۰

21 درصد معتادان تحصیلات عالی دارند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۵
حمید صرامی در همایش اجتماعی سازی مبارزه با مواد مخدر در ساختمان دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با اعلام آمارهایی از مصرف مواد مخدر و سن مصرف کنندگان در ایران و جهان، بر ضرورت آموزش در خصوص مواد مخدر از سال های ابتدایی تحصیلات تاکید کرد.

وی، مواد مخدر و روانگردان ها را به عنوان یک معضل و تهدید اجتماعی توصیف کرد و افزود: به همین دلیل ضرروت دارد تا مبارزه با مواد مخدر به شکل اجتماعی در بیاید.

وی با مقایسه شرایط قرن های ۱۸ و ۲۱ میلادی اظهار کرد: تغییر در ارزش و سبک های جدید زندگی، وجود شبکه های ماهواره ای و ابزارهای تبلیغاتی همه از مواردی است که در قرن ۲۱ بروز پیدا کرده است به طوری که در قرن ۱۸ جامعه با یک تهدید سخت روبه رو بود اما امروزه یک تهدید نرم جامعه را تهدید می کند.

صرامی با بیان اینکه از میان ۱۷۳ کشور جهان که با پدیده مواد مخدر روبه رو هستند، غالبا معتقدند که مسیر جهان از یک موقعیت معلوم به سمت یک موقعیت نامعلوم در حال حرکت است، گفت: درست مانند واگنی که مردم جهان سوار بر آن شده اند و از هر سو بر آن هجمه هایی وارد می شود.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه به اینکه فقدان مهارت های اجتماعی و زیستی مشکلات زیادی را در جامعه پدیدآورده است، عنوان کرد: مواد مخدر و روانگردان ها امروزه به شکل پویا، هوشمند، فعال، دینامیک در حال گسترش است و از رفتارهای غلط جوانان سوءاستفاده می کند تا در میانشان شیوع پیدا کند. بنابراین باید برای پویا شدن جوانان وارد عمل شویم. سیر تحول مواد مخدر از تریاک تا شیشه و انوع روانگردان ها امروز نشان می دهد که مواد مخدر چقدر پویا و فعالانه در حال گسترش است.

صرامی با بیان اینکه اعتیاد افراد با سنین، جنسیت، تحصیلات را به دلایل مختلف تهدید می کند، گفت: امروز حتی فرزندان معتادی از مادران و پدران معتاد در حال تولد هستند.


** ایران تنها کشوری که معتادان متاهل آن از مجردان بیشتر است

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، ایران را به عنوان تنها کشوری در جهان که تعداد معتادان متاهل در آن بیشتر از معتادان مجرد است دانست و با ابراز تاسف از این موضوع عنوان کرد: این موضوع ناشی از فقر عملکرد برخی دستگاه های ما برای انتقال مفاهیم علمی در حوزه اعتیاد است، باید از سال های کودکستان و ابتدایی تا دوران دانشگاه جوانان با موضوع اعتیاد آشنا شوند.

صرامی با تاکید بر اینکه باید در این موضوع صریح صحبت کرد، گفت: عدم رضایت عاطفی، عدم رضایت جنسی و مشکلات اقتصادی سه مولفه اصلی گرایش افراد به مواد مخدر به ویژه در میان افراد متاهل است.


** دستگیری بیش از چهار میلیون نفر در حوزه مواد مخدر

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از چهار میلیون نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر شده اند، از این میان ۳۰ درصد تکراری بودند. اما آیا با این تعداد دستگیری معضل مواد مخدر و اعتیاد حل شده است؟ اکنون در دانشگاه ها دیده می شود برگه های ال اس دی بسیار ارزان خرید و فروش می شود.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه به فعالیت مافیای مواد مخدر اظهار کرد: در راستای مبارزه با مواد مخدر فعالیت های زیادی صورت گرفته است؛ ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی را دیواری هشت متری کشیده شده و بالای این دیوارها هم سه متر سیم خاردار قرار دارد، اما متاسفانه در مقابل مافیای مواد مخدر هم آمد مواد مخدر دیگری مانند شیشه و امثال آن را تولید می کند.



** مرگ سالانه ۱۸۳ هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر

صرامی با ارائه تحلیلی از وضعیت جهان در حوزه مصرف مواد مخدر، ادامه داد: سن مصرف مواد مخدر از ۲۲ سال به ۱۸ سال رسیده و تعداد زنان معتاد هم افزایش داشته است. سالانه ۱۸۳ هزار نفر هم به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. همچنین در سطح جهان ۲۴۰ میلیون معتاد داریم.

وی، تحلیلی هم از وضعیت اعتیاد در کشورمان ارایه و خاطر نشان کرد: در طول ۳۵ سال مبارزه جدی با مواد مخدر در کشورمان و تقدیم ۳۷۵۰ شهید، ۱۲ هزار جانباز در این راه جان خود را نثار حفظ جوانان و از بلای خانمان سوز اعتیاد کرده اند. البته در این بین بیش از چهارمیلیون نفر نیز دستگیر شده اند. در این مدت ۸ هزار تن انواع مواد مخدر هم که از سمت افغانستان وارد کشور شده بود، کشف شده است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس آمارها در سال ۵۰ هزار نفر به علت سومصرف مواد و ناخالصی های موجود در آن فوت می کنند، ادامه داد: ناخالصی های مواد مخدر زیاد شده است و مواد مخدر با افزایش قیمت همراه بوده است همین طور روزانه ۸ نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشورمان جان خود را از دست می دهند.


