گفتگوی اختصاصی «تعادل» با سعید عصمتی، سرمایه گذار فیلم​های "دیگری" و "برف"

چرا پروژه فیلم «سحر» متوقف شد؟!

15 آذر 1393 ساعت 13:28


در پی آگاهی از توقف پروژه ساخت فیلم «سحر» سومین ساخته «سعید عصمتی» سرمایه‌گذار فیلم‌های «دیگری» و «برف» که قرار بود مرحله پیش‌تولید آن پس از دریافت پروانه، اواخر آبان ماه به نویسندگی آقای «امیر عربی» و کارگردانی آقای «بهرام بهرامیان» آغاز شود؛ به گفتگو با سعید عصمتی، سرمایه‌گذار و تهیه کننده این پروژه نشستیم تا از حواشی و اخبار توقف این پروژه آگاهی یابیم.

*جناب آقای عصمتی، باوجوداینکه عوامل این کار به‌خصوص حضرت‌عالی عزمتان را جهت تولید و رساندن این فیلم به جشنواره امسال جزم کرده بودید، علت توقف این پروژه چیست؟
- علت اصلی که ما را در دریافت پروانه با مشکل مواجه کرد، دلایل پشت پرده یا سیاسی بازی‌های موجود در کار بابیان مشکل تهیه کنندگی این فیلم بود، یعنی بنده به‌تنهایی نمی‌توانم تهیه کننده باشم و باید در کنار من تهیه کننده دیگری نیز در این پروژه باشد.

این در حالی است که بنده، با سرمایه شخصی و نه با سرمایهٔ دولتی شروع به فعالیت دوباره کردم و قطعاً دراین‌بین تنها کسی که دل‌نگران سرمایه بنده باید باشد، به‌جز خودم کسی نیست!

ندادن پروانه با این دلایل، کاری نامعقول است درحالی‌که هستند افرادی که با ایجاد ارتباط و داشتن لابی با سرمایه‌های دولتی در سِمت تهیه کننده شروع به فعالیت کرده و نتیجه کار هم موردقبول واقع نشده است.


این روند مجوزها و اکران در سینماها، باعث کمرنگ شدن حضور سرمایه‌گذاران و تهیه کنندگان خصوصی می‌شود؛ باوجودی که دولت با بودجه محدود در حوزه فرهنگ دچار مشکل است و گاها این بودجه محدود هم تنها در اختیار افراد خاص قرار می‌گیرد.

سینمای امروز ما بر اساس یک کشور ۷۵ میلیونی نیست و در دهه ۵۰ همچنان باقی‌مانده است، در سینما افراد محدود با تفکرات محدود در حال کار کردن هستند و این عاملی برای عقب‌ماندگی سینمای ایران در برابر تهاجمات سینمای غرب است.

به نظر من این دو دلیل باعث ندادن پروانه به این فیلم شد و عاملی برای جا ماندن فیلم از کاروان جشنواره!

امیدوارم که دولتمردانی که پرچم‌دار صحبت‌های فرهنگی هستند، در این راستا گام بردارند.

عصمتی در پایان افزود: موانعی از این قبیل نیاز به راه‌حل‌های درخور آن هست که خداروشکر ما در این زمینه تجارب کافی را کسب نموده‌ایم، انشالله با حل مشکلات مطرح‌شده از طرف شورای پروانه پس از جشنواره شروع به کارخواهیم کرد.


کد مطلب: 2762

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/2762/چرا-پروژه-فیلم-سحر-متوقف

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir