۰

چند هزار نوزادان با بیماری قلبی در کشور متولد می‌شوند؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
دکتر محمدرضا میرزا آقایان در آستانه برپایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که ۱۲ تا ۱۵ اسفند ماه جاری در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، افزود: سالانه بیش از ۱۴ هزار کودک مبتلا به بیماری‌های قلبی در کشور متولد می‌شوند که از این تعداد ۳ تا ۴ هزار نفر آنان در همان سال اول بعد از تولد نیازمند اعمال جراحی قلب هستند.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل کمبود متخصص این رشته، کمبود مراکز درمانی و تخت‌های آی سی وی تخصصی برای قلب کودکان، سالیانه حداکثر تنها امکان عمل جراحی ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کودک در کشور وجود دارد و بقیه در لیست انتظار اعمال جراحی قرار می‌گیرند.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به اینکه قرار گرفتن کودکان در لیست انتظار، بیشتر آنان را مواجه با مسایل متعدد کرده که از این میان تعداد قابل توجهی هم متاسفانه از دست می‌روند، اظهار کرد: حداقل ۱۲۰ تخت ICU جراحی قلب کودکان در کشور کمبود داریم و با توجه به اینکه مساله مراقبت‌های پس از عمل جراحی در موفقیت نهایی عمل بسیار موثر است، کمبود تخت‌های ICU علاوه بر آنکه جان نوزادان و کودکان دچار بیماری‌های قلبی را تهدید می‌کند، به کلیه اعضای تیم درمانی جراحی قلب کودکان، فشار کاری و روانی زیادی نیز وارد می آورد.

میرزا آقایان تصریح کرد: بیماری‌های سرشتی قلب کودکان (CHD) که به غلط به آن بیماری‌های مادرزادی اطلاق می‌شود، شایع‌ترین ناهنجاری‌های سرشتی به شمار می‌روند که حداقل در ۲۵ درصد موارد در سال اول زندگی به جراحی یا اقدام‌های مداخله گرایانه فوری نیاز دارند و بقیه آنها در سال‌های بعدی نیازمند درمان جراحی و طبی هستند.

وی با یادآوری اینکه سالانه از ۱۴ هزار نوزادی که با بیماری‌های قلبی در کشور متولد می‌شوند در حدود ۴ هزار مورد می‌بایستی در همان سال اول بعد از تولد تحت عمل جراحی قرار گیرند، گفت: با امکانات موجود، حداکثر تنها برای ۳ هزار بیمار و آن هم در تمام سنین کودکی، امکان رسیدگی وجود دارد. به عبارت دیگر هر سال بر تعداد کودکان نیازمند جراحی قلب افزوده می‌شود و بار روانی بسیاری بر والدینی که کودک آنها در لیست انتظار جراحی قرار دارد، وارد می‌شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران ادامه داد: هر چند در آمار تنها به بیماری‌های قلبی سرشتی اشاره شده، اما بعضی از کودکان هم ممکن است به دلیل عفونت‌ها، ایجاد تومور، مشکلات دریچه و... به بیماری قلبی اکتسابی مبتلا و نیازمند اعمال جراحی شوند.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود امکانات درمانی برای جراحی قلب کودکان در بسیاری از مواقع کودکان مبتلا به این نواقص سرشتی به مدت طولانی در لیست انتظار قرار گرفته و وضعیت آنان با گذشت زمان، حادتر و بعضا غیر قابل جراحی شده و متاسفانه در برخی از موارد حتی ممکن است، این کودکان جان خود را از دست بدهند.

میرزا آقایان گفت: در حال حاضر در مراکز دانشگاهی، تعداد تخت های ICU جراحی‌های قلب کودکان، تنها ۶۰ تخت است که برای پاسخگویی به موقع، می‌بایست ظرفیت ICU جراحی قلب کودکان، حداقل سه برابر شده و به ۱۵۰ الی ۱۸۰ تخت رسانده شود.

وی با انتقاد از سرمایه گذاری ناکافی در بخش‌های دولتی و دانشگاهی در این رشته افزود: آموزش ناکافی و سختی بیش از اندازه این رشته در کنار پایین بودن تعرفه خدمات درمانی ارایه شده جراحی قلب کودکان منجر به بی‌رغبتی جراحان قلب به این زمینه شده است.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با ابراز تاسف از اینکه تمایل اندکی برای فعالیت در این رشته مشاهده می‌شود، تصریح کرد: همین امر سبب کمبود جراح در رشته جراحی قلب کودکان شده است تا جایی که در حال حاضر در تمام کشور تعداد جراحان قلبی که به طور اختصاصی فقط در رشته جراحی قلب کودکان فعالیت دارند از تعداد انگشتان
دو دست هم کمتر است.

وی رویکرد صحیح برای حل این مشکل را سرمایه گذاری مناسب برای افزایش امکانات دولتی، تخصیص منابع کافی در جهت دو تا سه برابر شدن ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه جراحی قلب کودکان، ترغیب جراحان قلب برای فعالیت بیشتر در این رشته از طریق بالا بردن منابع مالی تخصیص داده شده و افزایش کیفیت آموزشی جراحی قلب کودکان با در نظر گرفتن دوره های آموزشی داخلی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در خارج از کشور دانست.

به گفته میرزا آقایان، تعداد مراکز دولتی جراحی قلب کودکان در کشور محدود است و متاسفانه به دلیل هزینه بالا و کمبود منابع مالی، برخی مراکز دولتی هم تمایلی به راه اندازی بخش جراحی قلب کودکان ندارند. این در حالی است که هزینه عمل جراحی قلب نوزادان و کودکان در مراکز خصوصی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که پرداخت این هزینه از عهده اکثر خانواده‌ها خارج است.

وی گفت: در سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، جدیدترین دستاوردها در رشته‌های جراحی، داخلی و بیهوشی قلب و عروق با حضور متخصصان داخلی و خارجی این رشته برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران اضافه کرد: در این کنگره همچنین مباحث مربوط به تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق، درمان‌های طبی و جراحی، مداخلات تهاجمی و روش‌های بیهوشی مورد بحث و هم اندیشی متخصصان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تازه‌های بیماری‌های عروق کرونر و دریچه قلب، نارسایی قلب، آریتمی‌های قلبی و روش‌های تشخیصی شامل اکوکاردیوگرافی، سیتی اسکن و MRI، روش‌های نوین پرفیوژن، رویکردهای جدید در بخش مراقبت های ویژه قلب و جراحی قلب و تازه‌های فیزیوتراپی از دیگر مباحث این کنگره ۴ روزه را تشکیل می‌دهد.

میرزا آقایان با بیان اینکه در این کنگره متخصصانی از کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه حضور خواهند داشت، افزود: جراحان قلب و عروق، متخصصان قلب و رشته‌های فلوشیپ مربوط به قلب، فلوشیپ بیهوشی قلب، فوق تخصص قلب اطفال، پزشکان عمومی، پرستاران قلب، فیزیوتراپیست‌های قلب و ریه و پرفیوژنیست‌ها مخاطبان این کنگره هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کنگره به همت انجمن‌های جراحان قلب، قلب و بیهوشی قلب ایران و با همکاری انجمن‌های پرستاران قلب، تکنولوژی گردش خون برون پیکری و فیزیوتراپی قلب و ریه برگزار می‌شود.
مرجع : پارسینه
کد مطلب : ۲۸۶۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.