۰

هنوز انقلاب اقتصادی در ایران صورت نگرفته

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
هنوز انقلاب اقتصادی در ایران صورت نگرفته
دکتر محسن رضایی با حضور در ویژه برنامه سی و شش که از شبکه سوم سیما پخش می شد به پرسش های شرکت کنندگان در این برنامه پیرامون رخدادهای دو سال نخست انقلاب اسلامی پاسخ گفت.

محسن رضایی با اشاره به وقایع سال­های ۵۸ تا ۵۹ گفت: این دوسال از پر حادثه­ترین سالهای انقلاب اسلامی بودند و شاهد حوادث زنجیره ای متعددی از پیروزی انقلاب تا وقوع جنگ در این دو سال بودیم. ده ها حادثه که وظیفه داریم برای مردم و نسل جوان شرح بدهیم. نکته مهم این بود که حضرت امام یک تجربه ای را از دوران مشروطه و ملی شدن نفت داشتند که اگر ایشان آن تجربه را به کار نمی گرفتند در همان ماه های اول بعد از پیروزی، انقلاب از دست رفته بود. امام از آن تجربه تاریخی استفاده کرد و اینبار نگذاشتند انقلابی که حاصل شده، از دست برود. یعنی همین اشتباهی که در مصر توسط آقای مرسی رخ داد و یا رویدادهای عراق پس از سرنگونی صدام، که از تجربه انقلاب ما درس نگرفتند و خطر داعش به وجود آمد در ایران روی نداد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری بیشتر آحاد جامعه در سالهای نخست انقلاب اسلامی گفت: یکی از مشکلات امروز ما مساله با هم بودن است، آنچنان که در روزهای نخست انقلاب با هم بودیم و یکدیگر را پیدا می کردیم ولی امروز این موضوع حس نمی شود. یکی از رمزهای این اتفاق به وجود روحانیون در محور رویدادها بر می گردد و اینکه آن روزها مردم خودشان در متن حوادث و در میان آتش و دود و خون یکدیگر را پیدا می کردند و ارتباط ها و همکاری ها شکل می گرفت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ساختار مدیریت نظام اداری در سال های ۵۸ و ۵۹ گفت:پس از انقلاب بدنه اداری رژیم گذشته حفظ شد ، البته مدیران آنها عوض شدند اما مساله مهم این بود که امام اجازه تشکیل نهادهای انقلابی مانند سپاه و بسیج و جهاد را که حدود ۱۸ نهاد انقلابی بود را صادر فرمود و جوانان نهادهای انقلابی را شکل دادند. من هم در آن سال ها پس از شهادت استاد مطهری در اردیبهشت سال ۵۸ لباس سیاست را در آوردم و لباس نظامی پوشیدم تا با تشکیل یک نهاد اطلاعاتی، از ترور و شهادت شخصیت ها جلوگیری کنیم. به خاطر دارم شهید باقری را مقام معظم رهبری به بنده معرفی کردند. در زمانی که برای همکاری با ایشان مصاحبه می کردم شهید باقری ۲۰ ساله یا ۲۱ ساله بود. شهید زین الدین از قم یا همین آقای قالیباف از مشهد در جوانی به ما پیوستند و با همراهی همین نیروهای جوان توانستیم بسیاری از توطئه های دشمنان را با حمایت حضرت امام خنثی کنیم. البته در آن سالها دولت موقت مخالف نهادهای انقلابی بود. آقای بازرگان و آقای بنی صدر این نهادها را اضافی می دانستند در حالی که اگر این نهادها نبودند، انقلاب در سال های اول از دست می رفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در خصوص گروهک های معاند مانند گروه فرقان گفت: از همان اوایل حزب دموکرات کردستان عراق و حزب کوموله و حزب توده زیر بار قانون نمی رفتند. حضرت امام اصرار داشتند که نظام باید از طریق قانون و انتخابات روی کار بیاید. برخی از همین گروه های معاند مانند منافقین در انتخابات مجلس اول شرکت کردند و توانستند نمایندگانی را به مجلس بفرستند ولی در بیشتر شهرها، نامزدهاشان به مجلس راه پیدا نکردند. گروه هایی مانند فرقان به واسطه تفاوت های فکری و اندیشه ای، نظام و روحانیت را قبول نداشتند. فرقان بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت. گوردزی و تیمش کارنامه ای در مبارزه علیه شاه نداشتند و این طور نبود که یک گروه مبارز از صف انقلاب جدا شده باشد.

