۱

پرونده خروج چمدانی ارز روی میز دادگاه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
پرونده خروج چمدانی ارز روی میز دادگاه
توافقی که قرار بود عامل شکستن دیوارهای تحریم باشد، حتی توان آزاد کردن آن میزان دلارهای خودمان هم که قرار بود بر پایه توافق ژنو آزاد شود، ندارد. مشکلات حاصل از توافق ضعیف ژنو که از همان نخستین روز انتشار متن آن مورد اشاره‌ گسترده منتقدان قرار گرفت این روزها یکی‌یکی خود را نمایان می‌کند. در تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده در این زمینه الیاس نادران، نماینده مردم تهران از خروج چمدانی ارزهای حاصل از توافق ژنو از کشور و توقیف یکی از محموله‌ها با دستور دادستان خبر داده است؛ اقدامی که با توجه به تحریم بانکی ایران و نص توافق ژنو مبنی بر عدم امکان انتقال از سیستم بانکی صورت گرفته است. براساس اظهارات نادران، این اقدام از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی صورت گرفته است.

با حساب شرایط موجود، دلارهایی که قرار بود بر اثر توافق ژنو آزاد شود فعلا سرگردان است و در کشاکش ورود و خروج قرار گرفته است. ضعف‌های حاصل از توافق ژنو که بعضا مورد اشاره حامیان درجه اول دولت نیز قرار گرفته است این روزها منشأ بخش مهمی از مشکلات تیم هسته‌ای در جریان مذاکرات جاری نیز شده است.

یکی از مهم‌ترین انتقادات منتقدان توافق ژنو به نحوه آزادسازی میزان ۴/۲ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در متن توافق ژنو مربوط می‌شود. براساس آنچه در متن توافق ژنو آمده است با توجه به اینکه لغو تحریم‌های بانکی در این توافق لحاظ نشده است در نتیجه انتقال ۴/۲ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران نیز از مجاری بانکی صورت نمی‌گیرد.

آسوشیتدپرس بهمن‌ماه سال گذشته از قول مقام‌های غربی در این‌باره می‌نویسد: اکنون مقام‌های ایرانی می‌توانند به کشورهایی که پول نفت ایران در آنها بلوکه شده بروند و با چمدان پر از پول به ایران بازگردند. همچنین برخی منابع غربی نوشته‌اند ایران و ۱+۵ توافق کرده‌اند که اگر این پول‌ها از طریق بانک‌های اتحادیه اروپایی منتقل شد، اروپا حق دارد جلوی این انتقال را بگیرد. این موضوع نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده ایرانی حتی در این حد که میزان معینی از پول به جای انتقال نقدی از طریق مبادله بانکی جابه‌جا شود نیز نتوانسته از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرد و همچنان مقام‌های ایرانی باید با چمدان دلار جابه‌جا کنند. همین موضوع باعث شد تا ابهاماتی درباره چگونگی ورود این پول به کشور مطرح شود. اکنون با گذشت بیش از یک سال از اجرای توافق هسته‌ای همچنان وضعیت دلارهایی که قرار بود بر اثر توافق ژنو آزاد شود در اما و اگرهای مختلف به‌سر می‌برد.

توقیف یک محموله ارزی به دستور دادستان
الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته اطلاعات جدیدی نسبت به آخرین وضعیت ۴/۲ میلیارد دلار حاصل از توافق ژنو مطرح کرد. براساس آنچه نادران گفته در ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز بانک مرکزی طی محموله‌ای چمدانی از کشور خارج شده است. نادران این ارزها را همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو عنوان کرد و خبر داد یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت داده شده است که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

اطلاعات نادران نشان می‌دهد این مقدار ارز آزاد شده بر اثر تسعیر میزانی از ارزش خود را از دست داده و بعد از آن نیز مجددا به دلیل وجود محدودیت‌ها قابل استفاده در داخل کشور نبوده است. اینکه با گذشت بیش از یک‌سال از توافق ژنو وضعیت دارایی‌های خودمان که قرار بود در قبال تعهدات ایران در توافق ژنو آزاد شود همچنان نامشخص است به خوبی پایه‌های توافق ضعیفی را نشان می‌دهد که حتی توانایی آزادسازی ۴/۲ میلیارد دلار در قبال همه تعهدات قابل توجه ایران را ندارد.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس در ابتدای جلسه علنی عصر دیروز پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: اخیرا گزارشی دریافت کردیم که نشان می‌دهد ظرف ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدان اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی از کشور خارج شده است.

وی ادامه داد: یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت داده شده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است و گفته می‌شود این ارزها همان ارزهای آزاد شده از توافقنامه ژنو است. آمریکایی‌ها به‌رغم تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام، به رسم دیرینه خوی آمریکایی خود، از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف کرده‌اند. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آنها گفته‌اند که شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می‌توانیم معادل آن پول را در یک کشور ثالث به پول آن کشور به شما تحویل دهیم.

آنگاه معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول نرخ تسعیر ارز، هزینه قابل توجهی علیه ما به جیب آن کشور واریز شده است. نادران بر همین اساس تصریح کرد: در مرحله دوم بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تسعیری تبدیل به دلار و سپس وارد کشور شده و بخش دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجددا در آن کشور گفته‌اند چون شما هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم هستید، لذا این ارزها را فقط می‌توانید به تهران ببرید و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارید و ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجددا این ارزها را از طریق برخی افراد خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول بازگرداند که در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد.