** ارتباط زیاد همسرآزاری، طلاق ها، منکرات و خشونت ها با اعتیاد

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهایی در خصوص پیامدهای مصرف مواد مخدر نیز ارائه کرد و گفت: ۶۵ درصد همسرآزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها،۲۰ درصد منکرات، ۲۳ درصد خشونت ها همه به اعتیاد مرتبط هستند.

صرامی از ضرر ۱۰ هزار میلیارد تومانی اعتیاد به اقتصاد کشور نیز خبر داد و گفت: ۳ هزار میلیارد این رقم گردش صرف خرید مواد از سوی معتادان می شود و به قولی دود می شود. ۳ هزار میلیارد دیگر هم صرف هزینه های دستگیری و محاکمه می شود و در نهایت فرد دستگیر شده به دلیل فقدان حمایت پذیری، دوباره به اعتیاد باز می گردد.


** دامنه اعتیاد قشر دانش آموز و دانشجو را درگیر کرده است

صرامی آمارهایی را نیز درباره سن و سال معتادان در کشور اعلام کرد و ادامه داد: ۵۸ درصد معتادان زیر ۳۵ سال سن دارند، ۱۳ درصدشان نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن دارند که این یعنی دامنه اعتیاد حتی قشر دانش آموز و دانشجو را نیز درگیر کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه های دولتی انجام شده است، ۲.۶درصد دانشجویان به مصرف مواد مخدر مبادرت کرده اند. همچنین ۱.۵ درصد دانشجویان علوم پزشکی نیز به مصرف مواد مخدر مبادرت می کنند.

وی با اشاره به ۱۲ استانی که دارای وضعیت گران کننده در حوزه اعتیاد هستند، نیز گفت: زنجان و چهارمحال بختیاری نیز در رده آخر این جدول قرار دارند.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر فقر اطلاعات را از عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر اعلام کرد و گفت: افرادی که از روی کنجکاوی دست به مصرف مواد می زنند مانند افرادی هستند که بدون تسلط به شنا و از روی کنجکاوی وارد دریا می شوند؛ از این رو باید حجم اطلاعات، آموزش های مهارت و ارتباط با دانشجویان افزایش یابد.


** حمایت مالی از پایان نامه های دانشجویی

صرامی خاطر نشان کرد: دانشجویانی که پایان نامه خودشان را در یکی از موضوعاتی که در سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری آمده است انتخاب کنند از حمایت های مالی ما نیز برخوردار خواهند شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران نیز با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به واکاوی مشکلات و بحران های پیش روی جوانان و نقش خانواده و دانشگاه در زمینه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر پرداخت و به پیشینه فرهنگی و اجتماعی غنی کشور در مواجه با بحران های اجتماعی اشاره کرد.

سیاوش شهریور گفت: در ادبیات هیچ ملتی مانند ما شعر و نثر خود را نمایان نکرده است، اینها جزیی از گفتمان و بن مایه های اجتماعی روزمزه در آمده است، امروز در زمینه های بحران هایی روبرو هستیم که در دنیای امروز از آن به عنوان بحران های اجتماعی یاد می شود.

وی ادامه داد: ملت ایران با توجه به پیشینه غنی و فرهنگی توانسته است تمامی این بحران ها را به خوبی پشت سر بگذارد، در زمینه حل بحران ها از یک سو خانواده به عنوان اولین جایی که فرد در آن رشد و نمو می یابد مطرح می شود و از سوی دیگر دولت قرار دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با توجه به برنامه های نهادهای مرتبط دولتی با مقوله اعتیاد گفت: اعتیاد مسئله ای است که تنها یک بعد ندارد از همین رو تلاش مداوم تمامی ارکان ها و نهاد ها را در این زمینه می طلبد.

وی افزود: در این میان دانشگاه و محیط های آموزشی به دلیل اینکه بعد از خانواده می توانند بیشترین تاثیر را در روحیه و رشد و بالندگی افراد داشته باشند از اهمیت دو چندانی برخوردارند.

شهریور اضافه کرد: احساس نبود عاطفه جمعی در جوانان باعث ایجاد افسردگی می شود، همه اینها به اضافه شرایط روحی و ذهنی جوانان زمینه های ایجاد و روی آوری به این بلای خانمان سوز را افزایش می دهد که امید است با ادامه کارگروه ها و این برنامه ها که دانشگاه آزاد واحد تهران غرب به حق در این زمینه خوب عمل کرده اند بتوانیم تاثیر ماندگاری در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران افزود: دانشجویان باید به اعتیاد به عنوان عامل و بلای توسعه پایدار نگاه کنند.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۲۹۰۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.