محسن رضایی افزود: تا سال ۱۳۶۰ منافقین در دانشگاه تهران انبار اسلحه داشتند و آنها سلاحشان را تحویل نمی دادند. اولین مناظره بین نیروهای انقلاب و نیروهای ضد انقلاب در سال ۵۹ شکل گرفت. آقای فرخ نگهدار و نمایندگان چریک های فدایی خلق در صداوسیما با ما مناظره کردند. آنها به خاطر سهم خواهی غیرقانونی و از راه زور با ما درگیر می شدند. این درگیری هایی که سالهای اول انقلاب رخ داد به خاطر بسته بودن فضا نبود. آنها از آزادی های آن دوره سوء استفاده می کردند. بیگانگان هم از آن گروه ها حمایت می کردند و این گروه ها در مخالفت با نظام و قانون با ما درگیر می شدند.

وی در خصوص نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب گفت:دانشجویان نقش بسیار پررنگی در انقلاب داشتند. آنها در کنار روحانیون ، کشاورزان و کارگران انقلاب کردند. تحصن دانشجویان در دانشگاه ها، نشان می داد که انقلاب در دانشگاه ها می جوشید. انقلاب فرهنگی را هم خود دانشجویان به وجود آوردند و امام هم تایید کردند و فرمودند در دانشگاه باید یک تحول و یک انقلاب فرهنگی به وجود بیاید. دانشگاه اگر مستقل نشود، ایران روی استقلال را به خودش نخواهد دید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین تحرکات سیاسی احزاب و جریان ها در سالهای پس از انقلاب گفت: جامعه ایران یک جامعه بسیار پویا است . کمتر جامعه ای در دنیا به پویایی ملت ایران وجود دارد. لذا امکان ندارد که در هیچ دولت و دوره ای حادثه ای اتفاق نیافتد. پویایی سیاسی ملت ایران بر اساس ارزش های انقلاب است . اما چرا این پویایی را نمی توانیم قانون مند بکنیم و آن را نظام مند کنیم؟ اصل پویایی درست است. مشارکت و اعتراض و امر به معروف و نهی از منکر حق مردم است. نظام هم از پویایی حمایت می کند. حفظ نظم در اعتراضات و امر به معروف و نهی از منکر، یک بلوغ و پیشرفت می خواهد. چرا ضعیف است؟ به خاطر اینکه کشور ما دویست سیصد سال در اختناق بوده. من یکی از این حوادث را برای شما مثال بزنم. یک حادثه ای در اعتراض در مشهد در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داد که از کوی طلاب شروع شد و تظاهرات آرامی هم بود ولی هر چه می آمد به سمت مرکز شهر، شعارها رفته رفته تندتر می شد و طوری شد که کتاب قرآن را هم آتش زدند. چرا؟ برای اینکه این تظاهرات نظم و انضباط بسیار پیشرفته که ندارد. یک سری افراد ماجراجو و نفوذی پیدا می شود و این جریانات را تبدیل می کند بر ضد کسانی که با دلسوزی یک اعتراضاتی را شروع کردند. البته از اول انقلاب تا کنون، ما پیشرفت خیلی زیادی کرده ایم.آن حوادثی که در دهه اول انقلاب رخ داد دیگر تکرار نمی شود و قطعا در ده بیست سال آینده اوضاع بهتر می شود. در جریانات ۸۸ با اینکه خودم جزو معترضین بودم وقتی نتایج و نظر شورای نگهبان اعلام شد من به دوستان و طرفدارانم گفتم که باید به قانون احترام بگذاریم.

