۱

تنها هشت کیلومتر تا نابودی

تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳
تنها هشت کیلومتر تا نابودی
۱۵۱ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای که خطاب به حسن روحانی امضا شده آمده است خواستند تا نسبت به اتمام عملیات اجرایی جاده علی آباد کتول (شیرین آباد) - ابرشاهرود اقدام شود، تسهیل عبور و مرور و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و تسهیل روابط تجاری با آسیای میانه از مهم‌ترین دلایلی است که به موجب آن چنین درخواستی از سوی نمایندگان مجلس برای احداث جنگل ابر عنوان شده است.

احداث اینجاده، در دولت نهم و دهم سه بار در استان گلستان و سمنان مصوبه هیات وقت بوده است که تنها ۸ کیلومتر آن باقی مانده است.

جنگل ابر قدیمی‌ترین و زیبا‌ترین

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیبا‌ترین جنگل‌های هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیبا‌ترین نقاط شهرستان شاهرود است.

 این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل اینکه در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابر‌ها آنقدر به درخت‌ها نزدیک‌اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابر‌ها سوار است و می‌توان در میان ابر‌ها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیبا‌ترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

ارزش اکوتی بالای جنگل ابر با گیاهان کم نظیر دارویی

جنگل ابر شاهرود به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد. اول اینکه قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی آن کم نظیر است. دلیل دوم مربوط به «اکوتن» این ناحیه می‌شود؛ یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است به‌طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

دلیل سوم آنکه به‌خاطر جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است، شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

زمین‌های اطراف جاده نیمه ساخته ابر در حال تغییر کاربری‌اند

نزدیک یک دهه پیش و با مصوبات دولت نهم و دهم که مراحل ساخت جاده‌ای میانه اینجاده شروع شد با مخالفت شدید دوستدارن محیط زیست و برخی مسئولان وقت سازمان قرار گرفت.

بسیاری بر این باورند که هدف از جاده‌سازی در جنگل ابر تغییر کاربری زمین‌ها و آغاز ویلاسازی در این منطقه است. پخش آگهی تبلیغاتی مبنی بر فروش زمین‌های ویلایی و آپارتمانی در منطقه جنگلی ابر نیز مدت‌هاست آغاز شده است و حتی در اینترنت هم می‌توان تبلیغات برای شراکت در ساخت‌وساز در این منطقه روستایی را مشاهده کرد.

به گفته یک منبع آگاه ساخت و ساز‌ها در جنگل ابر از سمت شمال یعنی از سمت علی آباد کتول و شیرین آباد مدت‌ها پیش آغاز شده است.

با آغاز پروژه ده‌ها دهنه چشمه که آب روستاهای اطراف علی آباد کتول را تامین می‌کنند خشک می‌شود

حنیف رضا گلزار، عضو ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر و هیات مدیره جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود در گفتگو با «نسیم» اظهار کرد: با توجه به ساختار زمین‌شناسی، رده‌های خاک و بارندگی‌های که در منطقه وجود دارد، هرگونه فعالیت این چنینی موجب توسعه رانش‌ها و لغزش‌ها خواهد شد. کمترین آسیب و خسارتی که به مردم محلی وارد می‌آید از بین رفتن زمین‌های کشاورزی است که درآمد و گذران زندگیشان وابسته به آن است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اجرای این پروژه مستلزم قطع ده‌ها هزار اصله گونه درختی پهن برگ و منحصر به فرد هیرکانی نظیر افرا، راش، بلوط و... که خود نقش به سزایی در جلوگیری از رانش‌ها و لغزش‌ها دارند. موضوع تولید اکسیژن، تلطیف هوا، چشم انداز زیبا و پناهگاه برای حیات وحش یک سو، این درختان مهم‌ترین نقشی که دارند نفوذ آب باران به سفره‌های زیر زمینی است.

