۰

«من این نسل» مجوز نگرفته و نخواهد گرفت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
«من این نسل» مجوز نگرفته و نخواهد گرفت
نشست رسانه‌ای حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، ۵ اسفند ماه، با حضور اهالی رسانه برگزار شد. نوش‌آبادی که با اندکی تأخیر در این نشست رسانه‌ای حاضر شده بود، از بیان توضیحات مقدماتی خودداری کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جریان تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی که مسئولیت حفظ اماکن عمومی را برعهده دارد، چه شد، گفت: تفاهم‌نامه‌ای که قرار است بین ارشاد و نیروی انتظامی در حال نهایی شدن است. با توجه به نقطه نظرات هر دو دستگاه در حال بررسی نهایی این تفاهم‌نامه هستیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۳ شاهد امضای آن باشیم تا از سال آینده کمترین مشکل را در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و کنسرت‌های موسیقی داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت ارشاد که یک وزارتخانه مستقل است همچون صداوسیما که در جشنواره فیلم فجر اعلام موضع کرد به راحتی مواضع خود را مشخص نمی‌کند، گفت: صداوسیما یک نهاد عمومی است و طبیعی است که در بیان نظرات و دیدگاه‌های خود آزادتر است؛ لذا وزارت ارشاد که خود مجری جشنواره‌های فجر است، تلاش می‌کند مشکلات را به حداقل برساند و بیشتر به جنبه‌های مثبت کار توجه کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این یک‌رویه بود که در برخی اطلاع‌رسانی‌ها نوعاً نگاه‌های انتقادی و نگاه‌هایی که ناشی از برداشت‌ها بود، وجود داشته باشد، ما اما در چارچوب سیاست‌ها و خط مشی‌ها سعی می‌کنیم برنامه‌های خود را اجرا کنیم. اگر هم جایی نقطه نقد و ضعفی وجود داشت، آن را برطرف کنیم، اما متاسفانه گاهی نگاه‌های انتقادی بر متن غلبه می‌کند. ما انتظارمان از صداوسیما این است که در کنار نگاه‌های انتقادی به نقاط قوت برنامه‌های ارشاد هم توجه شود و برای تشویق اصحاب فکر و مطبوعات برنامه‌ای در تایید برخی نقاط مثبت و اجرای جشنواره‌های موفق فیلم فجر، تئاتر فجر، شعر فجر و... تولید شود.

نوش‌آبادی تصریح کرد: به دوستان وزارت ارشاد این پیشنهاد را دارم که در آغاز نقادی و پرداختن به نقاط منفی که گاهی از طریق این رسانه مطرح می‌شود، به نقاط قوتی که دستگاه‌های فرهنگی کشور در طول سال دارند که عموماًٌ در جهت تقویت فرهنگ عمومی کشور است، توجه کنند چون وجه مشترک بین ما و صداوسیما که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، توجه به تقویت فرهنگ عمومی کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت ارشاد تلاشی برای رفع محدودیت جعفر پناهی نمی‌کند، گفت: وزارت ارشاد وظیفه‌ای برای رفع برخی مشکلات که افراد خود آن را به وجود آورده‌اند، ندارد؛ چون مشکلاتشان در حوزه فرهنگ نیست. باید خود تلاش کنند مشکلات را حل کنند. با همکاری و نزدیک شدن بیشتر به فرهنگ ملی و پرداختن به شیوه‌هایی که بتواند در کشور ما مورد اقبال و انتظار مردم جامعه باشد.

وی افزود: این محدودیت‌ها به دلیل برخی رفتارها و اقداماتی بوده که خود فرد آن را ایجاد کرده و بانی اصلی‌اش بوده است. اگر محدودیت‌ها و مبانی روبه‌روی او برطرف شود، ارشاد هم از کارهایی که در چارچوب ضوابط و مقررات باشد حمایت می‌کند و فرد نیز می‌تواند به کار و فعالیت بپردازد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد برنامه‌ای برای مقابله با شایعه‌سازی برخی رسانه‌ها در خصوص فعالیت این وزارتخانه دارد یا خیر، گفت: ما تأسف می‌خوریم از اینکه برخی افرادی که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند به جای پرداختن به مسائل و موضوعات مورد نیاز کشور به نکاتی می‌پردازند که بسیاری از آنها ناشی از برداشت‌های غلط و نوع نگاه‌های سیاسی و جناحی است و یا به قصد تخریب دستگاه‌های کشور است.

وی ادامه داد: ارشاد ضمن استقبال از انتقادهای دلسوزانه و واقع‌بینانه، انتظار ندارد رسانه‌ها به موضوعاتی بپردازند که اساس آنها کذب و غلط است و براساس اطلاعات غلط و برداشت‌های سطحی بخواهند وزارت ارشاد را به حاشیه بکشانند و ما را درگیر مسائلی کنند که نیاز به پرداختن به آنها نیست. من اخیرا شاهد بودم که چند خبر از طریق برخی سایت‌ها و برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد که به نوعی احساسات دینی و مذهبی جامعه را تحریک و موجب موضع‌گیری شخصیت‌های بلندمرتبه فرهنگی و دینی شد، اما زمانی که توضیحات کامل به این شخصیت‌ها داده شد، آنها نسبت به موضوع توجیه شدند برای نمونه درباره تک‌خوانی بانوان مطالبی بیان شده بود که پس از توضیحات ما نگرانی‌ها رفع شد.

