۰

نظر مشاور رهبر انقلاب درباره عملکرد ظریف

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
نظر مشاور رهبر انقلاب درباره عملکرد ظریف
علی‌اکبر ولایتی، پیرامون سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، تصریح کرد: کاملا لازم بود بعد از مدت‌ها که سخنان مختلفی زده می‌شد، یک بار دیگر مواضع و مبانی اصلی نظام توسط مقام معظم رهبری تبیین شود. ایشان فرمودند از مذاکرات و مذاکره‌کنندگان حمایت می‌کنند، ضمن اینکه تاکید کردند ما موافق این هستیم که توافق بین طرفین صورت گیرد اما همان‌طور که آمریکایی‌ها هم گفته‌اند، نه هر توافقی. ما هم معتقدیم توافق نکردن بهتر از هر توافقی است. چون برخی اظهار کرده بودند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است که به نظر من حرف درستی نبود.

وی با اشاره به نظر رهبر انقلاب مبنی بر تک‌مرحله‌ای بودن توافق احتمالی اظهار کرد: ما در گذشته شاهد بودیم آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها که با آمریکایی‌ها هماهنگ هستند در قرارداد اسلو این کار را کردند. در سال ۱۹۹۳ و در قرارداد اسلو که از آن زمان تا کنون ۲۲ سال می‌گذرد، قرار بر این بود که توافق کلی صورت گیرد، بعد جزئیاتش ظرف ۵ سال حل و فصل شود. از آن زمان تا به حال ۲۲ سال می‌گذرد ولی هنوز هیچ یک از جزئیاتی که آنجا پیش‌بینی کرده بودند، عملی و اجرایی نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قرار بود برخی از قسمت‌های غربی به جز اریحا واگذار شود اما امروز کجا را واگذار کرده‌اند؟ در همه جا بهانه پیدا می‌کنند و قطعه قطعه خانه‌ها را خراب می‌کنند و به دورش دیوار می‌کشند. آقای محمود عباس در دو ماه اخیر طرحی را به شورای امنیت برد که تا سال ۲۰۱۷ مذاکرات اسلو یعنی بعد از ۲۴ سال این مذاکرات به پایان برسد. اما آمریکایی‌ها این طرح را هم وتو کردند. این به چه معناست؟ بنابراین دیدگاه مقام معظم رهبری این است که همه موارد باید در کنار یکدیگر پیش رود، خصوصا با توجه به تجارب تلخی که در این رابطه داریم. فلذا یکی از تاکتیک‌های آمریکایی‌ها طولانی کردن مذاکرات است.

ولایتی افزود: در نوبت قبلی در وین همه فکر می‌کردند که توافق حاصل شده اما یک مرتبه آقای کری اعلام کرد که مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید می‌شود. وقتی این موارد را می بینیم ناخودآگاه یاد اسلو می‌افتیم.

وی درباره علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در وین اظهار کرد: آقای اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که همکار آقای کری است در ساعت ۱۳:۵۰ روز یکشنبه گفت بیایید توافقاتی که به آن رسیده‌اید را مکتوب کنید اما ساعت ۱۴:۳۰ آقای کری آمد و به یک‌باره برای همه تعیین تکلیف کرد و اعلام کرد که این مذاکرات تا هفت ماه دیگر تمدید شود. همه متعجب شدند و هنوز هم کسی نمی‌داند چرا این اتفاق افتاده است ولی من برای شما می‌گویم، به دلیل اینکه بنای آمریکایی‌ها بر این نیست که آنطور که حق است عمل کنند و آنچه می‌گویند با آنچه عمل می‌کنند متفاوت است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل درباره عملکر محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آقای دکتر ظریف و همکارانشان تلاش بسیار خوبی کردند و سعیشان بر این بوده که در چارچوب تعیین شده توسط نظام حرکت کنند و در این مسیر موفق هم بوده‌اند و تا زمانی که در این مسیر حرکت کنند مورد تایید خواهند بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: روند اقدامات و مذاکرات در چارچوب ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است و تا زمانی که در این مسیر گام بردارند و حرکت کنند، مورد تایید معظم‌له خواهد بود و ایشان تاکنون در چندین نوبت روند مذاکره و مذاکره‌کنندگان را مورد تایید قرار داده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین درباره اظهارات جان کری پس از سخنرانی رهبر انقلاب و تاکید بر این نکته که «اگر تا اول مارس توافق سیاسی صورت نگیرد مذاکرات را ادامه نمی‌دهیم»، اظهار کرد: جان کری فرد کم‌تدبیری است که ثبات سخن ندارد. او در ژنو مثبت برخورد کرد. از مذاکرات بیرون آمد، در مصاحبه مطبوعاتی علیه ایران سخن گفت. در نتیجه ایشان فردی دو شخصیتی است. یعنی او در پشت درهای بسته و در مذاکرات لبخند می‌زند و حرف‌های مثبت می‌زند، بیرون که می‌رود در مقابل خبرنگاران طور دیگری صحبت می‌کند. یعنی درون و برونش یکی نیست.

ولایتی ادامه داد: مهم نیست جان کری چه می‌گوید. مگر ما محکوم حکم آمریکایی‌ها هستیم؟ ما به عنوان یک کشور مستقل و با اقتدار، خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم و قرار نگذاشتیم هر چه آمریکایی‌ها می‌گویند را بپذیریم. رهبری انقلاب تاکید کردند که توافق خوب باید در یک دور صورت گیرد. اینکه آنها در یک جایی یک حرفی زده و گفته‌اند که اگر چنین نشود چنین می‌شود حتما شاخص نیست. اصلا توافق نکنند. آنها دنبال این بودند که به اشکال مختلف با ایران مذاکره کنند و به صورت‌های گوناگونی به ایران پیغام دادند که می‌خواهند مذاکره داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما در ادوار پیشین هیچ وقت مذاکرات تا این اندازه پیش رفته بود؟»، تصریح کرد: مذاکرات و موضوعات محتوایی روند مطلوب‌تری داشته است.
مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۲۷۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.