۰

مشکلات درون خانواده عامل فساد است نه شبکه​های اجتماعی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۸
مشکلات درون خانواده عامل فساد است نه شبکه​های اجتماعی
حسین مسعودی در همایش نبرد افکار که صبح امروز، ۳۰ بهمن ماه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند اما آنها به تنهایی موفق نبوده‌اند چرا که خلاءهایی از قبل در خانواده‌ها وجود داشته و شبکه‌های اجتماعی آنها را تشدید کرده‌اند.

وی در این زمینه نیاز عاطفی دختران را مثال‌زد و گفت: وقتی این نیازها عاطفی در خانواده برآورده نمی‌شود برخلاف غرب که فرزندان ابراز علاقه والدین به یکدیگر را می‌بینند فرزندان ما فرآیند سالمی از ازدواج والدین را نمی‌بینند و این عوامل باعث تغییر در نگرش و رفتار آنان می‌شود.

وی افزود: البته این تغییر نگرش در دختران خانواده‌های مذهبی تا قبل از آمدن شبکه‌های اجتماعی منجر به تغییر رفتار نمی‌شد چرا که یک نظارت سرسختانه توسط خانواده در برقراری ارتباط با جنس مخالف وجود داشت و همچنین این دختران با توجه به فاصله حریم خصوصی که در جوامع مختلف متفاوت است از فیزیک مرد غریبه ابا داشته‌اند اما چون این نظارت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و مساله فیزیک فرد در کار نیست ارتباط به راحتی می‌تواند برقرار شود.

مسعودی خاطرنشان کرد: خانواده‌های مذهبی و سنتی در این زمینه بیشتر از خانواده‌های غیر مذهبی آسیب می‌بینند.

وی اضافه کرد: اگر خانم‌ها آگاهی پیدا کنند که چه سوء استفاده‌هایی از آنها می‌شود تا حد زیادی فساد در شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود.

مسئول ستاد سواد رسانه‌ای فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه با اشاره به ادعایی که می‌گوید نوع مدیوم یا رسانه‌ای که استفاده می‌کنیم تغییراتی در زندگی ما ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر رسانه‌هایی داریم که فلسفه وجودی زمان و مکان را از بین برده‌اند و افراد می‌توانند تجربه‌های غیر مستقیم فراوانی داشته باشند.

وی با اشاره به تاثیر بیشتر مدیوم‌های تصویری نسبت به مدیوم‌های زبانی، گفت: اگر خواهان گسترش جمعیت مذهبی هستیم باید مدیوم‌های سنتی را تغییر دهیم چرا که در غیر این صورت افزایش که هیچ، ریزش جمعیت مذهبی را نیز خواهیم داشت.

مسعودی افزود: اگر در فضای تبلیغ در حوزه دینی به سراغ تبلیغ با استفاده از مدیوم‌های جدید نرویم قشر زیادی از جامعه را از دست داده‌ایم و نسلی که با موبایل و شبکه‌های اجتماعی بزرگ شده قطعا در سال‌های آتی حرف‌های کسی که بالای منبر حرف می‌زند را اصلا متوجه نمی‌شود.

مسئول ستاد سواد رسانه‌ای فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه با بیان اینکه حذف کردن ماهواره و فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی راهکار مناسبی نیست، عنوان کرد: ما باید با استفاده از مدیوم‌های تصویری و بالا بردن سواد رسانه‌ای به مقابله با مشکلات ایجاد شده بپردازیم.

وی افزود: سواد رسانه‌ای یعنی به مخاطب آموزش دهیم که در مقابل تصویر مقاومت کند، اثرات ناخودآگاه تصویر را حذف کند و برخورد گزینشی انجام دهد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۲۸۴۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.