۰

اعلام پیش‌بینی سود 178 شرکت بورسی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۹
اعلام پیش‌بینی سود 178 شرکت بورسی
محمد فطانت عصر امروز در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی با اعلام اینکه از فردا شاخص قیمت در تمام سامانه های مرتبط با بازار سرمایه به نمایش عمومی در می آید که می تواند مبنای کار تحلیل گران قرار گیرد گفت: شاخص قیمت و شاخص هم وزن نتیجه تعاملات ما با فعالان بازار سرمایه بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پیش از سال ۸۷ شاخص قیمت محاسبه می شد، اما به دلیل برخی محدودیت های سیستمی انتشار شاخص قیمت متوقف شد و شاخص کل که مجموع شاخص قیمت به علاوه بازده بود، جایگزین آن شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: تحلیل گران مالی برای تحلیل هایشان به شاخص هایی غیر از شاخص کل نیاز داشتند، از همین رو بر اساس رویکرد جدید از همان زمان که شاخص قیمت متوقف شده بود (سال ۸۷)، محاسبات انجام و راستی آزمایی صورت گرفت، بدین صورت که از آذز ۸۷ تمام اعداد بازسازی شد. بنابراین، از فردا شاخص قیمت در تمام سامانه های مرتبط با بازار سرمایه به نمایش عمومی در می آید که می تواند مبنای کار تحلیل گران قرار گیرد.

وی درباره وضعیت بازار و سودآوری شرکت ها خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین پیش بینی سود شرکت ها برای سال ۹۴، بیشتر شرکت ها تعدیل مثبت داشته اند. مجموعه پیش بینی سود اعلامی شرکت ها در سال ۹۳ مبلغ ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۲ معادل ۵۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اتفاقات جهانی از جمله کاهش قیمت فلزات، سنگ آهن و نفت در بازارهای بین المللی بیان داشت: با وجود آنکه بازار سرمایه از بازارهای بین المللی تاثیرپذیر است، اما امسال شاهد افزایش ۸ درصدی پیش بینی سود شرکت ها در قیاس با سال گذشته بودیم.

فطانت در خصوص پیش بینی سود شرکت ها برای سال مالی ۹۴ گفت: تا این لحظه تقریبا ۱۷۸ شرکت پیش بینی سود خود را اعلام کرده اند که ۱۰۶ شرکت تعدیل مثبت و ۷۱ شرکت تعدیل منفی نسبت به سال ۹۳ داشته اند.

وی تصریح کرد : به نظر می رسد برخی از بودجه های اعلامی حتی محافظه کارانه باشد، البته نمی توانم بگویم تمام این اعداد محافظه کارانه یا کاملا واقعی است، اما جو عمومی از شرکت ها و ناشران که تابع کل بازار است، حکایت از این محافظه کاری دارد.

رئیس سازمان بورس در ادامه به پیش بینی درآمد گروه صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: در گروه شیمیایی تعداد ۱۴ شرکت تعدیل مثبت و چهار شرکت تعدیل منفی داشته اند، در بخش دارو، ۱۹ شرکت تعدیل مثبت و یک شرکت کاهش پیش بینی سود ۹۴ داشته است.

فطانت افزود: در گروه انبوه سازان ۸ شرکت تعدیل مثبت و دو شرکت کاهش پیش بینی سود داشته اند. همچنین، در گروه بانک ها سه شرکت افزایش پیش بینی سود و یک شرکت تعدیل منفی اعلام کرده است. در گروه خودرو هفت شرکت افزایش و شش شرکت کاهش EPS داشته اند.

وی در ادامه سخنرانی به کاهش نسبت قیمت بر درآمد در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: این نسبت امسال به ۵ مرتبه رسیده که سال گذشته این رقم ۷.۹ بوده است. بنابراین با شرایط رو به جلویی که وجود دارد، پتانسیل های خوبی در قیمت سهام شرکت ها وجود دارد که متصدیان باید این فرصت های مناسب بازار را به سرمایه گذاران معرفی کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: برای بهبود بازار سرمایه نیازمند تشریک مساعی تمام عوامل به خصوص خانواده بازار سرمایه و خارج از بازار سرمایه را می طلبد. با تمام فعالان و ذینفعان بازار به دنبال حمایت از حقوق سهامداران خُرد و کلان هستیم و تمام تلاشمان را در این خصوص می کنیم.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۹۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.