نوش‌آبادی گفت: نقش اساسی رسانه اطلاع‌رسانی درست و حفظ امانت است، اما برخی افراد با شائبه‌های سیاسی و فردی اطلاعات نادرست به جامعه منعکس می‌کنند که آن مبنای تحلیل‌ها و برداشت‌هایی می‌شود که از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد، آنچه ما در هفته‌های اخیر دیدیم و شنیدیم ناشی از فشارهایی بود که عده‌ای در دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌خواستند ایجاد کنند، ما منکر این نیستیم که گاهی اتفاقات کوچک در دستگاه‌های فرنگی رخ می‌دهد اما نباید این موجب شود تمام زحمات و خدمات دستگاه‌های فرهنگی کشور زیر سوال برده شود.

برخورد قانونی وزارت ارشاد با کتابفروشانی که نسبت به توزیع کتاب «لولیتا» اقدام کنند

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به این پرسش که کتاب «لولیتا» اخیرا در بازار کتاب توزیع شده است از طرفی وزارت ارشاد در بیانیه‌ای اعلام کرد این کتاب از وزارت ارشاد مجوز دریافت نکرده است چه برخوردی با توزیع غیرقانونی این کتاب قرار است انجام شود، گفت: این کتابی که ادعا شده بود وزارت فرهنگ به آن مجوز داده است، نیز از جمله خبرهای دروغ بود. پاسخ آن نیز داده شد. کتاب «لولیتا» در خارج از ایران توسط ناشر خارجی و بدون مجوز وزارت ارشاد منتشر شده و از طریق مجاری غیررسمی وارد کشور شده است و توسط افرادی این کتاب در برخی کتاب‌فروشی‌ها عرضه شده است. برخی از کتابفروشان نیز این کتاب را در پیشخوان خود عرضه کرده‌اند بدون اینکه توجه کنند فاقد مجوز از وزارت ارشاد است.

وی ادامه داد: ما به محض شنیدن این موضوع آن را بررسی کردیم، مراکز توزیع و عرضه را شناسایی کردیم، توصیه اول ما این است که کتاب‌فروشان دقت کنند هیچ کالای فرهنگی خارج از مراجع قانونی را عرضه نکنند و تا نسبت به مجوز اثر مطمئن نشدند اقدام به فروش آن نکنند. اکنون نیز کتابفروشی‌ها سریعا نسبت به جمع‌آوری کتاب اقدام کرده‌اند. در غیر این صورت ما از طریق مجاری قانونی و نهادهای مربوطه نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کنیم چرا که فاقد مشروعیت و وجاهت است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه محمدرضا اسدزاده سردبیر خبرگزاری کتاب و نویسنده کتاب «من این نسل» در مصاحبه‌ای اعلام کرده که کتابش ضد حجاب اسلامی در نظام اسلامی است بالاخره وزارت ارشاد چه اقدامی در رابطه با او خواهد کرد، گفت: کتاب در ایران چاپ نشده و توزیع آن نیز در کشور صورت نگرفته است، اگر هم عرضه شده باشد به صورت دستور و خارج از شبکه رسمی توزیع کتاب بوده که از نظر ما تخلف محسوب شود.

نوش‌آبادی ادامه داد: محتوای کتاب از نظر ما مشکل دارد به هیچ وجه مجوز نگرفته و نخواهد گرفت. زمان چاپ آن نیز به سال‌هایی باز می‌گردد که نویسنده مسئولیتی در وزارت ارشاد نداشته است اکنون نیز که این فرد در خبرگزاری کتاب حضور دارد هیچ امتیازی برای اینکه بتواند از این فرصت برای چاپ کتاب استفاده کند، وجود ندارد.

وی افزود: شخص وزیر ارشاد به صراحت به من گفت این کتاب چاپ نشده و نخواهد شد، تشویق و تقدیر از اسدزاده به نوعی قابل توضیح است، تشویق او به دلیل بحث کارهای خبری در حوزه کتاب بوده است ضمن اینکه آقای صالحی معاون فرهنگی ارشاد نیز گفته قصدی برای تشویق و قدردانی از او وجود نداشته است و این کتاب به هر حال فاقد محتوای سالم برای چاپ است. اگر هم قبلا برای ممیزی و اخذ مجوز عرضه شده با آن مخالفت شده و اکنون نیز مخالفت شده است. در دستور کار بررسی و ممیزی قرار ندارد؛ مگر آنکه با ساختار و محتوای دیگری عرضه شود، من این کتاب را خوانده‌ام و به نویسنده گفته‌ام کتاب با این نوع نگارش و محتوا و ادبیات قابلیت انتشار در درون کشور را ندارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است اسد‌زاده عضو هیئت امنای خانه کتاب شود، گفت: این کذب است و صحت ندارد. او یک نیروی غیررسمی و غیردولتی است که توسط هیئت امنا به مجموعه معرفی شده، رابطه استخدامی ندارد و قراردادی است. هر زمان که قراردادش به پایان برسد درباره ماندنش تصمیم‌گیری خواهد شد.

