خوراکی های غیر مجاز در مدارس

فارس , 1 اسفند 1393 ساعت 11:03

لیست مواد غذایی غیرمجاز که عرضه آنها در بوفه مدارس ممنوع است، اعلام شد.


با توجه به واگذاری نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس در سطح کشور به سازمان دانش‌آموزی، لیست مواد غذایی غیر مجاز در بوفه‌های مدارس بر اساس پایگاه تغذیه سالم اعلام شد.

با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مدرسه علاقه بسیاری به استفاده از میان وعده‌ها یا وعده‌های غذایی دارند، لذا اقلام غیرمجاز پایگاه تغذیه سالم مدارس معرفی می‌شود.

بر این اساس عرضه «فرآورده‌های غلات حجیم شده با هر نام تجاری و انواع چیپس‌ها»، «انواع یخمک»، «نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر»، «دوغ گازدار»، «آدامس‌های حاوی مواد قندی» و «سوسیس، کالباس و تمام فرآورده‌هایی که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد» در بوفه مدارس ممنوع است.

همچنین «انواع همبرگرهای بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی»، «انواع سالاد الویه»، «انواع لواشک و آلو و آلوچه فاقد شرایط بهداشتی»، «آب نبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند»، «انواع آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند»، «فلافل و سمبوسه»، «انواع اشترودل»، «بستنی یخی»، «پاستیل»، «خیارشور و انواع سس‌ها» و عرضه و فروش «انواع پیراشکی و دونات» در بوفه مدارس غیر مجاز و ممنوع است.

همچنین مواد غذایی که رنگ، بو، مزه و قوام آن تغییر کرده و یا تاریخ مصرف آن منقضی شده و یا در شرایط نامطلوب نگهداری شده‌اند، جزء مواد فاسد شدنی و غیر قابل مصرف هستند که توجه به این موضوع بسیار قابل اهمیت است.

دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم بر اساس ماده سه آیین نامه اجرایی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان مصوب هیئت وزیران به شماره ۵۵۰۲۸/ت۲۹۲۶۴ مورخ نهم آذرماه ۱۳۸۴ و ابلاغیه مشترک شماره ۱۸۵۴۰۶ مورخ دهم آذرماه ۱۳۹۳ وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای تأمین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش‌آموزان، ارائه مواد غذایی سالم و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش تغذیه‌ای به آنها تهیه و ابلاغ شده است.


کد مطلب: 28448

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/28448/خوراکی-های-غیر-مجاز-مدارس

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir