۵
اختصاصی/ عمکرد وزاری دولت یازدهم(2)

فانی در وزارت آموزش‌وپرورش ماندنی است؟ نمایندگان مجلس با فانی چه خواهند کرد؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
فانی در وزارت آموزش‌وپرورش ماندنی است؟ نمایندگان مجلس با فانی چه خواهند کرد؟
علی‌اصغر فانی، در سال ۱۳۳۳ در شهر تهران به دنیا آمد و دیپلم خود را از دبیرستان دکتر هشترودی تهران دریافت کرد و سپس دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان را در دانشکده فنی دانشگاه تهران پشت سر گذاشت. پس‌ازآن، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را اخذ نمود و موفق شد دوره‌ی دکترای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی را نیز در دانشگاه تربیت مدرس بگذراند. وی هم‌اکنون به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در همین دانشگاه فعالیت می‌‌کند.

فانی سابقه نسبتاً طولانی در وزارت آموزش‌وپرورش دارد و در سطوح مختلف مدیریتی خدمت نموده است. وی در سال ۵۹ به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش درآمد و تا سال ۶۴ مدیریت سطوح مختلف این وزارتخانه را تجربه کرد. در سال ۸۰ برای دومین بار در سمت معاونت آموزشی مشغول به خدمت شد. در دولت دهم، مدتی را به‌عنوان سرپرست وزارتخانه فعالیت نمود و از سال ۸۴ تا ۸۸، ریاست کمیسیون تعلیم و تربیت و کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی را عهده‌دار بود. پس از عدم رأی اعتماد مجلس به نجفی در سال ۹۲، علی‌اصغر فانی به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از سوی رئیس‌جمهور تعیین شد و درنهایت نیز به‌عنوان وزیر پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

فانی در ابتدای آغاز به کار خود برنامه‌های وزارتخانه متبوع خویش را در ۱۳ بند کلی ازجمله ارتقاء رهبری و مدیریت در آموزش‌وپرورش، منابع انسانی و ارتقای آن، بسط عدالت آموزشی و تربیتی، اعتلای برنامه‌های آموزشی و تربیتی، توسعه فعالیت‌های پرورشی، تربیت‌بدنی و غنی‌سازی اوقات فراغت، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی، اقتصاد آموزش‌وپرورش و رفاه فرهنگیان، تقویت مشارکت عمومی در آموزش‌وپرورش، بهسازی فضا و تجهیزات، ارتقای جایگاه پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ارائه کرد اما اجرای این سیاست‌ها علی‌رغم وعده‌های فانی تا به امروز طبق جامعه آماری برآورده نشده است و وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم نتوانسته در زمینه تحقق مطالبات جامعه دانش‌آموزی و از آن مهم‌تر فرهنگیان اقدامات مهمی را انجام دهد.

ساماندهی نیروی انسانی،توسعه‌ی مشارکت مردمی، برنامه تعالی‌بخشی مدیریت مدرسه به‌منظور ارتقای مدیریت آمو‌زشگاهی و انجام برخی تحولات ساختاری در وزارتخانه از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که وزیر آموزش‌وپرورش توانسته است با رویکرد جدی برای حل آن‌ها وارد عمل شود که در اجرای برخی از این برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن عمل کرده است اما متأسفانه ساماندهی نیروی‌های انسانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که تا به امروز فانی نتوانسته برای آن چاره‌ای بی اندیشد امری که یکی از مهم‌تریم وزارتخانه‌های کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

وجود نیروهای حق‌التدریسی بدون وجود هیچ‌گونه قرارداد و مزایا و لغو برخی از مزایای فرهنگیان ازجمله مشکلات بزرگی محسوب می‌شود که وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم تا به امروز برای آن چاره‌ای تدبیر نکرده روندی که موج نارضایتی علیه فانی را در وزارتخانه آموزش‌وپرورش افزایش داده است.

عدم استخدام معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی و انتصاب برخی از افراد در وزارت آموزش‌وپرورش از سوی فانی در طی یک و سال و نیم گذشته از عمر دولت یازدهم سبب شده نمایندگان ملت از عملکرد وی دل‌خوشی را نداشته باشند ازاین‌رو تا به امروز وزیر آموزش‌وپرورش به دلیل عدم قانع شدن نمایندگان دو کارت زرد را از مجلس دریافت کرده است روندی که اگر منجر به دریافت کارت زرد سوم شود کلید استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را در مجلس نهایی خواهد کرد موضوعی که این روزها به دلیل عملکرد نامناسب فانی در بسیاری از محافل خبری انتشاریافته است.

ضعف فعالیت رسانه‌ای و عدم ارتباط‌گیری مؤثر با معلمان، مدیران مدارس و مجموعه‌های مربوط به وزارت آموزش‌وپرورش، نادیده گرفتن برخی راهکاری اساسی سند تحول بنیادین در زمینه آموزش‌وپرورش و عدم اتخاذ رویکرد مناسب نسبت به برنامه‌های وزارتخانه ازجمله نقاط ضعفی است که عملکرد فانی در وزارت آموزش‌وپرورش را با چالش روبه‌رو کرده است اما در این میان آغاز بودجه‌ریزی عملیاتی و توجه به مدیریت آموزشگاهی از نقاط مثبتی است که در کارنامه کاری فانی در دو سال گذشته به چشم می‌خورد.

وزیر آموزش‌وپرورش علی‌رغم انجام اقدامات مثمر ثمر در این وزارتخانه تا به امروز نتوانسته است در مسیر تدوین نقشه‌ی راه اجرای سند تحول بنیادین، ایجاد فضای گفتگو و تعامل نخبگانی در طرح‌های تحولی و برخی مفاد سند تحول نظیر سیاست چند تألیفی کتب درسی اقدام تأثیرگذاری را انجام دهد.

حال با توجه به عملکرد فانی و ضعف وی در بسیاری از نقاط در وزاتخانه متبوعش و عدم رضایت نمایندگان از عملکرد کاری وی در دستور کار قرار گرفتن استیضاح وی از سوی نمایندگان مجلس امری بعیدی به نظر نمی‌رسد روندی که تحقق یا عدم تحقق آن را باید به نمایندگان مجلس سپرد اما در این میان بهبود عملکرد خود فانی در جهت پیشبرد اهداف نظام در زمینه آموزش‌وپرورش نیز به‌طور حتم می‌تواند در جلب نظر جامعه فرهنگیان، دانش‌آموزان و نمایندگان تأثیرگذار باشد امری که نیازمند زمان است و باید آن را به آینده سپرد.
کد مطلب : ۲۶۷۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.