۱

تاکید وزیر کشور بر تشکیل برنامه در جهت توسعه و امنیت پایدار

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳
تاکید وزیر کشور بر تشکیل برنامه در جهت توسعه و امنیت پایدار
به گزارش خبرنگار تعادل، "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" در نخستین روز اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا ضمن خیرمقدم به سفرای مقیم کشورمان، استانداران، سرکنسول‌ها و وزرا و تمامی مهمانان اظهار داشت: با برگزاری این نشست خواهان افزایش همکاری‌های منطقه‌ای، اقتصادی، تجاری، گردشگری و همچنین حوزه تحکیم روابط سیاسی هستیم.

وی با اشاره به این که این ایده در نشست مشترکی که با سفرا در اجلاس سالانه داشتیم، کلید خورد، گفت: با همدلی و همکاری‌های وزارت خارجه و وزارت کشور این اجلاس برنامه‌ریزی شد و طی ۵ ماه کار مشترک و کارگروه‌هایی برای نشست گردشگری و فعالیت‌های مشترک در حوزه سیاسی تشکیل شد که در نهایت منجر به این جلسه شد.

وزیر کشور عنوان کرد: ‌توفیق بود رئیس جمهور کشورمان و وزیر امور خارجه در جلسه افتتاحیه حضور داشته باشند اما به دلیل جلسه و سفرهای دیگر امکان حضور نیافتند، البته امیدواریم بعدازظهر در خدمت رئیس جمهور کشورمان باشیم.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در عرصه بین‌الملل و منطقه‌ای به وجود آمده، روابط منطقه‌ای می‌توان جایگزین خوبی بر بسط و گسترش روابط مشترک اقتصادی تجاری و تحکیم روابط سیاسی باشد.

وی تأکید کرد: حوزه ایران و همسایگانش در آسیای جنوب غربی و مرکزی اعتقادی و دارای مناسبات خوب سیاسی در طول تاریخ بوده است و با توجه به ظرفیت‌ها در این مناطق ذخایر استراتژیک سرمایه نیروی انسانی پیشرفت و بالندگی در حوزه علمی و موقعیت ممتاز جغرافیایی و همچنین نقش مکمل یکدیگر از لحاظ اقلیمی، کشاورزی، آب و خاک می‌تواند یک بستر یکپارچه منسجم و قوی را تشکیل دهد.

وزیر کشور با بیان این که اگر در این بستر همکاری‌های مشترک اقتصادی را ساماندهی کنیم،‌ به طوری که یک منظومه یکپارچه در منطقه تشکیل دهیم،‌ می‌توانیم در جهت توسعه و امنیت پایدار منطقه استفاده کنیم، افزود: ضرورت‌های منطقه نه تنها به معنی اقتصادی بلکه باید بر توسعه سیاسی هم دنبال شود.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد تحولات سیاسی منطقه هستیم و شاهد خشونت، افراطی‌گری و کشته شدن ده‌ها تن از مسلمانان هستیم که البته این مسئله می‌تواند به بی‌ثباتی امنیت منطقه کمک کند.

وی با بیان این که مولفه‌ای در این جلسه قابل طرح است و آن امنیت پایدار است، گفت: در بررسی‌هایی که صورت گرفته افراطی‌گری در منطقه بر مبناهای نامستحکم و توسعه‌های ناپایدار و فقر عمومی به وجود آمده است، ‌می‌توانیم با همکاری‌های مشترک، توسعه پایدار را برای قسمت‌هایی که با نابرابری مواجه هستند، به ارمغان بیاوریم و برای مردم آن مناطق یک زندگی مناسب فراهم کنیم در حقیقت از این رو می‌توانیم امنیت پایدار در منطقه را محقق کنیم.

وزیر کشور تأکید کرد: اشرار و تروریست‌های منطقه در جهت فقر به وجود آمده‌اند و باید برای امنیت و توسعه پایدار یک امنیت دسته جمعی تشکیل دهیم که باید شروع از استان‌های مرزی کشورهای همسایه باشد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به این که ایران ۱۶ استان مرزی با کشورهای منطقه دارد که با این موقعیت جغرافیایی و اراده دولت توسعه را به مناطق کمتر توسعه یافته استمرار دهیم از این رو سفرهای رئیس جمهور کشورمان به استان‌های مرزی و عقب‌افتاده از لحاظ توسعه‌ای نشان‌دهنده عزم دولت در جهت فرهنگ،‌ اقتصاد و اجتماع است و باید در ارتباط با یکدیگر این امر را محقق کنیم.

وی اظهار داشت: وزارت خارجه با جدیت این مسائل را دنبال کرده و می‌تواند برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری در دوره نوین نقش خوبی ایفا کند.

وزیر کشور با بیان این که وزارت کشور می‌تواند نقش مهمی در هماهنگی دستگاه‌ها و در حوزه استان‌ها ایفا کند، افزود: امیدواریم با تعیین شاخص‌ها به طور سالانه و تشکیل کمیته‌ها فعالیت‌های خودمان را از دروازه‌های ورودی کشور که همان استان‌های مرزی هستند در تحکیم روابط گام‌های بلندی برداریم تا شاهد امنیت و توسعه پایدار باشیم و هم‌چنین رفاه، ثبات و آرامش را برای مردمان این مناطق به ارمغان بیاوریم.
کد مطلب : ۲۸۷۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.