عضو هیات مدیره جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود بر این باور است که این موضوع شوخی بردار نیست. اگر این جاده احداث شود در‌‌ همان روزهای ابتدای آغاز پروژه ده‌ها دهنه چشمه که آب روستاهای اطراف علی آباد کتول را تامین می‌کنند خشک می‌شود، چرا که میلیون‌ها متر مکعب خاکبرداری برای زیر سازی جاده انجام خواهد شد و این حجم عظیم خاک که در منطقه‌‌ رها می‌شود چشمه‌ها را می‌خشکاند.

وی افزود: آیا در این مورد به مردم علی آباد اطلاع رسانی شده؟ هرگز! چون اگر مردم بدانند چه فاجعه‌ای در کمینشان است هرگز اجازه نخواهند داد اینجاده احداث شود، موضوع آب در کشور ما شوخی نیست.

 گلزار با اشاره به محورهای مواصلاتی موجود گفت: بین شاهرود با شهر‌های اصلی استان گلستان چندین جاده دیگر وجود دارد. مثلا جاده شاهرود به آزادشهر (جاده خوش ییلاق)، شاهرود به رامیان (جاده اولنگ)، شاهرود به گرگان (جاده توسکستان)، آیا این درست است که پول مملکت را اینگونه هزینه کنیم؟ با اطمینان می‌توانم بگویم، مردم روستای ابر در تابستان تنها روزی ۲ ساعت آب آشامیدنی داشتند. متاسفانه نیاز‌ها و هزینه کرد‌ها اولویت بندی شده نیست.

باید بدانیم، جنگل ابر به لحاظ جغرافیایی محل نشیمن ابرهای خزری در بیش از شش ماه سال است و تراکم مه در این منطقه و کاهش دید در طول شش ماه از سال به همراه سرمای استخوان‌سوز منطقه، رانندگی در جاده مورد نظر را خطرناک می‌کند و همین امر هزینه‌های سرسام‌آوری را متوجه نگهداری از آن خواهد کرد. مسیر مورد نظر از دیدگاه طرح مهندسی راه و معیارهای مهندسی راهسازی و راه و ترابری نیز غیراصولی است.

 

 تنها موافقت سازمان جنگل‌ها برای تبدیل منطقه هیرکان به «پارک ملی» باقی مانده

سازمان محیط زیست برای پایان دادن به عملیات راهسازی و هر گونه تخریب در این جنگل ارزشمند را در تبدیل شدن آن به منطقه تحت مدیریت خود می‌داند، فرهنگ قصریانی مدیر کل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست نیز در گفتگو با نسیم در خصوص تلاش‌های این سازمان برای تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده گفت: برای این مهم نیازمند کسب موافقت دو سازمان جنگل‌ها و مراتع وزارت صنعت و معدن بوده‌ایم و در قالب توافقنامه‌ای با وزارت صنعت و معدن موافقت‌های لازم را کسب کنیم اما هنوز با سازمان جنگل‌ها و مراتع درگفتمان هستیم.

وی با اشاره به این نکته که حفاظت و صیانت از جنگل ابر هم مانند تمامی جنگل‌های کشور تحت نظارت و مدیریت سازمان جنگل‌ها است ادامه داد: سازمان محیط زیست تنها بخشی از این جنگل را که به منطقه «پارک ملی هیرکان» معروف است می‌خواهد تحت نظارت خود قرار دهد.

مدیر کل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست اظهار کرد: این منطقه به دلیل شرایط منحصر به فرد و تنوع زیستی‌اش مورد توجه سازمان محیط زیست است.

فراکسیون محیط زیست مجلس به عنوان حکم به جنگل ابر می‌روند

با وجود تلاش‌ها و امیدهای سازمان محیط زیست برای تحت اختیار گرفتن منطقه، هنوز بحث جاده سازی و تبدیل شدن ابر به محور مواصلاتی گرم است، قرار است اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس به عنوان حکم پادرمیانی کرده و اختلاف بین متقاضیان ساخت جاده در جنگل ابر و طرفداران و مسئولان محیط زیست که مخالف ساخت اینجاده هستند را بر طرف کنند.

در روزهای اخیر استاندار سمنان نیز به منظور حفظ اکوسیستم طبیعی این جنگل با احداث جاده در آن مخالفت کرده است.

مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۶۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.