۱

وجود قبرهای میلیونی درچهارمحال وبختیاری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
اهالی بختیاری چهارمحال و بختیاری شیر سنگی را که نشانه شجاعت، دلاوری، ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری است، بر روی آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می دادند.

در واقع شیرهای سنگی مجسمه‌هایی هستندکه در گذشته توسط سنگ تراش‌ها تراشیده می‌شدند و آنها را روی قبر افراد شجاع و دلیر ایل بختیاری می گذاشتند.

وقتی به قبرستان های قدیمی این استان هنگامی وارد می شویم کم و بیش با شیر های سنگی قدیمی روبرو می شویم. همچنین در موزه مردم شناسی قلعه چالشتر نیز تعدادی از آنها گذاشته شده است.

اخیرا در قبرستان های جدید از جمله شهرکرد و قبرستان های دیگر استان به ویژه در منطقه بختیاری نشین نیز با شیر های سنگی جدیدی روبرو می شویم که سبک و سیاق آنها با شیر های سنگی گذشته این استان بسیار متفاوت است.

این شیر های سنگی بسیار عظیم الجثه تراشیده می شوند و دارای وزن های چند تنی هستند که وزن بیشتر آنها بالای چهار تن است.

شیر سنگی

شیر های سنگی قدیمی چهارمحال و بختیاری

قیمت شیری های سنگ از چهار میلیون گرفته و تا ۲۷ میلیون تومان قیمت می خورد که قیمت آنهابیشتر بستگی به وزن و بزرگی شیر سنگی و کار تراش دارد.

 در حال حاضر کم کم این شیر های سنگی جدید در قبرستان های این استان در حال پدیدار شدن هستند و تعداد آنها بر روی قبور در حال افزایش است.

 قیمت ۲۷ میلیونی شیر های سنگی

یکی از سنگ تراش های تولید کننده این شیر های سنگی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شیر های سنگی که ما تولید می کنیم دارای وزن های مختلف است که وزن آنها بر اساس نوع سفارش مشتری از یک تن تا بالای ۹ تن و بیشتر است.

شیر سنگی

صفقلی حیدری تصریح کرد: قیمت شیر های سنگی بر اساس نوع سفارش از چند میلیون آغاز و تا ۲۷ میلیون و بیشتر قیمت دارد.

وی بیان کرد: شیر های سنگی بر روی قبور افراد شجاع ایل بختیاری گذاشته می شود و نشان دهنده جوانمرد بودن متوفی است.

این هنرمند سنگ تراش تصریح کرد: این شیر های سنگی به علت وزن بسیار بالا با جرثقیل حمل می شود .

وی ادامه داد: هم اکنون سفارش های مختلفی برای تولید شیر های سنگی داریم و در تلاش هستیم که سفارشات را به موقع تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه تراشیدن این شیر های سنگی با دست انجام می شود، عنوان کرد: تلاش شده است که شیر های سنگی با کیفیت بالا تراشیده شود و نوع حالت مجسمه شیر بر اساس نوع سفارش مشتری به نحوه مطلوب ایجاد شود.

شیر سنگی

شیر های سنگی یکی از جاذبه های گردشگری در قبرستان های تاریخی این استان است که بیشتر در مناطق بختیاری نشین این استان وجود داردیکی از کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص شیر های سنگی به خبرنگار مهر گفت: شیر های سنگی یکی از جاذبه های گردشگری در قبرستان های تاریخی این استان است که بیشتر در مناطق بختیاری نشین این استان وجود دارد.

حسینی گفت: شیر های سنگی نشان دهنده افراد شجاع متوفی در ایل بوده است که بر روی قبور این افراد گذاشته می شده است.

وی افزود: شیر های سنگی نماد غیرتمندی و بی باکی و زورمندی افراد ایل بوده است و همچنین بیانگر ارادت انها به امامان از جمله امام علی(ع) بوده است.

وی عنوان کرد: شیر های سنگی از جنس سنگ هستند و در گذشته توسط سنگ تراش ها در استان چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان به شکل شیر تراشیده می شده اند.

شیر سنگی

حسینی ادامه داد: مردم این مناطق این شیر های سنگی را به نشانه شجاعت و دلاوری و توانمند بودن در شکار و جنگ و مهارت داشتن در اسب سواری بر روی آرامگاه های بزرگان خود قرار می دادند.

این محقق و پژوهشگر آثار تاریخی گفت: بر روی شیر های سنگی نشانه هایی مانند شمشیر، گرز و یا خنجر حک شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از این شیر های سنگی دارای قدمت بالایی هستند که ضرورت دارد در راستای حفظ این آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان تلاش بیشتر شود.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.