۱

پیشنهاد 101 نماینده مجلس به روحانی

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
۱۰۱ نماینده مجلس در نامه‏ ی به دکتر روحانی، از اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه ۹۴ و برنامه ششم توسعه، حمایت کردند.
در این نامه که امضاکنندگان شاخصی چون احمد توکلی، محمدحسین فرهنگی، علی مطهری، غلامرضا مصباحی‏مقدم، غلامعلی حدادعادل، علیرضا محجوب، حسین حسین‏زاده بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی، ارسلان فتحی‏پور و عبد‏الرضا عزیزی دارد، پیشنهاد اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه ۹۴ و برنامه ششم توسعه، با هدف «دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان که در شأن جامعه اخلاق‏مدار، عدالتخواه، مذهبی و فرهنگ‏دوست ایران باشد»، مطرح شده است.
امضاکنندگان نامه تاکید کرده‏اند: «اگر دولت برنامه جامع بودجه‏ای_اجتماعی_فرهنگی_حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده‏های سنی ۵ تا ۱۸ سال طراحی کند، قطعا مجلس همراهی همدلانه خواهد داشت.
امضاکنندگان این نامه (۵ عضو هیات رییسه مجلس، ۱۴ عضو کمیسیو نبرنامه و بودجه، ۹ عضو کمیسیون اجتماعی، ۱۲ عضو کمیسیون اقتصادی، ۸ عضو کمیسیون آموزش‏وتحقیقات، ۵ عضو کمیسیون فرهنگی، ۷ عضو کمیسیون تحقیق، ۷ عضو کمیسیون امنیت ملی و ۳۴ عضو سایر کمیسیون‏های مجلس)، ضمن ارجاع به سیاست‏های کلی «اقتصاد مقاومتی» (بندهای یک، ۳ و ۵)، «سیاست‏های جمعیتی» (بندهای ۸ و ۱۴ که به «کیفی‏سازی جمعیت» اشاره دارند) و نیز سیاست‏های کلی ابلاغی «تحول‏ آفرینی آموزش‏وپرورش» (به ویژه بندهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۲)، طراحی برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در راستای سیاست‏های فوق دانسته‏ اند.
متن مشروح نامه که ۱۵ پیشنهاد کلی را برای محتوای برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی» مطرح کرده، به شرح زیر است:

توزیع ۱۰۱ نماینده امضاکننده
۵ عضو هیات رییسه مجلس ۱۴ عضو کمیسیون برنامه ‏وبودجه ۹ عضو کمیسیون اجتماعی
۵ عضو کمیسیون فرهنگی ۸ عضو کمیسیون آموزش‏ وتحقیقات ۱۲ عضو کمیسیون اقتصادی
۷ عضو کمیسیون تحقیق ۷ عضو کمیسیون صنایع و معادن ۳ عضو کمیسیون اصل ۹۰
۷ عضو کمیسیون انرژی ۷ عضو کمیسیون کشاورزی ۸ عضو کمیسیون عمران
۲ عضو کمیسیون بهداشت‏ودرمان یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی ۷ عضو کمیسیون امنیت ملی

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور
با سلام و آرزوی موفقیت؛

همان‏گونه که مستحضرید، در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت‏های عظیمی در بهبود وضعیت عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور بوده‏ایم؛ توفیقات ارزشمندی که از سال اول پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید معماران انقلاب بر حق دسترسی رایگان آحاد مردم به آموزش عمومی رایگان و باکیفیت آغاز شد و حرکت جهادگونه مردم و سیاست‏گذاران استمرار یافت.
با این وجود، به نظر می‏رسد که همچنان تا دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان که در شأن جامعه اخلاق‏مدار، عدالتخواه و فرهنگ‏دوست ایران باشد، فاصله داریم. به ویژه آنکه در سال‏های متأخر، نرخ پوشش دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش باکیفیت نیز، پس از یک روند صعودی طولانی‏مدت، وضعیت چندان مطلوبی ندارد.
در حال حاضر کم نیستند کودکانی که یا به دلیل موانع اقتصادی یا فرهنگی یا حقوقی از تحصیل بازمانده‏اند و یا مجبورند در مدارسی ناایمن، فرسوده و دلگیر به تحصیل بپردازند؛ مدارس محرومی که فاقد حداقل امکانات آموزشی، پرورشی، تفریحی و ورزشی بوده و نمی‏توانند ماموریت توسعه انسانی را در حساس‏ترین سال‏های زندگی کودکان کشورمان به شکلی شایسته ایفا کنند.
اگر بخواهیم برنامه‏ای جامع و عالمانه با دغدغه کاهش پایدار نابرابری‏های اقتصادی و اجتماعی در کشور طراحی کنیم، قطعا باید حل مشکل فقر کمی و کیفی آموزشی کودکان و دستیابی به نظام آموزشی مطلوبی برای تبدیل کودکان (به ویژه کودکان مناطق محروم کشور) به افرادی توانمند، خلاق، پرنشاط و بالنده را، به‏عنوان یک مولفه کلیدی در نظر بگیریم که این امر برای شکستن تله «بازتولید فقر»، کاهش پایدار نابرابری‏های اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش بزهکاری‏ها و ناهنجاری‏های اجتماعی، ضروری است.