برنامه‌ای برای تغییرات در معاونت‌های هنری و سینمایی نداریم

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور رئیس‌جمهور در قم در هفته گذشته گفت: دولت وظیفه دارد برای تبیین مسائل خود در مبادی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مراجع را در جریان قرار دهد، چون گاهی اخبار و اطلاعات شفافیت لازم را ندارد، بنابراین دولت وظیفه خود می‌داند ارتباط مستمر با علمای قم داشته باشد. وزیر ارشاد نیز در دو هفته اخیر اقدام به مکاتبه و تماس با علما کردند و برای رفع نگرانی‌ها اقدام کردند. ما همیشه خبرها را منعکس می‌کنیم و با حضور بی‌واسطه تلاش می‌کنیم برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارشاد را تشریح کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای سال آینده برنامه‌ای در جهت تغییر معاونان و مدیران وزارت ارشاد وجود دارد، یا خیر گفت: تغییری در معاونت‌های هنری و سینمایی نداریم، تصمیمی برای تغییر در معاونان وزارتخانه در دستور کار نداریم. بعید است تا نیمه اول اسفند این اتفاق رخ دهد، اما در سطوح پایین‌تر این احتمال وجود دارد که امر پذیرفته‌شده‌ای است.

اجرای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در آینده نزدیک

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به فعالیت ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی گفت: پیش از این پیش‌بینی کردیم شاهد اجرای این دو ارکستر در جشنواره موسیقی فجر باشیم، اما علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام شد این موضوع به سرانجام نرسید، خوشبختانه با رفع موانع که بخش عمده‌ای از آن تنگناهای مالی بود، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی با پیگیری‌های وزیر در آینده‌ای نزدیک به اجرای برنامه می‌پردازند.

نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت ارشاد با اتهاماتی که به او در حوزه‌های مختلف وارد می‌شود، برخورد قانونی نمی‌کنند، گفت: ما به هیچ وجه از برنامه‌هایی که در چارچوب سیاست‌هایمان است عدول نمی‌کنیم. اگر پی ببریم که اتهامات نارواست، سازماندهی شده است و براساس یک رفتار پشت پرده است اقدام قانونی خواهیم کرد اما بنا را بر این گذاشته‌ایم که اینها ناشی از دغدغه‌ها و شبهات است ولی اگر احساس کنیم حرکتی سازماندهی شده است، اقدام قانونی می‌کنیم. برای نمونه همین خبر دروغی که اخیراً مطرح شده وزارت ارشاد مجوز رقص بانوان را صادر کرده است، نیز یک اتهام بود که بنده به عنوان سخنگو و شخص وزیر در نخستین ساعات پس از انتشار خبر آن را تکذیب کردیم. ما تاکنون هیچ مجوزی نه برای فیلم، نه موسیقی، نه کتاب و نه تئاتر در خارج از مواضع شرعی صادر نکرده‌ایم. در مورد انتشار آلبوم تک‌خوانی بانوان نیز دو اتفاق رخ داد، اول اینکه آن خانم عکس‌اش را روی آلبوم چاپ کرده بود که خب تخلف انجام شده و دوم اینکه این اقدام خلاف مبنای این دروغ شد که بگویند وزارت ارشاد آلبوم تک‌خوانی را صادر کرده است.

نوش‌آبادی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسشی درباره ممنوع‌التصویر شدن و ممنوع شدن ذکر نام رئیس جمهور اسبق در رسانه‌ها گفت: تصمیم دادستانی تهران در ارتباط با جلوگیری از درج تصویر و نام وی را هم ما شنیده‌ایم. وزارت ارشاد به تصمیمات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تصمیمات قوه قضائیه در چارچوب قانون مطبوعات احترام می‌گذارد و آن را لازم‌الاجرا می‌داند.

وی ادامه داد: در قانون مطبوعات به صراحت آمده تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های قضا در حوزه رسانه و مطبوعات لازم‌الاجراست؛ بنابراین ما مخالفتی نداریم، اما ابلاغ هم نکردیم چون آن دستگاه خودش اقدام کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اظهارات کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره حساسیت نداشتن جنتی در قبال فتنه ۸۸ گفت: کوثری دیروز به من گفت که بنده یک‌سال و نیم است که مصاحبه نکرده‌ام. یک‌سال و نیم پیش، زمانی که بحث رأی اعتماد وزیران مطرح بود، در جلسه‌ای خصوصی که قرار نبود رسانه‌ای شود، صحبتی کردم، حالا بر چه اساسی یک‌سال و نیم بعد آن را مطرح کردند، نمی‌دانم.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۹۰۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.