دکتر محسن رضایی افزود: ما در دهه اول انقلاب روی یک ریلی حرکت می کردیم که موفقیت های بزرگی داشت. ولی در دهه دوم و سوم وارد یک ریل دیگری شدیم یعنی ما از ایستگاه سیاست که وارد ایستگاه سیاست شدیم، و وارد ایستگاه فرهنگ که شدیم این ریل عوض شد، و علت اینکه مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما حل نشده به خاطر این تغییر ریل است. لذا بجای اینکه به دنبال آدم ها بگردیم، دنبال انحراف در راه بگردیم. ما با این راهی که جلو می رویم مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور قطعا حل نمی شود اما اگر برگردیم به ریل دهه اول، موانع اقتصادی و اجتماعی را از میان بر می داریم. یکی از مهمترین برکات رهبر معظم انقلاب این است که همیشه راه را به ما نشان می دهند. اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهایی است که مقام معظم رهبری نشان داده اند و می تواند مشکلات ما را حل کند. ما باید بازگشت به اصل انقلاب داشته باشیم. آن ارزش های انقلابی می توانند در اقتصاد و فرهنگ معجزه به وجود بیاورد. فشارهای خارجی همیشه بوده ، چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ مساله فراتر از افراد است. این راه باید به سر جای خودش برگردد تا مشکلات از میان برداشته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعضی ها فکر می کنند مردم ایران احساساتی و هیجانی شدند و در پی آن عاشق یک رهبر شدند و انقلاب کردند. در حالی که ملت ایران پس از ناکامی در بسیاری از تحول خواهی ها، انقلاب اسلامی را خلق کردند. در مشروطه شعار آزادی سر می دادند. در مساله ملی شدن صنعت نفت به دنبال استقلال اقتصادی بودیم. ملت به نتیجه رسیدند که استقلال و آزادی را باید در کنار هم بخواهند. بعد به این نتیجه رسیدند تا نظام شاهنشاهی باشد و حکومت موروثی، نمی توان استقلال و آزادی را حفظ کرد. ای کاش بجای سال ۵۷در زمان مشروطه این انقلاب می شد، ما ۷۰ سال جلو می افتادیم. همین اتفاق الان هم در عرصه اقتصاد در حال رخ دادن است یعنی ما در این سالها همه راه های غرب و شرق و سرمایه داری و سوسیالیزم و هر چه که بوده در این کشور آزمایش کرده ایم. از کوپن گرفته تا یارانه ها، تمام این نظریات در کشور آزمون می شود و آخرش ملت ایران به این نتیجه رسیده جز اقتصاد اسلامی ما راهی نخواهیم داشت. در جنگ هم همین امتحان کردن نظریات را دیدیم، در سال اول جنگ تمام کسانی که ادعای آزادسازی سرزمین های ایران را داشتند، در میدان جنگ شکست خوردند، سال دوم جنگ سال آغاز پیروزی های ایران است با یک نظریه جدید و یک تفکر جدید که از دل اسلام بیرون آمده بود. آن تفکر را الان به هر کشور که صادر کنیم روی پای خودش می ایستند. حزب الله لبنان به همین خاطر امروز سربلند است.

وی در پایان افزود: در ایران هنوز انقلاب اقتصادی صورت نگرفته، ما فقط در عرصه سیاست انقلاب کردیم. در سیاست داخلی و خارجی، امنیت و دفاع واقعا انقلاب شده. به طوری که ایران بعد از چهارصد سال آن اقتدار خودش را پیدا کرد. منتهی مساله قدرت بدون ثروت کامل نیست. بدون تحول در فرهنگ و پیشرفت زندگی مردم کامل نیست. ما الان برد موشک هامان از دو هزار کیلومتر گذشته و ماهواره به فضا می فرستیم. اورانیوم را غنی می کنیم و فناوری پیچیده اش را در اختیار داریم اما چطور شده که هنوز نمی توانیم ماشین آلات کشاورزی و صنعتی مورد نیازمان را با کیفیت مناسب بسازیم؟ این نشان می دهد که ما هنوز انقلاب اقتصادی لازم را صورت نداده ایم، نباید سر خودمان کلاه بگذاریم و خود را به خواب بزنیم. ما باید واقعا در اقتصاد بیدار بشویم و یک انقلاب انجام بدهیم. خوشبختانه چارچوب این انقلاب را هم در قالب سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند و نظیر آن در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هست. این اسناد بالادستی باید بیاید روی زمین و پیاده و اجرایی شود.
مرجع : تابناک
کد مطلب : ۲۷۳۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.