چه دلیلی دارد پول وارد شده را خارج کنید؟
نادران در ادامه سخنان خود به طرح چند موضوع درباره این اقدامات که از سوی بانک مرکزی انجام شده، پرداخت. وی در این باره گفت: نخست اینکه اصل موضوع انتقال منابع آزادشده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج بالاخص کشور امارات نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است پس سوال اینجاست که چرا اساسا فلان توافقی صورت گرفته و ما پذیرفته‌ایم که این پول‌ها را آن هم به صورت غیردلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با مکانیسم غیررسمی و پرداخت هزینه و ریسک به خارج از کشور منتقل کنیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دوم اینکه از آنجایی که ورود هرگونه اسکناس ارزی به دلیل شرایط تحریم به داخل کشور دارای هزینه‌های کلان و قابل‌توجهی است و با توجه به اینکه درهم اسکناس معتبر و با ارزش و با ثبات در مقابل سایر ارزهاست، حال که وارد کشور شده است، چه ضرورتی دارد که مجدداً همین منابع درهمی از کشور خارج شود. نادران درباره نکته سوم نیز تصریح کرد: بار دیگر اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در مقابل تعهدات مکتوب، عینی و جزئی خود در آزادسازی ۷ میلیارد دلار و ماهی ۷۰۰ میلیون دلار در تمدید توافقنامه موقت ژنو هم پایبند نبوده و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند لذا چگونه می‌توان به اینها اعتماد کرد که در توافق بلندمدت به کلی و جزئی اکتفا کنیم.

نوبخت انتقال چمدانی را تأیید کرده بود
اما یکی از موضوعات قابل توجه در این بین این است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اردیبهشت امسال، موضوع انتقال چمدانی پول‌های بلوکه شده ایران را تایید کرده بود. این اظهارنظر نوبخت در آن زمان در حقیقت مهر تاییدی بر انتقادات منتقدان توافق ضعیف هسته‌ای بود، توافقی که نتوانسته مسیری امن و سهل برای آزادسازی این میزان از دارایی‌های ایران به ارمغان بیاورد.

سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در سفر خود به کرمان گفته بودید قصد دارید بخشی از پول‌های آزاد شده را به صورت چمدانی وارد کشور کنید اما پیش از این ورود ارز به صورت چمدانی را رد کرده بودید، به فارس گفت: براساس توافقنامه ژنو قرار شد دارایی‌های ایران در حد ۴/۲ میلیارد دلار طی اقساط تعیین شده آزاد شود که تا این تاریخ همه این پول آزاد شده است.

نوبخت با اشاره به راهکارهای رسیدن این پول به حساب‌های ایران اظهار داشت: ترتیب این انتقال این است که آن بانک که باید پول را به ما بدهد هم‌اکنون که رفع تحریم شده از ما درخواست حسابی برای واریز پول برای شرکت نفت می‌کند. وی ادامه داد: بانک‌های مختلفی در جهان و کشورهای منطقه هستند که می‌توانیم آنها را معرفی کنیم اما دولت برای این ۴/۲ میلیارد دلار وجه متفاوتی قائل است.

نوبخت اظهار داشت: تصمیم داریم تنها از این پول برای حواله استفاده نکنیم زیرا ما در داخل نیز به ارز نقد نیاز داریم تا بتوانیم در بازار از آن استفاده کنیم. بنابراین باید حساب‌هایی را معرفی کنیم تا آن حساب این امکان را داشته باشد که به صورت نقد این پول را به ما بدهد. وی تاکید کرد: همین الان هر مقدار کالایی را که حواله بدهیم می‌تواند از این حساب پول آن برداشت شود ولی این حساب امتیازی دارد که حساب‌های دیگر ندارد. سخنگوی دولت افزود: اساسا فروش نفت و به دست آوردن درآمد آن اگر در شرایط تحریم هم نباشیم به صورت چمدانی انجام نمی‌شود اما برای این حساب‌ها در نظر داریم به این صورت باشد ضمن آنکه می‌توانیم این ۴/۲ میلیارد دلار را مثل سایر منابع در خارج حواله بدهیم. مجموعه این اظهارات و اطلاعات منتشر شده از سوی الیاس نادران مشخص می‌کند که دولت نمی‌تواند این مبلغ را از طریق بانکی وارد کشور کند و از همین رو به روش‌هایی چون انتقال چمدانی روی آورده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به همه ابهامات خروج چمدانی ارز: به وظایف خود عمل می‌کنیم!
رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات دیروز الیاس نادران مبنی بر خروج ارز به‌صورت چمدانی گفت: بانک مرکزی به وظایف خود عمل می‌کند. ولی‌الله سیف در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی خروج چمدانی ارزهای توافق ژنو از کشور را تأیید می‌کند؟ اظهار داشت: بانک مرکزی به وظایف خود عمل می‌کند. وی همچنین از وصول اقساط دوم و سوم توافق جدید ژنو خبر داد و گفت: در ۳ مرحله ۳ قسط ۴۹۰ میلیون دلاری مجموعاً به‌ارزش ۱۴۷۰ میلیون دلار توسط بانک مرکزی دریافت شده است.

وی در ارتباط با خروج ارزهای توافق ژنو توسط بانک مرکزی به صورت چمدانی تأکید کرد: بانک مرکزی وظایفی را که در بازار دارد انجام می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا خروج این ارزها در راستای تعادل بازار انجام شده است، گفت: بانک مرکزی وظایف خود را انجام می‌دهد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی خروج ارزهای توافق ژنو به صورت چمدانی را تایید می‌کنید؟ گفت: بانک مرکزی وظیفه خود را انجام می‌دهد.
مرجع : وطن امروز
کد مطلب : ۲۹۰۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.