۰

سریال پلیسی با پلیس‌بازی فرق دارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۵
سریال پلیسی با پلیس‌بازی فرق دارد
مهدی فخیم‌زاده، کارگردان سریال نوروز ۹۴ که از شبکه یک پخش خواهد شد، امروز سه‌شنبه پنجم اسفند در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی که قسمت های ۱۱ و ۱۲ سریالش را در شهرک دفاع مقدس ضبط می کند درباره آخرین وضعیت این مجموعه توضیح داد: ۱۰ قسمت از سریال تدوین شده و ساخت موسیقی و صداگذاری آن انجام می شود مشغول ضبط دو قسمت پایانی هستیم.

فخیم‌زاده افزود: این سریال یک اثر طنز پلیسی است و ما از قبل برای مناسبت خاصی آن را نساخته ایم. مشارکت نیروی انتظامی و شبکه یک را نیز در این پروژه داشتیم.

کارگردان سریال «فوق سری» ادامه داد: قصه ای که طراحی کرده ایم لحظاتی دارد که لبخند را به لب مخاطب می نشاند، اما این کار از جنس کمدی نیست و قصه جدی ای است که در فضای پلیسی می گذرد. کار ما به دلایل مختلف طول کشید و ما تصمیم گرفتیم آن را در نوروز پخش کنیم اما دورخیزمان برای این مناسبت نبود.

وی درباره دلایل تغییر اسم سریال که پیش از این «قورباغه و قناری» نام داشت، توضیح داد: ما نمی‌خواستیم تماشاگر پیش فرضی درباره سریال داشته باشد به‌ویژه که نوع طنز کار و شخصیت ها اینگونه نیست که کا را صرفا کمدی کند. ما حتی کمدینی در این پروژه نداریم به همین دلیل ترجیح دادیم که فوق سری که عنوان فیلمنامه این سریال بود را به آن برگردانیم.

فخیم‌زاده از حضور برخی چهره های جدید بازیگری در این سریال خبر داد و اظهار کرد: اصولا برای من تبحر در بازی برای انتخاب بازیگر اهمیت دارد. همینطور اینکه یک بازیگر به نقش مورد نظر من بخورد از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه به جوان یا پیر بودن بازیگر نگاه نمی کنم بلکه تجربه او برایم مهم است. مثل اینکه کسی بلد است سازی را بنوازد، اما چون تاکنون در ارکستر اجرا نکرده است دلیل نمی شود که نواختن را بلد نیست.

این کارگردان با اشاره به حضور لیلا برخورداری در سریال «خواب و بیدار» و اینکه قابلیت های او به حضور در این اثر می خورد، متذکر شد: من همواره فیلم‌هایم را برای مخاطبان می سازم. زمانی «ولایت عشق» را کار کردم که مذهبی و اعتقادی بود، زمانی دیگر «همسر» را ساختم و روزگاری هم سریال های پلیسی چون «بی صدا فریاد کن» در دستور کارم بود. هدف من از ساخت تمام این آثار مخاطب عام بوده و می خواستم کار برای آنها جذاب باشد. البته تجربه باعث می شود امکان خطا کمتر شود، اما همواره خطاهایی نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به هیچ ژانری وفادار نیست، تصریح کرد: من سریال و فیلم خانوادگی داشته ام، در آثار تاریخی بازی کرده ام از جمله کارهای سیاسی ام «تشریفات» بوده است و فیلم های روانشناسی هم بازی کرده ام. بنابراین به هیچ ژانری وفادار نبوده ام، در آینده هم همینطور خواهم بود و به این اعتقاد دارم که همواره باید قصه هایی پیدا کرد که جذاب باشند، اما ژانر اهمیتی ندارد. در آینده هم رویکرد من همین‌گونه خواهد بود.

کارگران «فوق سری» از پایان تصویربرداری این سریال تا پانزده روز آینده خبر داد و گفت: این سریال هم مثل آثار پلیسی دیگر من به مواد مخدر می پردازد، اما مرکزیت قصه چیز دیگری است و به مواد مخدر هم پرداخته می شود. از طرفی قالب قصه با آثاری چون «بی‌صدا فریاد کن» متفاوت است و رگه‌هایی از طنز نیز در قصه وجود دارد.

فخیم‌زاده درباره امکانات ساخت این پروژه نیز توضیح داد: ناجی هنر با ما همکاری کرد، اما فیلم پلیسی بیشتر متکی به سناریو است تا امکانات و باید روابط دراماتیک و شخصیت های خوبی داشته باشد ون با تق و توق و ماشین و هلیکوپتر نمی توان سریال پلیسی ساخت.

وی ادامه داد: مثلا سریال «بی صدا فریان کن» پلیسی بود، اما ما امکاناتی نداشتیم. یک سریال ممکن است حتی کاراکتر پلیس نداشته باشد، اما پلیسی باشد و همانطور که گفتم سناریوی پلیسی از پلیس‌بازی مهمتر است.

این کارگران تاکید کرد: شما اگر صبح تا شب در کلانتری باشید، شاید هیچ اتفاق پلیسی رخ ندهد، اما کشمکش و اتفاقات مختلفی در جریان است و قرار نیست افراد همدیگر را کتک بزنند.

فخیم‌زاده درباره حضور همزمان به عنوان کرگردان و بازیگر در این پروژه اظهار کرد: همواره وسوسه کارگردانی بین بازیگران وجود دارد و کارگردان ها نیز گاهی وسوسه می شوند بازی کنند. برای من هر دوی این کارها هم در سینما و هم تئاتر و تلویزیون توأمان بوده است و از ابتدا بازی و کارگردانی را در کنار هم داشته ام. از ۱۶- ۱۷ فیلمی که ساخته ام در ۷- ۸ تای آن بازی کرده ام و در بقیه بازی نکرده ام. همه چیز به قابلیت سناریو بستگی دارد.

کارگردان سریال «نوروز ۹۴» در پایان صحبت هایش لوکیشن امروز «فوق سری» را مربوط به صحنه زندان و دیدار دو برادر با یکدیگر معرفی و عنوان کرد: لوکیشن خوبی در اینجا ساخته شده که از زندان قصر الگوبرداری شده است. نورپردازی خوبی هم دارد. ما سکانس های بعد را نیز در خیابان ضبط خواهیم کرد.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۹۱۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.