب تمام واحدهای مسکن مهر تا پایان ۱۳۹۴ تکمیل می‌شود اما پنج درصد واحدها امکان آبرسانی ندارد که باید برای آنها فکری کرد.
مرجع : کیهان
کد مطلب : ۲۶۶۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.