جناب آقای روحانی؛
ما، جمعی از نمایندگان استان‌های مختلف، به شما پیشنهاد می‏کنیم در سال دوم دولت خود، آغازگر گامی بزرگ و در شأن جامعه اخلاق‏مدار، عدالتخواه، فرهنگ‏دوست و عالم‏پرور ایران، در زمینه توسعه عدالت آموزشی کودکان باشید.
با توجه به اینکه دولت محترم در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۹۴ و همچنین تدوین برنامه توسعه ششم قرار دارد، ما امضاکنندگان این نامه به جنابعالی پیشنهاد می‏کنیم سرفصل ویژه‏ای تحت عنوان «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در بودجه ۹۴ و برنامه توسعه ششم لحاظ فرمایید. پرداختن به ریشه‏ها و پیامدهای اقتصادی، بودجه‏ای، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی محرومیت آموزشی کودکان در برنامه ششم و بودجه ۹۴، می‏تواند سنگ بنایی محکم برای «مقاوم‏سازی اقتصادی_ اجتماعی» کشور (در چارچوب سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، به‏ویژه بندهای یک، ۳ و ۵)، کمک به«کیفی‏ سازی جمعیت» (در راستای بندهای ۸ و ۱۴ سیاست‏های جمعیتی ابلاغی رهبری در ۳۰ اردیبهشت ۹۳) ایفای نقش در تحقق سیاست‏های تحول‏آفرینی در آموزش‏ وپرورش (به ‏ویژه بندهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۲ سیاست‏های کلی ابلاغی رهبری در ۱۰ اردیبهشت ۹۲)، و نقش‏ آفرینی در راستای یکی از مهم‏ترین دغدغه‏ های «سند تحول بنیادین آموزش‏ وپرورش» باشد.
با شناختی که از نمایندگان محترم مجلس داریم، مطمئن هستیم که از این حرکت شما در قوه مقننه پشتیبانی خواهد شد.
به نظر ما امضاکنندگان، برخی از فوری‌ترین نیازها جهت شتاب ‏بخشی عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان عبارتند از:
- به رسمیت شناختن «مدارس» به عنوان «کانون اصلی» تمرکز برنامه های محرومیت‏زدایی و توانمندسازی «عالمانه» و «پایدار» در زمینه کاهش فقر آموزشی، فقر سلامت و فقر تغذیه
- اختصاص سهمی ثابت از درآمد «هدفمندی یارانه‏ ها» به‏منظور «توسعه عدالت آموزشی» در رده سنی ۵ تا ۱۸ سال
_ استفاده کاراتر و مناسب‏تر از مجموعه منابع در اختیار آموزش و پرورش، به ویژه منابع «انسانی» و منابع «مالی»، در راستای تحقق عدالت آموزشی
- کاهش میزان «تمرکز» در مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سمت مدیریت «مدرسه‏ محور»
- کمک به بهبود توزیع مکانی و نیز ارتقای شرایط فیزیکی و کالبدی مدارس دولتی، به نحوی‏که کودکان خانوارهای فقیر و غنی بتوانند از محیط آموزشی مناسب و نشاط‏بخش برخوردار شوند
- پوشش کامل پیش‏دبستانی رایگان دولتی برای کلیه کودکان استان‏های محروم با اولویت استان‎های دوزبانه
- زمینه‏ سازی برای دسترسی مناسب‏تر به تکنولوژی‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی در مداس مناطق محروم، با هدف تسهیل دسترسی به معلمان خبره ‏تر و آموزش باکیفیت‏ تر
- اصلاح معیار تخصیص «سرانه مدارس»، به صورت اولویت‏دهی به استان‏های محروم‏تر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق حاشیه ‏نشین شهرهای بزرگ
- برنامه‏ ریزی برای ارتقای توانایی معلمان و آشنایی آنان با موثرترین و جدیدترین روش‏های انتقال مهارت‏های «شناختی» (آشنایی با علوم مختلف) و «غیرشناختی» (مهارت کار تیمی، روحیه پرسشگری، مهارت‏های ارتباطی، اعتماد به نفس و . . .) به دانش ‏آموزان
- برنامه‏ ریزی جهت افزایش «بودجه سیاست‏گذارانه» آموزش ‏وپرورش (بودجه غیرپرسنلی یا همان سرانه مدارس)، و طراحی منابع مالی پایدار برای افزایش رقم فعلی (سالانه ۲۸ هزار تومان برای هر دانش آموز مدارس دولتی)
- توجه بیشتر به اقوام اصيل ايراني و گويش¬هاي منطقه¬اي در متون آموزشي
- اصلاح قوانین در راستای عمومی ت‏بخشی به حق ثبت‏ نام کلیه کودکان «متولد» ایران در مدارس دولتی
- جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی به ویژه شهرداری‏ها، و نیز تسهیل مشارکت سازمان‏های مردم‏ نهاد در برنامه‏ های کاهش فقر آموزشی کودکان
- توسعه برنامه ارائه تغذیه در کلیه مدارس محروم، و پیوستن ایران به بیش از ۶۰ کشور دارای برنامه مشابه
- طراحی برنامه تولید داده‏های آماری منظم (به تفکیک سن و جنسیت) در زمینه کمیت پوشش آموزشی کودکان، کیفیت مدارس و نیز سطح مهارت‏های «شناختی» و «غیرشناختی» کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال

به امید توفیق روزافزون باریتعالی به شما، در راه آبادانی ایران اسلامی
مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۲۸۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.